Правителството не отстоя пред руския премиер Дмитрий Медведев пряка доставка на руски газ за Европа през България. Решението за опрощаване на дълговете на други вероизповедания не е добро, то ги противопоставя. Мандатът на старата ЦИК трябваше да бъде удължен. Поведението на БСП за Изборния кодекс е нелепо. Това заяви в интервю за Dir.bg лидерът на ПП АБВ Румен Петков.

- Г-н Петков, защитихме ли националния интерес в областта на енергетиката при посещението на премиера на Русия Дмитрий Медведев? Виждаме, че във Вашия кабинет символично присъстват Южен поток, Турски поток, Син поток?

- Виждаме една серия от провали на българските правителства в газовия сектор. Навремето Иван Костов отказа Син поток с аргумента, че никой няма да строи тръби по дъното на морето. В резултат на което България загуби милиарди от транзитните такси с Турция, която го построи и си реши в много голяма степен въпроса. След това провалихме Южен поток, а сега сме на път да изтървем и Турски поток. Сами разбирате, че е унизително и жалко България да си доставя руски газ през Турция. Според мен, провалът на правителството при посещението на Медведев е, че не постави въпроса и не отстоя пряка доставка на руски газ за Европа чрез България с контактна точка Галата. Аз, като председател на АБВ, съм разговарял с посланиците на всички държави от Сърбия нагоре до Австрия и те много добре разбират, че това е силното европейско решение, защото всички ние сега ще трябва да плащаме транзитна такса на Турция. За съжаление правителството не постави този въпрос и не потърси неговото решение.

От гледна точка на Белене нищо особено не се случи, има една парламентарна процедура, имаме 10-годишно забавяне. Първият реактор вече можеше да е в експлоатация. Тук строителството спря Тройната коалиция през 2009 година и след това кабинетът на Борисов го последва, както и Орешарски. За съжаление, всичко това го плащаме ние. Ако следим микса на цената на тока, Козлодуй е 54 лева мегавата, Марица 1, известна като американската централа, е 178 лева мегавата. Оставам настрани, че ние от АБВ ще атакуваме договорите за Марица 1 и Марица 3 в комисията като евродепутати, защото там има груба държавна помощ и жестоко ощетяване на българския гражданин и индустрията ни. От държавната "Марица" цената на тока е 77 лева мегавата, американските "Марици" - са 115 и 178 лева мегавата. Ние настояваме буквално вчера Министерство на енергетиката да стартира процедурата за привличане на стратегически инвеститор да започне изграждането по най-бързия начин на "Белене" и България да се върне силно и убедително на енергийната карта на Европа и да защитим своята икономика и бит.

Така че първо ние не бяхме подготвени за това посещение. Второ не отстояхме, не поставихме стратегически за България и за Европа въпроси и не намерихме тяхното решение. Трето не съумяхме да покажем сила на държава, която е играла ключова роля в енергийната сигурност на Европа.

 

Снимки: Иван Григоров

- Премиерът говори усилено за хъб "Балкан". Миналата седмица "Булгартрансгаз" отвори офертите в процедурата за избор на изпълнител за доставка на необходимите материали и оборудване, инвестиционно проектиране, изграждане и въвеждане в експлоатация на разширението на газопреносната инфраструктура - паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница, как ще коментирате?

- Ние имаме 10 километра газопровод от Лозенец - Недялско, което забавихме като изграждане една година. Никой не потърси отговорност от фирмата, която спечели строителството на газопровода за забавянето, независимо от това, че срокът на изграждането беше ключов в конкурсната документация. Тук декларираме, че ще изградим 470 км, няма никакво значение кой ще бъде изпълнителя вече практически за половин година. Експертите казват, че това е абсурдно да се случи. Така че лично аз съм скептичен. Ние от АБВ продължаваме да сме убедени, че решението е пряка доставка на руски газ за България и за Европа.

- Обявихте, че искате да правите референдум за мир?

