Всеки четвърти ученик в 36-те страни от предимно богатите членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) нямат основни способности за четене и ще имат затруднения във все по-променливия, дигитален свят, сочи международно проучване, цитирано от ДПА.

Организацията отбелязва, че според нейното изследване, известно като Програма за международно оценяване на учениците (PISA) за 2018 година, делът на лошо представилите се е нараснал след 2009 година, когато за последно четенето е било акцент на проучването.

ОИСР изтъква, че повечето страни, особено в развития свят, не са отчели значителен напредък в представянето си през изминалото десетилетие, въпреки че разходите за образование са се увеличили с 15 процента за същия период.

Генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия открои Естония като изключение, посочвайки, че страната напредва бързо към върха, въпреки че харчи с около 30 процента по-малко от средното в ОИСР.

Не е необходимо да харчиш повече, за да ставаш по-добър, това е важно, отбеляза Гурия.

Португалия, Швеция и Турция също отчитат значително подобрение.

Почти всеки десети ученик в страните от ОИСР, а в Сингапур - всеки четвърти, се е представил на най-високо ниво в четенето.

Учениците от Китай и Сингапур са далеч пред връстниците си от останалите страни от ОИСР по математика.

В Пекин, Шанхай, Цзаянсу, Чжънцзян в Китай 16,5 процента от учениците са се представили на най-високо ниво по математика, а в Сингапур - 13,8 процента спрямо само 2,4 процента в страните членки на ОИСР.

В проучването PISA участват 600 000 ученици на 15-годишна възраст в 79 страни и региони, включително 36-те страни от ОИСР.