На пресконференция днес той каза, че решението е взето на базата на анализ, редица срещи и подробно запознаване с условията на концесията, съобщи БТА.

Предишното правителство смяташе с парите от концесията да изплати дълговете на БДЖ, тъй като компанията е в отчайващо финансово състояние. Стартът на конкурса за концесията бе отложен няколко пъти.

Сред мотивите, с които министър Алексиев ще обоснове спирането на концесията пред Министерския съвет през следващата седмица, е, че не е защитен държавният интерес.

По думите му в критериите за офертите на кандидатите за концесионери се дава тежест на еднократното концесионерно възнаграждение – 55%.

„Доста сериозно са неглижирани показателите като инвестиции в летището – 15% и развитие на летището – 25%. Да не говорим за сигурност на летището – 5%.

Това какво означава – държавата явно с тази концесия иска да получи едни къси пари, които ще отидат някъде и не се интересува от развитието на летището, макар че го предоставя на концесия за 35 години“, коментира министър Алексиев.

По думите му по този начин фокусът отива в неправилна посока.

„Поради това аз смятам, че настоящата, направена по този начин концесионна процедура трябва да бъде прекратена. Затова трябва да се изготви решение на Министерски съвет“, заяви той.

Според Алексиев не е гарантиран и икономическият баланс на концесията. Зададените в нея към концесионера условия ще доведат до увеличаване на таксите с 20-25 млн. лева и до отлив на пътници.

Не на последно място - подценен е и факторът сигурност, посочи министърът.

Той смята, че липсват яснота и гаранции по отношение на инвестициите. Не е избран международен консултант, който да се погрижи за маркетинга и в крайна сметка да предложи една по-добра оферта.

По думите на Алексиев не е правилно проблемите в един вид транспорт да бъдат решавани за сметка на друг вид.

"За БДЖ има ясен план, а кредиторите са склонни да разсрочат задълженията на компанията", коментира той.

На въпрос дали има намеса на турска фирма при сегашната концесия, Христо Алексиев отговори, че сегашният анализ сочи, "че стратегическата инфраструктура е важна, международната обстановка е сложна и се поставя акцент върху фактора сигурност".

Но това по думите му не фиксира кой евентуално би спечелил концесията.

"Не е важно коя фирма ще спечели, важно е да се защити държавният интерес", добави министър Алексиев.

Според него подготвителните действия по концесията не са извършени по най-адекватния начин.
Той даде пример с концесията за летище "Белград", за която са получени 27 оферти, а за летището в София очакваме не повече от 5.

Синдикатите на летището също са против концесията. Те се притесняват, че много от дейностите на него ще бъдат отдадени на външни фирми, което ще доведе до съкращение на персонал, който е високо платен.