Системата ще позволи на спасителните служби да пристигат по-бързо, като по този начин ще бъдат спасявани човешки животи и ще намалее сериозността на нараняванията, се добавя в резолюцията, съобщи българската редакция на пресслужбата на Европейския парламент, цитирана от БТА.

"ЕП даде ясната си подкрепа за всички водачи на автомобили в Европа да се възползват от система за спешни повиквания безплатно. Тъй като доброволният подход се провали, ние призовахме ЕК да предложи възможно най-скоро законодателство, което да гарантира задължителното въвеждане на системата eCall от 2015 г. във всички държави членки на ЕС", заявиха докладчиците по предложението Олга Сехналова (С&Д, Чехия) и Дитер Лебрехт-Кох (ЕНП, Германия) по време на дебата в понеделник.

В резолюцията се изразява съжаление за закъсненията в доброволното въвеждане на електронното обаждане към днешна дата и малкия брой автомобили, оборудвани с него (само 0,4%). Документът призовава ЕК да разгледа и възможността за разширяване на системата в близко бъдеще с други превозни средства, като например мотоциклети, автобуси и камиони.

Системата eCall в превозното средство използва технология за спешни повиквания, базирана на телефон 112, за да предупреди службите за спешна помощ автоматично за местоположението на тежки катастрофи. Така може да бъдат спасени човешки животи и да се намали сериозността на нараняванията, като се даде възможност на квалифицирани и разполагащи с оборудване медицински лица да стигнат в рамките на първия час след инцидента, когато ползата от тяхната намеса е най-голяма, се казва още в резолюцията.

Системата може да спасява до 2500 човешки живота годишно и да намали тежестта на уврежданията от 10 до 15%, добавя текстът. Депутатите вярват, че обществената услуга eCall следва да бъде задължителна и безплатна за всички шофьори в Европа, независимо от марката на превозните средства. Членовете на ЕП изтъкнаха, че необходимата технология съществува и че за нея има приети общи ЕС стандарти. Затова те призоваха Комисията да предложи законодателство, което да изисква от държавите членки да модернизират инфраструктурите на службите си за спешно реагиране, така че до 2015 г. да бъдат в състояние да обслужват повиквания eCall.

Резолюцията подчертава факта, че публичната система eCall не трябва да се използва по никакъв начин за наблюдаване и проследяване на движенията на дадено лице или за определяне на местонахождението му, освен ако то не е участвало в катастрофа.