Миналата седмица БСП обявиха, че Лот 2 от магистралата се строи върху пепел и поискаха оставката на регионалния министър Росен Плевнелиев.
Ден по-късно в медии бе публикувана експертиза на външен консултант, че занижен контрол от АПИ, фиктивни проверки и сбъркани геоложки проучвания съсипват строителството на “Тракия”.

"АПИ само менажира проекта, като от строителния обект само по сгурията, строителните почви, има издадени 167 протокола за изпитване. Това е най-изпитваният материал в България", обясни още Лазаров, предаде "Фокус".
Докладът на консултантската фирма "Строл" към управителния орган на Министерството на транспорта струва 25 000 лв. и е втори за „Тракия”.

Началникът на Дирекцията за национален строителен контрол Милка Гечева съобщи, че досега са издадени 15 наказателни постановления за Лот 2, с които са наложени глоби и санкции за 93 000 лева, като част от тях се обжалват. Дирекцията е установила, че в строежа са влагани материали, които са били придружени с протоколи за изпитване, но без декларации за съответствие със техническата спецификация на пътната агенция.

Това, по думите на Гечева, не означава, че качеството на строителните материали е лошо, а че не е напълно окомплектовано досието на строежа. Тя уточни, че подобни са били констатациите на ДНСК и за Лот 3, където все още не са издадени наказателните постановления.
Проверки на Лот 2 се правят всеки месец на място от инспектори на ДНСК, като се следи как се води досието на строежа, в което има актове и протоколи, удостоверяващи изпълнението му в съответствие с одобрените проекти.
Проверките по Лот 4 са на ниво изкопни работи, там не били открити нарушения, цитира я "Фокус".

ДНСК е сезирана и е възложила на лаборатория да изпита материалите, които вече са вложени в строежа, обясни зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Георги Прегьов. Той цитира становища от кореспонденцията между МРРБ, ректора на УАСГ и АПИ: „Доставените материали са с естествен генезис, но с антропогенни включвания – материали като парчета от тухли”, „Пробите може да са взети от силно замърсени участъци”, „Няма основание да се твърди, че материалите ще предизвикат деформация, ако бъдат вградени”.

За да гарантираме пълната прозрачност и обективност, когато се вземат пробите на място и когато се изпитват в лабораторни условия, ще помолим да присъстват представите на строителя, възложителя, на строителния контрол, на опозицията, на медиите, така че да демонстрираме, че компромиси с качеството няма да правим, обеща Прегьов.

Проектът за магистрала "Тракия" се изгражда съгласно правилата, договорите и законите на тази държава, ако има друго мнение, то е предмет на доказване, обясни на пресконференцията зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
По думите му начинът, по който е представен докладът, е тенденциозен и липсват доказателства.
Той съобщи, че е изпратено писмо до компанията, подготвила доклада, с искане в 3-дневен срок да докаже твърденията в одита, предаде БТА.
ИЗБРАНО