Около 65 000 са четвъртокласниците в страната отговаряха на 20-те въпроса от теста и писаха диктовка в рамките за един учебен час. Тази година за първи път един от въпросите бе с отворен отговор.
Въпросът с отворен отговор по БЕЛ е тип въпрос, който се използва в друго международно изследване PIRLS, което оценява грамотността по четене на
четвъртокласниците и в което България участва, обясни директорът на Центъра за контрол и оценка на качеството на образованието към МОМН Неда Христова пред БТА.

За останалите изпити за външно оценяване - по математика, човекът и природата, и човекът и обществото, няма промяна. Въпросите ще бъдат затворени, с избираем отговор от три възможности - общо по 20 въпроса.
На 5 май е националното външно оценяване на четвъртокласниците по математика, на 10 май е изпитът по Човекът и природата, а на 12 май - по Човекът и обществото.

Както всяка година и днес изпитните материалите бяха засекретени и получени по електронен път 30 минути преди изпита, чието начало бе в 10.00 часа.

Тази година от т.нар. малки матури са освободени учениците от 5-и и 6-и клас. Промяната стана по предложение на директорите на училища заради голямото натоварване в края на учебната година.

Проверяването и оценяването на писмените работи се прави от училищна комисия. Резултатите ще могат да се използват като текуща оценка, но тя няма да влияе върху срочните и годишните оценки.

Националното външно оценяване за учениците от четвърти клас беше въведено от бившия министър на образованието Даниел Вълчев. Целта бе да се провери нивото на усвоените знания от четвъртокласниците при завършване на начална степен на образование.
Анализът показва, че има повишаване на отговорите само по "Човекът и природата", а по останалите три предмета има лек спад.

В началото на февруари от Европейската комисия съобщиха, че почти всеки втори български ученик има проблеми с четенето и разбирането на текст на родния му език, а 41% от учениците у нас са в някаква степен неграмотни. От Брюксел още алармират, че България има сериозен проблем и с ранното напускане на училище - българчетата, които не довършват образованието си, са 38%. Повечето от тях напускат училище още след началния курс, а в Европа тенденцията е за отпадане около 8 клас.