Янка Такева: МОН ни дава ”наполовина сготвена манджа”
Министерството на образованието и науката избърза. Лятната ваканция през месеците юли и август не трябва да се пипа, а да се помисли за летните училища.
Това заяви председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева в интервю за Дир.бг.
Миналата седмица просветното министерство обяви проект, който предвижда съкращаване на лятната ваканция за сметка на другите ваканции. Така гимназистите ще учат до 6 юли, вместо до края на юни.
Проектът е качен на сайта на МОН и в тази връзка разговаряме с председателя на Съюза на българските учители.
- Г-жо Такева, каква e позицията на Синдиката на българските учители относно проекта на МОН за промяна във ваканциите?
- Аз смятам, че МОН избърза изключително много по тези въпроси, защото увеличаването на зимната и пролетната ваканция и намаляване на лятната ваканция, трябваше да се обсъдят със социалните партньори в отрасловия съвет, защото вие много добре знаете, че има летни училища за децата - за тези от 1 до 4 клас и от 5-7 клас, за да наваксат пропуснатото. Това са децата от рисковите семейства, които имат по-слаба мотивация за учене. А големите ученици да ги задължим да учат по-дълго с една седмица на този етап се приема трудно и от учителите, и от родителите, и от учениците.
- Според МОН предложението идва и се подкрепя от родители и учители? Данните на синдиката потвърждават ли това?
- За мен е чудно това твърдение на МОН, тъй като аз не познавам такъв учител, който да приема това предложение. Аз направих проучване сред синдикалните членове и окончателните резултатите ще ги получим до 2 август. Но това, което досега сме получили в синдиката, e да не се пипа лятната ваканция. Учителите предлагат МОН да направи политика и да осигури финансирането на лятното училище на децата от 1 до 7 клас, само на тези деца с образователен дефицит, за да се уеднакви образователната система във връзка с усвояването на минимум знания от тези рискови групи деца.
Освен това, има много ученици, които работят през лятото, други учат самостоятелно, защото работят, за да помагат на семейния бюджет. Ние от 1 април едва задържаме децата от рисковите групи, защото те ходят да берат билки, гъби, а есента едва ги прибираме в училище, защото секат дърва, помагат на родителите си. Как смята МОН да ги задържат сега? Затова считам, че това не е добро решение и МОН трябва да избистри политиките, които ще провежда.
Ние имаме един закон, който още не е влязъл в пълната си сила, имаме едни образователни стандарти, които само след 6 месеца се наложи да ги преработваме поради недобре формулираните политика в тях. И сега изведнъж ни хвърлят някаква друга идея.
Трябва да има политика за нея, да бъде добре обмислена, да бъде експериментирана в няколко учебни заведения в страната, да се видят къде са рисковите деца, да се предвиди финансирането. Изисква се много подготвителна работа, така изведнъж лятото на някого му скимнало нещо, колегите в отпуска, чудят се какво да правят, дали законът да го приемат и да го изпълняват, дали новите държавни образователни стандарти, дали тази политика... Предлагам МОН да си преподреди приоритетите.
- Министерство на образованието предвижда и промени в провеждане на изпитите, според които матурите и НВО на седмокласниците вече няма да са в един и същи ден. Подкрепяте ли това?
- Смятам, че посочените дати са малко по-добри, но смятам, че може да се помисли за по-късни дати.
Аз лично на 16 юли на отраслов съвет поставих въпроса, че не може НВО да се прави на 7 клас и 4 клас, когато децата не са взели целия учебен материал. Това създава напрежение на родителите, на децата, ходят на частни уроци, за да наваксат учебното време, нямат време да вземат тези учебни единици. И тук МОН трябва да сложи ред.
В края на краищата, вие може ли да седнете да обядвате на половин сготвена манджа?
- Какви трябва да са приоритетите на МОН?
- Хората казват оправете си съдържанието на учебниците и начина на списване на учебниците и промените на държавните образователни стандарти, за да не се стресира образователната система и учителят спокойно да си върши работата.
Как може да прекъсват отпуски на учителите и да им поставят срок от седмица да прегледат 76 вида учебници, за да кажат по кой ще преподават? Това е недопустимо. Трябва по-рано да се отпечатват учебници и учителите да имат най-малко един месец да ги прегледат, за да решат по кой учебник да преподават.
И пак се връщам към първия въпрос. Не е проблемът за 6-те дена от лятната ваканция, а какво ще накара единайсетокласника и дванайсетокласника да стои до 6 юли. Те не ходят на училище и сега, защото вече са приети във вузове още през февруари, март от предварителните изпити. Тези хора не са влизали в училище, а правят политики.
Надявам се министър Вълчев, като човек финансист, който знае, че нищо не може да се направи без пари, да сложи малко ред в системата.
СБУ ще настоява в четвъртък да има отраслов съвет, за да може да бъдат чути учителите.
Аргументи ”за” и ”против” съкращаване на лятната ваканция >>>
Въвеждат уседналост за прием в първи клас >>>