От днес е активна новата информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. От Агенцията уверяват, че така ще се подобри бързината на административните услуги.

Уверението е, че подаването на заявление вече може да става без избиране на конкретна служба, защото автоматично информационната система ще го разпредели на служителите, предаде БНР.

Достъпът до системата е безплатен и не изисква вход, когато става дума за преглед. Електронна автентификация или квалифициран електронен подпис ще са нужни, когато трябва да се подаде заявление, да се провери собственост, в зависимост от правата.

Всяко действие в системата на служител или клиент се записва в специални журнали. Сред новостите са добавените исторически данни за имота - поземлен, сграда или самостоятелен обект, така че да може да се види кадастралната карта към минал момент.

Скиците имат код за достъп и код за проверка - номер, по който може да се провери дали са издадени от Агенцията и дали са още актуални.

Новата система е свързана със системите за електронна автентификация, електронната система за връчване и плащане, както и с имотния, търговски регистър, ГРАО, БНБ, "Български пощи" и фирми за комунални плащания на услуги.

Входът в системата ще става с квалифициран електронен подпис, с ПИК на НАП или ПИК на НОИ.

Справките по кадастрална карта са близо три и половина милиона към 2023 г. 98% от територията на страната е обхваната от кадастрална карта. Включени са над 20 милиона недвижими имота. Значителната част от тях поземлени имоти, около 3,210 милиона сгради.