- Има два лакмуса на САЩ в България - Мони Паси и Елена Поптодорова. Те излизат и започват да говорят разни неща, опипват общественото мнение да се види политическата реакция. Фактът, че тези глашатаи така "аргументирано" обясняват как ние трябва да се въоръжаваме, как на наша територия трябва да се разположи ядрено оръжие, как трябва в Черно море да има много повече НАТО, силно безпокоят. Затова ние от АБВ искаме и се обърнахме към всички парламентарни и извънпарламентарни политически сили - да ни подкрепят в подписката за референдума за неразполагане на допълнителни въоръжения, в това число ядрени, на територията на страната, както и допълнителни въоръжения по морската ни екватория и за неизползване на тренировъчните бази за агресия. България поема риска, ако отиде в такава посока, да се превърне в обект на потенциална агресия. Гаранциите на мира са разоръжаване, активен диалог и изграждане на силни енергийни мощности на територията на страната. И аз много се надявам, че политическите партии и синдикатите, работодателските организации, ще реагират отговорно и ще съумеем да кажем не. Перспективата да бъде използвана военноморска база Атия и екваторията е пагубна за туризма и икономиката ни. И ние трябва да си дадем сметка, че ако това стане, резултатите за България ще бъдат катастрофални.

- Прегласуван бе Законът за вероизповеданията, като бяха опростени над 8 милиона лева на Мюфтийството и др. вероизповедания, сделка ли бе това или правилно решение?

- Не мога да кажа дали е сделка или не, но решението като такова не е добро, защото предизвиква противопоставяне на религиите. Едното вероизповедание е изключително изрядно, другото натрупва дългове, които в един момент му се опрощават. И това може да отприщи една вълна, която няма да има спиране. Защо след като тук сме опростили, ще трябва ние православните да си плащаме за храмовете, за данък сгради, за такса смет и т.н. Защо ще трябва евреите, арменците да плащат? Т.е. това е решение, което не е добро от гледна точка на взаимоотношенията между вероизповеданията, защото ги поставя на неравноправна основа. Имаше деликатна реакция на някои от нашите митрополити. Но напълно не разбирам защо трябваше да се взима това парламентарно решение, което ще даде "дан" в натягане на отношенията между вероизповеданията. Не се нуждаем от това, защото стимулира нездравословни процеси.

- Народните представители върнаха ветото на президента за Изборния кодекс. АБВ на какво мнение е за преференциите, електронното и машинното гласуване?

- Има три неща, които обществото трябва да знае. Първо, че пипането на Изборния кодекс в този момент е престъпление към изборния процес. Неслучайно Венецианската комисия е казала минимум 6 месеца преди избори да не се променя Изборният кодекс, а ние вече сме в изборна ситуация. Тук е доста нелепо поведението на БСП. Ако те са искали да се противопоставят на каквито и да са решения, това се прави преди дебата в Народното събрание. Иначе се случват като "на ти куклата, дай ми парцалките, аз съм сърдит и няма да вляза в Народното събрание", което е глуповато поведение. Второ - промените, които се правят, не променят нищо, не решават въпроса с мъртвите души, не решават този с купуването на гласове, както и с изборните мошенгии. Ние от АБВ предложихме активната регистрация, но затова е необходим шестмесечен период, за да могат всички да участват в изборния процес и да се регистрират. Това щеше да елиминира неграмотния вот или иначе казано циганския вот. Обединени патриоти, които аз съм кръстил Ограда и паспорти (ОП), няма какво да се правят, че не участват в тази покупка. Пример е Войводино, те там имат кмет. Да се елиминира активната регистрация е много ясна демонстрация, че ГЕРБ, БСП, ДПС и Ограда и паспорти разчитат на неграмотния, на циганския и на манипулируемия вот.

