Руски пристанища и кораби в Черно море - включително танкери, превозващи милиони барели петрол за Европа - може с основание да бъдат атакувани от украинската армия като част от усилията за отслабване на военната машина на Москва - за това предупреди високопоставен служител в Киев в интервю за "Политико", публикувано на 8 август, след като същото предупреждение отправи и украинският президент Володимир Зеленски. 

"Ако Русия продължи да доминира в Черно море, извън нейната територия, да блокира или да ни обстрелва отново, да изстрелва ракети по нашите пристанища, Украйна ще направи същото. Това е справедлива защита на нашите възможности, на всеки коридор", каза Зеленски във видеозапис, публикуван на сайта на украинското президентство преди дни. 

Олег Устенко, икономически съветник на украинския президент, каза пред "Политико", че "всичко, което руснаците движат напред-назад по Черно море, са наши валидни военни цели", като изтъкна, че този ход е отмъщение за оттеглянето на Русия от постигнатата с посредничеството на ООН черноморска зърнена сделка и отприщване на серия от ракетни атаки срещу селскостопански складове и пристанища.

"Тази история започна с това, че Русия блокира зърнения коридор, заплашвайки да атакува нашите кораби, унищожавайки нашите пристанища. Нашата морска инфраструктура е под постоянна атака", посочва Устенко. 

През миналия уикенд Украйна обяви водите около черноморските пристанища на Русия за "военнорискова зона" от 23 август "до второ нареждане". Зоната включва големи руски пристанища като Новоросийск, Анапа, Геленджик, Туапсе, Сочи и Таман.

Това кара застрахователните ставки за корабите да скочат до небесата и може да застраши един от основните маршрути за износ на Русия за петрол и петролни продукти - ключът към осигуряването на достатъчно пари на Кремъл, за да продължи да води война срещу Украйна.

"След този уикенд Черно море се усеща като по-опасно място за международно корабоплаване и вече беше много опасно. Много кораби просто не отиват в района. Застраховката почти не съществува. Там, където има застрахователни ставки, са много високи и тепърва ще се увеличават", коментира пред изданието Байрън Маккини, директор на S&P Global Market Intelligence. 

В събота руската федерална морска агенция Росморречфлот съобщи, че руският танкер "Сиг" е бил ударен при удар от украинските сили, докато е плавал близо до окупирания от Украйна Кримски полуостров.

"Танкерът получи удар в машинното си отделение, близо до ватерлинията от десния борд, вероятно в резултат на атака от морски дрон", разказаха служители.

Украинското министерство на отбраната обяви, че докато руснаците "тероризират мирните украински градове и унищожават зърното, обричайки стотици милиони на гладна смърт", няма да има "повече безопасни води или мирни пристанища за вас в Черно и Азовско море".

Миналия месец Русия е транспортирала почти 59 милиона барела суров петрол, една трета от общия ѝ износ, от стратегическото черноморско пристанище Новоросийск, според разузнавателната фирма Kpler. От тях 32 милиона барела са отишли за страните от ЕС. Пристанището обработва и други горива като дизелово гориво, газьол и нафта в допълнение към зърното, предназначено за световния пазар.

Новоросийск е и мястото, където завършва нефтеният тръбопровод на Каспийския тръбопроводен консорциум, който доставя до 1,3 милиона барела на ден петрол от Казахстан - откъдето той се доставя до световните пазари.

Новоросийск също е дом на голяма военноморска база на Черноморския флот. Миналата седмица украински морски дрон удари и повреди руски военен десантен кораб "Оленегорский горняк".

Близостта на военните на Москва до търговските пристанища може да увеличи риска за цивилните кораби, предупреди стоковият анализатор в Kpler Алексис Елендър.

"Тези, които оперират на корабните пазари, казват, че очевидно не очакват Украйна да атакува търговското корабоплаване, но има риск инсталациите или корабите да попаднат в кръстосания огън, а има много търговия, която се движи през черноморските пристанища на Русия", заяви той. "Има много гръцки кораби, които работят по тези сделки и докато някои собственици не са склонни да превозват руски товари, там има цяла международна смесица".

Нарастващият риск, който конфликтът представлява за натоварените международни водни пътища, ще означава трудни решения за корабоплаването и за търговците, изкушени да продължат да купуват евтин руски петрол при условията на таван на цената от 60 долара за барел, определен миналата година от Г-7, отбелязва европейската редакция на изданието. 

"Въпреки това все още имате гръцки и турски танкери около тази зона, работещи с руски петрол в рамките на ограниченията на цените, и имаше доста чуждестранни кораби в и около района на атаката с дрон в Новоросийск", добавя Маккини. "Най-интересният въпрос, който произтича от това, е дали те ще бъдат възпрени в бъдеще, ако техните многомилионни активи сега са изложени на риск от заблудена ракета или каквото и да е то".

Международната камара по корабоплаване, която представлява корабособствениците и операторите, отказа да коментира дали последните събития в Черно море ще възпрат нейните членове да правят бизнес там.

Но според Устенко западните компании вече трябва да осъзнават, че не може да има повече бизнес както обикновено с Русия.

"От правна и морална гледна точка е напълно неоправдано тези кораби да продължат да доставят руски петрол", заяви той. Сега това се подкрепя и от икономическа гледна точка, тъй като рискът е изключително висок. При тези обстоятелства цените на застраховките ще скочат значително, което ще направи тези доставки нерентабилни. Вашият кораб и екипажът ви ще бъдат изложени на огромен риск.

"Големите компании, които продават застраховки, финансират, готови ли са да продължат този вид работа, когато видят тези снимки, идващи от Черно море?", попита Устенко. И продължава: "Това е подходящият момент дори за тези, които все още се опитват да затворят очи и да се преструват, че нищо не се е случило, за да осъзнаят - няма начин".

Междувременно у нас правителството прие решение да уведоми "Лукойл Нефтохим Бургас" АД за прекратяването на Договора за предоставяне на концесия върху пристанищен терминал "Росенец", част от пристанище за обществен транспорт с национално значение Бургас. Концесионният договор беше прекратен с приетото от Народното събрание изменение на съответната алинея от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна. Правителственото решение е прието неприсъствено и бе обявено днес от пресслужбата на МС.