Ремонтът на пистата в авиобазата "Граф Игнатиево" трябва да приключи до юли тази година. Това съобщи пред журналисти служебният министър на отбраната Димитър Стоянов, който провери строително-монтажните дейности в авиобазата и участва в заседание на работната група за координиране на инфраструктурните проекти във връзка с придобиване и експлоатация на самолет F-16, Block 70.

След реконструкцията на полосата в авиобазата ще се върнат бойните и учебно-бойните самолети от състава ѝ - МиГ-29 и L-39 ZA, които в момента са пребазирани на Летище Пловдив.

Пет различни проекта се осъществяват на територията на пистата на летището, стана известно по време на работната среща с фирмите изпълнители. Единият е за удължаване на пистата, която в момента е 2536 метра, а ще стане 3090. Другите са за изграждане или разширение на различни площадки, сред които за зареждане на самолетните системи, за съхранение на гориво и за товарни самолети, реконструкции на пътеки за рулиране. Проекти се изпълняват и по ВиК инсталациите, както и по осветяването на пистата. По тези обекти няма изоставане, материалите са поръчани и само минусовите температури могат да забавят работата, коментираха от фирмите изпълнители.

Самолетът F-16 Block 70 беше определен за основен боен самолет на българските военновъздушни сили още през декември 2018 г., а договорът сключен през август 2019 г., припомни министърът. По думите му оттогава до 2022 г. няма открита строителна площадка. Първата е открита през октомври миналата година. Към момента има сключени 36 договора, като всички са с директно възлагане и със 100 процента авансово плащане - общо 202 млн. лева. През 2019 г. се посочи, че сумата, необходима да се трансформира авиобазата, е над 300 млн. лева, отбеляза Стоянов.

Снимка: БТА

През октомври миналата година в авиобазата са открити 16 строителни площадки, от които три - служебно. Това означава, че са открити без присъствието на изпълнителя и договорът ще бъде прекратен, обясни министърът. Той даде за пример договор, който първоначално е бил за 300 хиляди лева, авансово платени, а предоставената сметка след проектирането е за 10 млн. лева. Предстои откриването на 21 строителни площадки, четири от които до края на февруари, а останалите до месец май. За девет проекта ще се обявяват обществени поръчки. При откриване на процедурите търсим конкурентност, възможно най-ниските цени и залагаме 30 процента авансово плащане, за предпочитане с банкова гаранция, допълни министърът.

Линейният график е за всяка отделна строителна площадка, там забавяне няма, то е при започването на процесите и е повече от три години, каза Стоянов. Като причини той посочи възлагането, слабото проектиране, обществените поръчки, авансовото плащане и инфлацията. Ако има вина за забавянето, би трябвало военната прокуратура да я установи, каза Стоянов в отговор на въпрос чия е вината.

Министърът изрази надежда до края на 2024 г. авиобазата "Граф Игнатиево" да има сертификат от американска страна, за да приеме изтребителите F-16. Очаква се първите самолети да дойдат в началото на 2025 година. Ако инфраструктурата не е сертифицирана, самолетите ще останат в САЩ и ще трябва да се плаща за това.

България никога не е отстъпвала бойното дежурство по "еър полисинга" си, подчерта министъра. По думите му със сигурност до края на годината той ще се осъществява с МиГ-29.

Снимка: БТА

Комплексният проект за модернизация на летище "Граф Игнатиево" във връзка с придобиване и експлоатация на самолета F-16 Block 70 съдържа 47 отделни строителни обекта и е приоритет за Министерството на отбраната. С модернизацията на авиобазата ще се придобият способности за България и за НАТО. Финансирането на проекта е по Проекта за придобиване на нов многоцелеви боен самолет, по програма на НАТО за инвестиции в сигурността NSIP и по програмата European Deterrence Initiative на силите на САЩ.

С цел осигуряване на изискващите се условия за съхранение, поддръжка и експлоатация на изтребители F-16, през юли 2020 г. бе изготвен "План за реконструкция и модернизация на летище Граф Игнатиево" и той е приет от Съвета по отбрана. Първите самолети F-16 Block 70 следва да бъдат доставени през първото тримесечие на 2025 година.

Пред журналисти Стоянов заяви във връзка с оказването на помощ за справяне с последиците от разрушителното земетресение в Турция България ще извърши толкова полета със "Спартан", колкото са необходими.

"За осигуряване на въздушен транспорт до Турция можем да извършим толкова полета, колкото са необходими. Самолети "Спартан" летяха в понеделник, летяха и вчера. Имаме готовност да осигурим и Министерството на здравеопазването, и БЧК, и аварийния отряд на Столична община", изтъкна той.

Към момента няма нови искания от турска страна за полети. Очаква се с един или два полета на 11 февруари да бъде извършена ротация на част от спасителите.