Подписаха договора за закупуване на 35 нови електрически мотриси за БДЖ
Това е най-голямата поръчка за последните 20 години, която ще направи българската държава, и най-голямата инвестиция като парична стойност в подвижния състав, правена досега, заяви Гроздан Караджов
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов подписа договора за закупуването на 35 нови електрически мотриси за БДЖ. Подписите на Караджов и директора на "Алстом Транспорт" Габриел Станчу бяха положени върху документа пред журналисти в Министерския съвет и в присъствието на премиера Росен Желязков, още представители на кабинета, както и посланикът на Франция в България Жоел Мейер.
Изпълнител е консорциумът "Булему", в който участва френската компания "Алстом". Проектът е част от инвестициите по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Инвестицията е на стойност над 1 млрд. лева.
Това е най-голямата поръчка за последните 20 години, която ще направи българската държава, и най-голямата инвестиция като парична стойност в подвижния състав, правена досега, заяви Караджов, цитиран от БТА.
По думите му мотрисите ще бъдат с шест вагона и 351 места - 51 места в първа класа и 300 във втора.
"С тази инвестиция се надяваме да решим почти две трети от необходимите нужди на Българи от нов подвижен състав, за да направим жп транспорта по-привлекателен и гражданите по-доволни от комфорта и сигурността, посочи министърът.
Първите 12 влака ще дойдат в рамките на август 2025 г., информира той и добави, че преди три месеца тази инвестиция изглеждаше невъзможна, но, благодарение на екипа на министерството на транспорта, тя се случи.
От своя страна премиерът Желязков обяви, че сме успели "да хванем последния влак" от това да не изгубим ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост и да осигурим сложното финансиране, което да позволи да се придобият 35 влака, 12 от които финансирани по Плана".
Той подчерта, че оттук нататък предстои много работа, като тежестта пада върху оперативните способности на институции и върху организационния капацитет на администрация. Министерството на транспорта е показало, че има този капацитет, каза премиерът.
Желязков подчерта, че предстоят сложни задачи, свързани с бенефициентите, с преструктурирането на БДЖ, осигуряване на необходимия ремонтен капацитет и навременната доставка на влаковете, защото има срокове, които ще ни притискат.
Габриел Станчу, изпълнителен директор на "Алстом", заяви при подписването, че това е исторически договор за 35 мотриси, 15 години поддръжка и с възможност за удължаване до 40 години.
Проектът е изключително важен за България и за нас, защото осигурява устойчива свързаност. Нашата компания оперира в Европа през последните 35 години и е продала 4000 влака от този модел, доказали своята ефективност, посочи Станчу.
Влаковете предлагат комфорт и намаляват въглеродния отпечатък, което допринася за опазването на околната среда. Присъстваме на българския пазар, участваме в редица проекти и ще продължим нашето разрастване в България, увери директорът на компанията.
"Смятам, че българите заслужават такива хубави влакове", добави Гроздан Караджов.