Вчера хиляди хора протестираха в цялата страна, като едно от исканията им бе за спирането на приватизацията на "БДЖ - Товарни превози". Те блокираха движението на няколко влака и затрудниха придвижването на пътниците.

От Агенцията по приватизация ми споменаха, че някои от евентуалните купувачи са доста притеснени, каза Московски. Той посочи, че в агенцията се провеждат срещи с евентуални купувачи, но няма информация за имената на инвеститорите, които са се отказали.

Компаниите
с намерение да участват в търга са са ТД Груп Феровиар Роман АД, Букурещ, Бългериан Карго Експрес АД, гр. София, Донау-финанц транспорт и Бетейлигунг Гмбх, Австрия и Първа инвестиционна банка. Девет физически и юридически лица бяха закупили документация за участие в конкурса за продажбата на "БДЖ - Товарни превози".

Министърът за пореден път припомни, че единственият начин, по който кредиторите могат да получат част от своите вземания, е приватизацията на „Товарни превози”. Той посочи, че „Пътнически превози” трябва да останат държавни, но да бъдат стабилна компания. Той ги нарече „социалният транспорт” на България.
„И до днес твърдя, че ако кредиторите активно влязат да си изискат взиманията, компанията е приключила за дни”, каза Московски.

Относно евентуален заем за БДЖ от Световната банка министърът обясни:

„Знаете, че в продължение на година работихме със Световна банка. Световна банка не дава парите на дружеството. Дава ги на държавата. За да ги даде държавата на БДЖ, трябва да получи позволение от Европа, а за да се получи позволение от БДЖ 50% от помощта, трябва да бъдат подсигурени от БДЖ, а приватизацията на "БДЖ - Товарни превози” би позволила това да се случи".
 
Според Московски, БДЖ е натрупала 840 милиона лева задължения към банки и държавата не е имала ангажимент. Ако в момента се вземе решение държавата да влезе в ангажимент и да помага на БДЖ, ние трябва да попитаме гражданите дали са съгласни да плащат 840 милиона лева. Самите банки са били наясно, че това са заеми, които БДЖ няма как да върне. Тези 840 милиона лева дългове сме ги намалили на 720 милиона лева.

„Ако хората протестират днес срещу тези процеси, аз ще им кажа: скъпи мои, много сте закъснели. Трябвало е да протестират по времето, по което компанията е правила тези заеми”, каза още Ивайло Московски.
 
По негови думи, това се е случило при управлението на Сергей Станишев.
„До ден-днешен твърдя, че правилното вдигане на доходите е чрез растеж Изкуственото вдигане задължава всички следващи да платят", отбеляза министърът в оставка.

Междувременно Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол заяви, че по искане на двама от участниците в конкурса срокът за подаване на обвързващи оферти за "БДЖ - Товарни превози" ЕООД се удължава до 15.00 часа на 28 март т.г. До същия ден и час трябва да бъде внесен и депозитът за участие в процедурата. Огледи на активи на дружеството могат да се правят до 22 март.

От дружеството се продават 2 325 087 броя дялове, представляващи
100 процента от капитала му.