Германия обяви какво ще прави с по-старите дизелови коли
Одобрените мерки ще действат в градовете, в които има най-голямо замърсяване
Германското правителство обяви днес компромисно решение за съдбата на милионите стари дизелови коли, които се движат в страната. То предвижда и технически нововъведения, и парични стимули, но само в 14 града, които са силно замърсени, предаде Франс прес, цитирана от БТА.
Още по темата
- Дизелите от Германия тръгват към България
- Повдигнаха обвинения на бившия шеф на "Фолксваген" заради "Дизелгейт"
- Брюксел предвижда шест пъти по-висок данък за дизелите
- Хамбург първи в Германия въвежда забрани за дизели
- Учени първи "надушили" измамата с вредните дизелови емисии
- Порше първи се отказва от дизела в Германия
Необходими бяха шест часа преговори през изтеклата нощ между социалдемократите от Германската социалдемократическа партия и консерваторите (ГСДП) и консерваторите от Християндемократическия съюз (ХДС) и Християнсоциалния съюз (ХСС), за да се роди споразумение по този проблем, който тровеше отношенията в правителството от избухването на скандала с манипулираните дизелови двигатели преди три години, отбеляза АФП.
Залогът бе троен: да се разсеят опасенията на шофьорите, че техните коли ще се обезценят, да се избегне забраната върху движението на старите дизелови коли, надвиснала върху десетки градове и най-вече да се разпределят разходите между клиенти, държавните власти и автомобилните концерни.
Без да дава категорични отговори на тези въпроси текстът, който бе представен днес от правителство, дава възможност на собствениците на стари дизелови коли да ги модифицират за сметка на производителя, или да ги заменят срещу нова кола или употребявана с отпускани премии, които са различни за различните марки.
Тези мерки обаче ще обхванат само градовете, където има най-голяма замърсяване на въздуха. Сред тях са Мюнхен, Щутгарт, Кьолн, Ройтлинген, Хамбург, Лимбург, Дюселдорф, Кил, Дармщат и Бохум, но не и Берлин.
Остава да се определи най-вече участието на автомобилните компании. И ако всички предложиха премия за подмяна от няколко хиляди евро, то Бе Ем Ве (BMW) отказа да поеме разходите за модификациите на старите коли, Даймлер (Daimler), производителят на Мерцедес-Бенц, все още не е решил този проблем. И само Фолксваген (Volkswagen) прие на висок глас преоборудването, с което колите да отговарят на нормите. Това отбеляза министърът на транспорта консерваторът Андреас Шойер.
"Автомобилната промишленост породи този проблем и тя трябва да плати", отсече още вчера министърката на околната среда социалдемократката Свеня Шулце.
В духа на обявените мерки френският автомобилостроител Рено (Renault) предложи на собствениците на стари дизелови автомобили в Германия премия за смяната им с нови, с по-чист двигател, предаде Ройтерс. Това е първият чуждестранен производител на коли, който се включва в усилията за борба със замърсяването на околната среда в Германия.
Рено съобщи в сайта си, че притежателите на дизелови автомобили със стандарт Евро 5 (Euro 5) или по-стари могат да получат между 2000 и 10 000 евро (2308-11 541 долара), за да продадат старата си кола за ново Рено, независимо от вида на двигателя на новия модел.
На снимката: Стара кола бълва дим и замърсява въздуха в Есен