С тъпани и музика протестиращите в транспорта огласиха исканията си пред МФ (снимки)
Никой не ги покани на среща. От КНСБ обявиха подготовката на създаването на национален стачен комитет с център столицата
След близо четири часа блокади и шествия в центъра на София служителите в градския транспорт в София, Варна, Русе и ИА "Автомобилна администрация" приключиха протеста за устойчиво увеличение на заплатите в сектора.
След двучасовата блокада на три ключови кръстовища, три лъча протестиращи служители на градския транспорт се събраха пред Министерството на финансите.
Всички снимки ВИЖТЕ ТУК>>>
На фона на музика и тъпани, протестиращите развяха пред МФ плакати с исканията си, както и знамена на КТ "Подкрепа" и КНСБ.
Служителите в автотранспорта сковаха и символична "стълба към властта", която пренесоха до МФ с искане за отпускане на допълнителна целева субсидия за сектора, с което да бъде осигурено устойчиво увеличение на заплатите в сектора.
МФ препрати протестиращите при кметовете
По повод протеста на работещите в градския транспорт, от МФ разпространиха становище, в което се казва, че размерът на възнагражденията в общинските дружества е в правомощията на кметовете.
В Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., приет от Народното събрание през м. март, са разчетените общо средства за субсидии и компенсации са в размер на 522,3 млн. лв., като е осигурен ръст от 106,5 млн. лв. спрямо закона за 2024 година, пише в съобщението.
Така е осигурена устойчивост в целогодишен размер през 2025 г. на средствата за тези дейности. В това число за субсидии за Столична община за вътрешноградски транспорт са осигурени 106 млн. лв. или ръст от 17 млн. лв. спрямо 2024 година. За субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии, за всички останали общини без Столична община, във вътрешноградския и транспорта в планински и други райони са осигурени 122 млн. лв. или ръст от 23 млн. лв. спрямо 2024 година. За компенсации на намалените цени за пътуване за всички общини, в т.ч. за транспорт на деца и ученици са осигурени 294,3 млн. лв., което представлява ръст от 66,5 млн. лв. спрямо ЗДБРБ за 2024 година, посочват от финансовото министерство.
Всички общини предстои да приемат бюджетите си за 2025 г. през месеците април и май, в съответствие с реда по Закона за публичните финанси. В правомощията на кмета на съответната община е да предприеме необходимите действия за финансиране на всички видове дейности на територията на общината за 2025 година.
В допълнение, с разпоредбата на чл. 91 ал. 2 от ЗДБРБ за 2025 г. е предвидена възможността неусвоените към 31 декември 2024 г. средства по бюджетите на общините за финансиране на държавните дейности, с изключение на тези във функция "Образование", да се разходват по решение на общинския съвет за делегираните от държавата дейности във всички функции, ако това не противоречи на условията, определени в нормативния акт, с който са одобрени. По отчетни данни към 31.12.2024 г. само за Столична община са отчетени общо налични средства в размер на 283,6 млн. лева, се посочва в съобщението.
Протестната блокада в София
След като приключи протестът пред Министерството на финансите, протестиращите се насочиха към сградата на Столичната община с въже и гума.
Демонстрантите призоваха Столичната община и Министерство на финансите да разговарят и да отговорят на исканията им. Транспортни работници от Варна, Русе и Пловдив също се присъединиха към протеста в София.
Столичният общински съвет предстои да приеме бюджета на Столичната община, в който от градския транспорт искат да бъде заложено увеличението, но според местната управо това сега е невъзможно.
Бюджетът не позволява да бъдат изпълнени исканията на транспортните работници, надяваме се градът да не бъде блокиран, каза по-рано зам.-кметът на София Иван Василев, който дойде при протестиращите по време пътната блокада
на трите ключови кръстовището в София - на бул. "Драган Цанков" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", на Орлов мост и на площад "Македония".
Вицепрезидентът на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Тодор Капитанов обяви, че въпреки протестния митинг днес представители на протестиращите от Министерство на финансите и от Столичната община не са били поканени на среща. Заради това призова за подготовка за ефективни стачни действия в градския транспорт. Той обяви подготовката на създаването на национален стачен комитет с център София.
"Тази акция се наложи, защото от Столичната община ни предлагат заплатите на 7000 транспортни работници в четирите общински транспортни дружества в София да се увеличат само със 100 лв.", каза председателят на ФТР "Подкрепа" Иван Кирилов пред БТА. Той посочи, че това е неприемливо и хората искат да се противопоставят на това увеличение.
"Нямаме чуваемост, коментира председателят на ФТС към КНСБ Александър Шопов. Искаме поне 400 лв. увеличение на работната заплата в София. Трябва да седнем на една маса с представители на Министерство на финансите и на общините, за да решим проблема с хроничното недофинансиране на сектора", добави Шопов.
В протеста на площад "Македония" се включиха и работещи в градския транспорт на Варна и Русе. Според недоволните за градския транспорт в София е необходим ръст на държавната субсидия от 29 млн. лв., за Варна - 6,5 млн. лв., за Русе - 700 хил. лв., за "Автомобилна администрация" - 4,5 млн. лв.
Всяка година ние сме като просяци и всяка година се молим за някакво увеличение, а те се подиграват с нас, предлагат ни по 50-100 лева, каза Иван Сакаров от КТ "Подкрепа".
Основните ни искания са устойчиво увеличение на заплатите. За София поне с 400 лева за тази година, във Варна поне с 300, което е горе-долу с около 15 процента увеличение. Същото искаме и за Русе, за да може заедно един път завинаги да решим този проблем с недофинансирането на сектора.
- Стартират от минималната заплата буквално възнаграждения и средната заплата върви около 1500-1600. Готови сме всички. Хората са потвърдили, имат желанието вече да се мине към по-радикални действия. Надявам се да не се стига до това нещо.
Той допълни, че трудът на работниците в автотранспорта е много тежък - стават в 02:30 часа, няма шофьори и работят по 12-14 часа на ден. Това е убийствено, ние си даваме здравето, а пари нямаме, зави Сакаров.
През март 2024 г. Столичната община осигури рекордни средства за градския транспорт в София - общо над 500 млн. лева. Това означава по-добри условия и по-високи заплати за работещите в сферата, значително по-добри условия за пътуващите и качествен градски транспорт, казаха тогава от общината.