Външната политика не може да бъде легитимация за бездействие по отношение на критично важни за българското общество теми. Европейската идея не може да се партизира и приватизира, коментира президентът Румен Радев, който участва в конференцията "Българското председателство на Съвета на ЕС - време за равносметка" в София.

Европейското председателство систематично беше употребявано за вътрешнополитически пиар, и то във времена, когато протестите се множат, а властта не отговаря. Европейското председателство стана алиби за липса на отношение и за безразличие по тези проблеми, а дори и неудовлетворението на гражданите се представяше като опити за провал на европредседателството. Това е недопустимо, коментира Радев. Това, по думите му, е най-лесният начин българите да бъдат разколебани в европейската идея.

Според държавния глава българското правителство се е хвърлило изцяло във външната политика и се е посветило на Западните Балкани, но е загърбило важни, "взривоопасни" процеси вътре в страната, точно когато се иска лидерство и отговорност. Такова поведение може да доведе до парализа на институциите, коментира президентът Радев.

Западните Балкани останаха приоритет за София, а изпаднаха от фокуса на Обединена Европа, изтъкна той.

Миграцията открои дълбоки разломи в ЕС, които застрашават единството му и открояват редица институционални слабости, заяви Радев.

Европа сама не смогва да следва дневния си ред. Къде остана Бялата книга, която трябва да има решение поне през 2019 година, попита президентът.

Накъде отива Европа и успяхме ли по време на Председателството ни да търсим отговори на този въпрос - уви не, коментира Румен Радев.

По думите му надпреварата за закриване на досиета, може да доведе до закриване на самия ЕС.

Състоянието на Съюза в момента е такова, че Брюксел може да си позволи само положителни самооценки. Това не го казвам случайно. Разбира се, ще прочетете вече в много медии за закриването на 78 досиета по време на нашето председателство. Без да омаловажавам тези достижения, все пак това накрая е една чиновническа статистика. Броят на целувките и прегръдките, броят на европейските лидери, позирали на "Моста на влюбените", стотиците срещи и разработени документи, накрая остават статистика.

Според президента пропуск на Председателството е, че Дунавската стратегия не е намерила подобаващо място. Пропуснахме голям шанс, тъй като 3 последователни ротационни председатели на Съвета на ЕС - България, Австрия и Румъния, са Дунавски държави с отношение към този проблем, каза още държавният глава.

Според президента реформата в образованието гравитира около ремонт на училища и увеличение на заплати, в здравеопазването - около кадрови промени. Точно по време на европейското председателство се регистрира съществен отлив на чуждестранни инвестиции. Новият антикорупционен мегаорган и неговите действия се посрещат с ирония и недоверие от обществото.

Сигурността и стабилността на Европа беше друг обявен от България приоритет. Но мисля, че се случиха събития, на които България не потърси отговор и не ги постави на задължително обсъждане по време на нашето европейско председателство. Всички знаете за многобройните политически декларации за състоянието и бъдещето на трансатлантическата връзка, за растящото икономическо напрежение между САЩ и Европа, които дадоха ясен сигнал, че системата на европейската сигурност е изправена пред нов повратен период. Дори редица европейски лидери си позволиха да направят недопустими до вчера резки изявления, че Европа не може да разчита повече на други и трябва да поеме сигурността в собствените си ръце, каза още Радев.

Според него България някак си не отчете тези декларации, не постави категорично въпроса за бъдещето на европейската сигурност и особено за европейски отбранителен капацитет, а остави това да се решава извън нея в един друг, много по-тесен формат, който между другото способства за развитието на центробежни сили в Европа.

България в това отношение мога да кажа, че сама стесни своя хоризонт и не видя какво се случва на запад от Западните Балкани. Точно по времето на нашето председателство, без наше участие, бе сформирана нова група за военна интервенция, която включва само девет държави. Редно беше България да постави въпроса каква е истинската цел на тази нова група, какви са критериите за покана да членуваш в нея. На какъв принцип бяха отправени покани към избрани държави, допълни той.

Сега ще кажете, да, но това е група за интервенция извън рамките на Европейския съюз, в кризисни точки извън Съюза, нова коалиция на желаещите. Не е така. Ако прочетем внимателно нон-пейпъра на тази нова инициатива, ще видим, че тя се развива изцяло извън рамките на общата политика за сигурност и отбрана на Европейския съюз. Става въпрос за много по-дълбоки неща, за формиране на нова европейска стратегическа култура, за обмен на разузнавателна информация в тази нова рамка, за стратегически анализи и планирания в тази нова рамка, за обмен на директиви и доктрини пак в тази рамка и за съвместна подготовка вътре в нея. Редно беше да се постави въпросът как това ще се отрази на НАТО, на ПЕСКО и най-вече на държавите, които остават извън тази група, каза държавният глава.

Моята преценка е, че България затвърди положението си на периферна, най-периферна за Европейския съюз страна и по отношение на структурите, и по отношение на воденето на основния дебат.