Въпросът кой боен самолет да изберем има експертна и политическа страна. При експертната разглеждаме качествата на самолета, а при политическата - стратегията. Въпросът не е да избираме държава - а да погледнем геополитически, да преценим какви операции ще се извършват, какви са съюзнически отношения имаме да изпълняваме, какви партньорства имаме да избираме, кой ще готви нашите пилоти, за да бъде боеспособна авиацията ни. Тогава вече има разлика между двата избора - САЩ и Швеция, и САЩ категорично надделяват. Това коментира по БНР експертът и бивш военен министър Тодор Тагарев.

Защо F-16, според Тагарев

Той обясни предимствата на предложения от САЩ F-16 пред шведския "Грипен". "Това са самолети от един клас. F-16 е с електроника, която е при самолети от пето поколение. Той е по-мощен, има повече въоръжение. Има много по-голям боен радиус, възможност за поразяване на цели от голямо разстояние. Той превъзхожда с часовете, които може да лети - 8000 часа за летене при "Грипен", 12 000 часа при F-16. Тоест F-16 е с 50% по-голям живот. С F-16 купуваме 50% повече. И това са много категорични предимства, изтъкна Тагарев.

От друга страна той е по-скъп като начална цена и в процеса на експлоатация. Но трябва да съпоставяме ефективност, продължителност на експлоатация, цена и тогава да взимаме решението, отбеляза експертът.

Той беше попитан трябва ли да има значение, че от САЩ предлагат 8 самолета, а от Швеция - 10. Да, трябва да се отчете този факт, но, според Тагарев по-важното е друго сравнение: при 8 самолета по 12 000 часа и 10 самолета по 8000 часа, сметката показва, че с F-16 купуваме 20% повече нальот.

Може ли да се уговори по-ниска цена

На въпрос възможно ли е да се договори по-ниска цена Тагарев отговори, че никой у нас няма опит в преговори със САЩ, така че е много трудно да се прогнозира.

Публично САЩ обявиха, че са готови да разговарят за това. Но не мисля, че депутатите са финансисти или счетоводители и би трябвало да участват в правенето на политика и след като вече за трети път влиза при тях предложение за закупуване на нов боен самолет трябва да излязат от тясно финансовите рамки и да погледнат по-широко на темата. От друга страна има достатъчно военни в парламента, които да оценят качествата на двата самолета, коментира Тагарев. Той припомни, че на два пъти досега депутатите са гласували, че ще купуваме не 8, а 16 самолета и във връзка с това постави въпроса дали няма да е по-изгодно наведнъж да се поръчат 14 или 16 самолета. Според него по този начин ще получим повече предимства.

Процедурата в момента продължава да е конкурентна и в нея можем да намерим най-доброто решение. Но за нас САЩ няма да направят някакви специални отстъпки, независимо, че Швеция им диша във врата (както се изрази интервюиращата Тагарев водеща). Може по някои въпроси да се търсят алтернативни решения, така че цената да спадне, но те гледат пазара глобално - Тайван модернизира, Бахрейн, Словакия купуват нови, Гърция обяви, че ще модернизира десетки Ф-16 от тази версия, отбеляза Тагарев.

По мнението му реалистично и добър вариант би бил до 6 месеца парламентът да разгледа договора за доставка. Загуба на време ще е ако 6 месеца например обсъжда и спори само върху решението и процедурата.