Обследваме вариантите за концесия за летище "София", съобщи той на блиц контрол в ресорната парламентарна комисия.

Ивайло Московски добави, че като обща политика подкрепят привличането на каквато и да е форма за участие на частен капитал за модернизация и изграждане на публично-транспортна инфраструктура.

"Правили сме го преди, продължаваме и сега. Поради тази връзка изпълняваме концесионен план, който включва редица обекти, един от който е и Летище София", каза Московски, цитиран от БГНЕС.

Той увери, че дори и да се стигне до концесия на аеропорта, тя ще бъде съгласувана първо с ЕК и Европейската инвестиционна банка.

„Ако прибегнем до концесия, ще бъде по-успешна от тази на Варна и Бургас”, категоричен е той.

Ивайло Московски потвърди, че летище "София" е на печалба, но предупреди, че до броени дни ще приключи арбитража от 2005 г. с кувейтския консорциум, където летището трябва да плати близо 42 млн. долара.

"Освен това летището има 27 млн. лв., които са блокирани в КТБ, а държавата дължи над 60 млн. лв. на летището", информира Московски.

Той е убеден, че няма нищо ненормално да се върви към търсене на инвеститор, който да развива аеропорта, тъй като държавата нямала възможност да отдели средства за инвестиции в Летище София.

Наскоро "Банкеръ" писа, че Министерство на транспорта вече е водило разговори с четирима големи кандидати, декларирали интерес да участват в една прозрачна концесионна процедура, обявена от българската държава. Сред тях са швейцарската фирма Swissport и френската Vinci Airports, които са едни от най-големите летищни оператори на Стария континент.

Сред потенциалните кандидати ще е и сегашният стопанин на летищата в Бургас и Варна - консорциумът между германската фирма "Фрапорт" и варненския холдинг "Химимпорт". "Химимпорт" е и собственик на основния оператор на софийското летище - авиокомпанията "България Ер". Тя притежава дял и в самолето-ремонтната база на "Луфтханза Техник" - разположена също на територията на столичния аеропорт.

Като един от проблемите за преминаването на летището в София в частни ръце се сочат заемите по модернизацията му. За неговия нов терминал и писта бяха похарчени 210 млн. евро, от които 60 млн. са кредит от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), 38.1 млн. от Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие, програмите ИСПА и ФАР осигуриха грантове от общо 50 млн. евро, а останалите пари - 61.9 млн. евро, дойдоха от държавния бюджет.

Кабинетът вече получи от ЕК разрешение за публично-частното партньорство, което се налагаше заради финансирането, отпуснато по двете европейски предприсъединителни програми. Но не така стоят нещата с останалите международни споразумения.

Независимо от всичко правителството е твърдо решено да започне концесионната процедура още до края на 2015 г. Намерението е с парите от нея да се осигури стабилен финансов буфер за закъсалите Български държавни железници, отбелязва "Банкеръ".