Очаквано вотът на недоверие срещу премиера на Гърция Алексис Ципрас не мина. По-трудно ще бъде да бъде гласувано Преспанското споразумение, предстоят мощни демонстрации срещу името Северна Македония. Това заяви в интервю за Dir.bg журналистът Иван Гарелов прогнозирайки, че не се очакват предсрочни избори в Гърция, а и Ципрас има някои подготвени решения. Гарелов направи паралел между Преспанското споразумение и нашия Договор за приятелство, добросъседство и сътрудничество с Македония.

- Г-н Гарелов, снощи гръцкият парламент гласува вот на недоверие срещу премиера Алексис Ципрас. Вотът не мина, а премиерът бе подкрепен "на косъм". Как ще коментирате това, което се случи в гръцкия парламент?

- Точно такъв резултат се очакваше. На Балканите политиката започва да си прилича между всички тези, макар и минали през различна история и политическа култура. Знаем, че и у нас често се случва липсващи гласове, а изведнъж изненадващо се появяват от други парламентарни групи, за да мине някакво решение. В Македония бяхме свидетели на това как Преспанското споразумение мина с цената на това, че на някои депутати беше обещано да не бъдат съдени. Нещо, което звучи доста смешно, тъй като политиците поемат ангажимент от името на съдебната власт. Сега и в Гърция предварително се знаеше, че няколко от депутатите, особено от тези, които са били министри в коалиционното правителство със "Сириза", предпочитат да подкрепят правителството, за да запазят своите места. Те са вече изключени от лидера на "Независими гърци" Панос Каменос, но така или иначе запазват местата си от властта и един има от партията Потами (Река) - лявоцентриска, която бе създадена за предишните избори. Очевидно с цел да конкурира Сириза да не стигне до пълно мнозинство в парламента, но изглежда идеологическата близост си казва думата, а може би има и нещо друго. Така, че изненада няма. В този смисъл това е общото по начина, по който се прави политиката на Балканите. Оттук нататък започват разликите в това как в Гърция ще се случват нещата, тъй като предстои - по-трудното да бъде гласувано самото споразумение за името на Македония и мощни демонстрации против признаването на Северна Македония.

- Панос Каменос, лидер на коалиционния партньор, напусна поста министър на отбраната. Ще доведе ли това до нови трусове? Самият Вие казахте, че ще има и нови мощни протести. Ще има ли предсрочни избори, независимо, че този вот на недоверие не мина? Ще издържи ли Ципрас? Как ще продължат нещата оттук нататък?

- Трябва да бъде внесено Преспанското споразумение за разглеждане и в рамките на 10 дни трябва да бъде гласувано от депутатите. Мисля, че по-важният етап с осигуряването на мнозинството вече е отминал. След като е осигурено мнозинство, което е гласувало доверие на правителството, това мнозинство ще се запази и при гласуването на Споразумението от Преспа. Най-вероятно извънредни избори няма да има, а ще има редовни избори през есента на тази година. Отделни възможности съществуват.

Дали ще издържи Ципрас? Той за изненада за мнозина може би, които се подведоха по това, че той няма никакъв политически опит, освен това го бяха нарекли малко погрешка от името на самата партия, която съдържа в себе си думата радикална - ултраляв, ултрарадикален, но виждаме, че той провежда една много умерена и гъвкава политика. Той е усвоил управленските умения от старите гръцки политици, които не гледат така драматично на масовите демонстрации, както това се случва, примерно в България. Там излизат хиляди и стотици хиляди и въпреки това гръцките политици умело използват това, което се е случило в полза на правителството и на страната, разбира се. Те обикновено се обръщат към своите по-могъщи донори или съюзници и казват "да помогнете виждате, че с този народ не може да се оправим, те не ни слушат, против нас са" и т.н. И по този начин си осигуряваха едно привилигировано положение в международните организации, в които членуват. Така че аз мисля, че независимо от степента от енергията на тези демонстрации, Ципрас ще почерпи само повече сила.

Има и един друг парадокс, който е типично гръцки. Независимо колко пъти гърците гласуват за някакво решение, примерно референдума, ако си спомняте, и веднага след това изборите, те все още приемат Ципрас за свой човек, защото той провежда немалко реформи, запазва някакво прилично благосъстояние на бедните слоеве, пък и дори на средните, а в същото време успя да изведе страната от тази финансова зависимост от държавите донори. Това се оценява от част от обикновените хора, които предпочитат той да управлява, отколкото вече компреметираните политици от миналото. Друг е въпросът какво ще стане на изборите през есента, след като проучванията сочат, че "Нова демокрация" води с близо от 5% до 7%, но дотогава има много време. И за там Ципрас има някои подготвени решения. В резултат на изборите той ще състави ново коалиционно правителство, в което ще влязат някои нови партии, които би трябвало, разбира се, да влязат и в парламента.

- Може ли да направите един паралел между Преспанското споразумение и нашия Договор за приятелство, добросъседство и сътрудничество с Македония? Като че ли нещата в България минаха около договора по съвсем различен начин спрямо съседите ни?

- Нашият договор, който подписахме с Македония, има друг характер. В него, независимо от някои пропуски, той никаква роля не играе и не е така критично приет нито в България, нито в Македония. Разбира се, че има своите критици, някои от тези критики са основателни. Докато Преспанското споразумение изисква първо Гърция да преодолее своята непоносимост за повечето гърци за наличието на самата дума Македония в заглавието на държавата. Но има и друго. Ние, като наш личен интерес, ние сме онеправдани не от нашия договор, а от отсъствието си от другия договор, тъй като благодарение на нашето споразумение с Македония се стигна до Преспа, а в тяхното споразумение ние не участваме като някаква трета страна, за да можем да поставим своите условия. Откровено казано, без да съм от тези крайни националисти, които са против всякаква снизходително отношение към съдбините на Македония, аз лично смятам, че името Северна Македония ощетява България. Ние трябваше да поставим условието в договора от Преспа да фигурира точката, която да изключва това, че подписаното споразумение не засяга интересите на трета страна. Сега ще трябва тепърва при приемането на Македония в ЕС или в НАТО тогава да поставяме подобни условия. Това е разликата и тя е в наша вреда, пропуснато бе от нашата дипломация.