Предложихме промени за броенето - секционните избирателни комисии да се състоят от по трима човека, те да имат грижата само да съберат бюлетините и да отразят гласуването и броенето да се извършва в отделна преброителна секция, в която да бъдат занесени чувалите с бюлетините, за да няма възможност да се контролира гласуването по секции. И това ни отказаха. Не разбирам защо и президентът замълча по тази тема.

Трето - едно предложение на БСП, което за съжаление президентът Радев не атакува чрез ветото, това е вторият протокол. Ако се унищожи първият протокол или се повреди, с втория да се отиде до районната избирателна комисия, оттам да се вземе, да се върне обратно в секционната избирателна комисия и да се подпише от всички членове. Има секционни комисии, които са по на 60-70 километра от районните избирателни комисии, ще отидат двама до районната избирателна комисия да приемем председателя и секретаря, а другите членове ще седят ли 4-5 часа да ги чакат? Т.е. това е утре да обявиш резултата за опорочен, ако не ти харесва.

Така че най-разумно беше да се остави старият Избирателен кодекс, по него да се проведат изборите и да се започне един сериозен дебат по изборната ни нормативна наредба.

Относно електронното гласуване, кой издава удостоверенията за електронен подпис - частни дружества, държавата няма никакъв контрол. И какво пречи на частното дружество "Х" да издаде на Иванов 50 електронни подписа, защото той ще събере 50 карти от циганската махала и да тръгне в общината "У" с 50 гласа напред, които всъщност решават въпроса. Така че се приеха много недомислия. Машинното гласуване не може да бъде изпълнено, това трябва да е съвършено ясно. Няма начин да се сертифицират от гледна точка на защита на личните данни машини, ако от сега нататък се обяви обществена поръчка, а тя очевидно би трябвало да се обявява от сега нататък. Не оставяме встрани, че никой в Народното събрание не чу аргумента на АБВ, че става дума за едни много милиони на всеки 5 години, защото практиката в другите страни, които вече се отказват от машинното гласуване, показва, че трайността на такива машини е 5 години. Освен това машинното гласуване е повече от нелепо и обидно за гражданите и омаскаряващо изборния процес. Та в маскарада участваха всички.

- Имаше ли нужда от нов състав на ЦИК?

- Моето дълбоко убеждение е, че с решение на Народното събрание мандатът на старата избирателна комисия трябваше да бъде удължен, защото това е един състав, който показа, че може да прави избори в напрегната ситуация и да бъде оценявана обективно. Примери са изборите за последно НС, тези за президент, за местни органи за самоуправление, които показаха, че независимо от напрежението този състав на ЦИК овладя процеса. Пожелавам успех на новоизбрания орган, без да съм прекален оптимист.

- АБВ има ли вече решение как ще се яви на евроизборите?

- Ние водим сериозен дебат с политически сили и от лявоцентристкия спектър. Нашата идея е да структурираме формат, който да има визия за 5 години напред, т.е. съвместно участие в предстоящите евроизбори, тези за местни органи за самоуправление, извънредните парламентарни избори, президентските избори и следващите евроизбори. Т.е. ние искаме формат, в който обществото да види перспектива и да дадем усещането за бъдеще на лявоцентристка политика. За нас от АБВ е важна политиката, а не тези безумни скандали в Народното събрание, които отвращават хората от нея и от активното участие в обществения живот.

- Каква е прогнозата Ви за изборите у нас и в Европарламента?

- Не бих се ангажирал с прогнози в Европа. За съжаление за България бих прогнозирал, че няма да има политически дебат, а ще тънем със скандали. И това се предпостави по един много глупав начин от БСП. В рамките на две седмици излязоха от УС на Националното сдружение на общините и от Народното събрание. Сега се чудят как да се върнат. Голяма част от депутатите на БСП, включително и с мен са споделяли, че това решение е абсурдно. И хората го разбират и си дават сметка, че те са изпратили депутатите в НС, за да им отстояват интересите и сега като сме сърдити, че не е станало на нашето, не отговаря на политическа сила, която има претенциите утре да управлява. Очевидно БСП няма претенциите да управлява с това си поведение.