Това съобщиха за “Фокус” консервопроизводители. Илия Кафеджиев, зам.-директор на Института по консервна промишленост обясни, че при над 20 стотинки за килограм доматите стават неатрактивни за преработка, а те се продават за по 40-50 стотинки. “Сега ще видим какво е положението с пипера. Поне имаме информация, че ще бъде добра пиперовата реколта. В момента най-евтината стока е патладжанът и предприятията работят най-много с него – консервират печени патладжани, различни видове пържени патладжани”, посочи Кафеджиев. Петър Стоичков от “Вегастар” ООД – един от най-големите производители на консерви, че въпреки поскъпването ще бъде много по-изгодно зимнината да се купува от магазините, отколкото да се прави в домашни условия. “Като гръмнат два буркана вкъщи и цялата икономия отива на вятъра”, аргументира се той. 120 000 тона консерви произвеждат българските предприятия всяка година. Той обясни, че около 80% от тях са за износ, а 20% остават в страната. Всичко, което се произведе се продава. “Има много търсени продукти. Сред тях са киселите краставички, домати, различни видове салати, печени пиперки. Това са продукти, които се търсят не само от гражданите, но и от заведенията за хранене, от хотелите в курортните комплекси. Печените патладжани също са сред търсените консервирани продукти. Лютеницата също”, обясни Кафеджиев. “Ние си имаме специфични консерви и традиционно се търсят много на чуждия пазар от години. Българският гювеч е сред най-атрактивните продукти. Лютениците, царската туршия, която е традиционно българска, печени пиперки. Тъй като нашите пиперки имат специфичен вкус, който е много по-добър от този на конкурентните турски. Но не можем да се конкурираме с тях по отношение на цените. Тъй като нашата суровина е много скъпа и те ни бият по този показател”, посочи Кафеджиев.