При инцидента в Охридското езеро на 5-ти септември 2009-та година загинаха 15 български туристи. Прокурорът поиска ефективни присъди за обвиняемите, сред които капитанът на кораба Сотир Филевски, предаде БНР.

Филевски отново изрази дълбоко съчувствие към близките на загиналите, но показа, че не чувства вина за трагедията. В обстойна пледоария неговите адвокати поискаха Филевски да бъде освободен от наказателна отговорност, посочвайки като главна причина за катастрофата надстройката, с която корабът е бил закупен, както и други технически параметри, насочващи към отговорността на втория обвиняем Бранко Баич. Неговата защита също поиска освобождаване от отговорност и изтъкна, че интересите на двамата обвиняеми са противопоставени.

Според прокуратурата шест години корабът “Илинден” е возил хора, въпреки че има забрана за това. Сотир Филевски бил предупреден устно от капитанията, че балансът е нарушен. Обвинението твърди, че три години по-късно Бранко Баич повтаря забележките и забраната за возене на хора на палубата, допълва bTV.

Адвокатите на Баич виждат причините за катастрофата в претоварването на кораба, както и в разпределението на пътниците по палубата.

Защитникът на семействата на пострадалите - адвокат Владимир Владимиров, заяви, че е изключено капитан с опит, какъвто е Филевски, да не осъзнавал риска.
Застъпникът апелира от името на пострадалите българи към съда, на капитан Филевски да не бъде налагана ефективна присъда с оглед на максималните му усилия за овладяване на ситуацията и за спасяването на българските туристи. Адвокатите на българските семейства са на мнение обаче, че основна вина за трагедията има администрацията – Охридското капитанство, което отговаря за контрола на корабите.

До 15 години затвор могат да получат капитанът на кораба Сотир Филевски и експертът Бранко Баич от фирмата "Германишер Лойд", издал сертификат за техническата годност на кораба.