Д-р Бърнстейн: Харчим все повече за здраве, но не знаем какво получаваме в замяна
Възможна ли е здравна реформа у нас и как трябва да изглежда?
Д-р Дейвид Бърнстейн е ортопедичен хирург и изследовател, който активно прилага принципите на здравното обслужване, основано на ценности - подход, който поставя пациента и резултатите на първо място, създавайки значима и ефективна промяна в здравната система. Работещ в престижния Harvard Combined Orthopedic Residency Program към Massachusetts General Hospital, той също така си сътрудничи с професор Майкъл Е. Портър в Harvard Business School, изследвайки как ортопедичните грижи могат да бъдат подобрени чрез въвеждането на нови стратегии и практики.
Здравната система днес все повече се ориентира към подход, известен като "здравеопазване, основано на стойност"(value-based healthcare). В основата на този подход стои идеята да се фокусират усилията върху подобряване на резултатите за пациентите и осигуряване на ефективност, като се измерва реалното въздействие на предоставяните услуги. Изследванията в областта, водени от експерти като д-р Дейвид Бърнстейн, подчертават значението на систематичното събиране на данни, директно от пациентите, относно тяхното здраве и удовлетворение от лечението. Тези показатели се използват за коригиране на несъответствия в грижите, особено в специализирани области като ортопедията, където нуждите и резултатите на пациентите са разнообразни.
Целта на подобен нов подход е не само подобрение в индивидуалното лечение, но и трансформация на здравната система като цяло, така че тя да бъде по-прозрачна, по-ориентирана към пациентите и устойчива в дългосрочен план.
С проф. Бърнстейн разговарям ексклузивно, за да внесе повече яснота по темата:
Проф. Бърнстейн, можете ли да ни уточните концепцията за здравна система, базирана на резултатите?
Съществува формула, при която стойността е равна на резултатите спрямо изразходваните пари. Тук по-скоро може да говорим за връзка, а не точно за формула. Идеята е в здравните системи да се плаща въз основа на резултатите, а не на обем извършена дейност.
За пациентите най-важни са резултатите - те искат да са по-здрави, да минат през по-малко лекарски кабинети. Ще ви дам пример: Имате болка в коляното, на базата на която се затруднява движението ви и постепенно и животът ви се променя в резултат на всичко това. Налага се да ви направят операция. Вашата цел е болката да спре, да може да ходите нормално, да имате по-добро качество на живот. Начинът, по който оценяваме успеха, е дали извършената процедура е успешна или не, тоест, дали имате подобрение, дали след операцията не са се получили усложнения и не се е наложило да се върнете в болница. За всичко това се заплаща, независимо какво се случва. А всъщност трябва да има едни въпросници, които пациентите да попълнят и да отбележат доколко са удовлетворени от дадената процедура и въз основа на това подобрение да се направи заплащането - дали болката е намаляла, дали вече може да живеят нормално, дали са доволни. Ние наистина трябва да започнем да заплащаме не за това, че просто е извършена някаква дейност, без значение на качеството (в случая операция на коляното), а да за резултатите, които са важни за вас като пациент. В случая с операцията един човек много добре разбира какво означава добър резултат - да не го боли, да може да ходи, да се подобри начина му на живот.
Имате ли конкретни наблюдения за нашата здравна система и кои са основните предизвикателства пред нея?
Заплащането въз основа на обема на дейност, а не за резултати, е проблем не само в България, но и в световен мащаб. Количеството пари, които харчим за здраве се увеличава непрекъснато, а процентът на разходите скача с още по-високи темпове. Така харчим повече, но не знаем какво получаваме в замяна, защото все още няма достатъчно добри показатели, чрез които да се измерват резултатите от медицинските услуги. Не знаем за какво харчим тези пари. Ако работите във фирма или държавно предприятие и ви кажа - през 2025-а година искам да похарча с 20% повече от това, което съм похарчил през 2024-а, но няма да кажа за какво искам тези пари и какво ще постигна, сигурно ще ме помислите за луд. Това е един от най-големите проблеми в здравеопазването. Това е ситуацията, в която се намираме. Трябва да променим начина, по който плащаме за здраве, да знаем как оценяваме здравеопазването. Това е предизвикателство, защото здравеопазването е консервативно; ние не обичаме промените, но наистина се нуждаем от тях, за да се фокусираме върху пациентите.
Пътувате много. Може ли да кажете коя е държавата с най-добра здравна система?
Трудно е да се каже. Всяка система се изправя пред различни предизвикателства. Все пак на много места вече нещата се променят и има реформи в заплащането в здравната система. Използват се оценките на пациента. Правят се малки крачки, но със сигурност те ще се превърнат в по-големи промени, защото всички искаме устойчива здравна система, до която всеки да има достъп и с която всеки ще се гордее.
Вие пристигнахте в София, за да участвате в конференция на тема: "Въвеждане на здравеопазване, основано на ползите за пациентите: Споделяне на опит - препятствия и ключови фактори за успех". Какви бяха целите Ви пред присъстващите медицински специалисти и икономисти?
Целта ми беше да се опитам да ги вдъхновя, да им кажа, че тези промени са възможни. Често чувам как промяната е възможна, но всичко е прекалено сложно, ще стане бавно... Така е, но моето предложение е тези промени да се правят бавно - с малки стъпки, но да се движим в правилната посока. Факт е, че здравните системи имат спешна нужда от промяна, защото това е голям проблем. Надявам се, че ще можем заедно да го направим, като създадем тази неотложност за трансформация в здравеопазването. Това не е само политически въпрос. Това засяга всички звена в сферата на здравеопазването - от пациента, през лекарите, политиците, хората, които вземат решения в сферата. Пак ще дам пример: ако отидете на лекар за контролен преглед, най-вероятно ще ви измерят кръвното, ще ви преслушат, ще поговорят с вас. Важното е в такъв момент лекарят да обмисли какви ще са резултатите от този контролен преглед - как да намали болката ви, да подобри качеството ви на живот максимално. Имаме инструменти това да се получи, просто трябва промяната да стартира. Ако лекарят, ако пациентът, ако политиците искат тази промяна, тя ще се осъществи. Вярвам, че заедно ще можем да изградим една стабилна здравна система.