Може ли армията да опази надеждно небето ни? Отговорите на двама генерали
Осем нови самолета не стигат, трябват поне още толкова, смята ген. Съби Събев
"България няма да остане без охрана на въздушното пространство. НАТО има много ясна политика. Ако в момента България няма възможности, тук може да дойдат около 10-12 самолета до ескадрила на ротационна основа." Това каза военният експерт ген. Съби Събев в предаването "Тази сутрин" на bTV.
Русия - Украйна
- Правителството одобри проектодоговора за втория транш изтребители F-16
- Испания потвърди, че ще изпрати в България 6 изтребителя "Юрофайтър" със 130 военни
- Нинова: БСП е против оръжия за Украйна и няма да подкрепи покупката на нови изтребители
- Адм. Ефтимов: Два пъти наши изтребители са вдигани под тревога за последните 2 дни
Въпреки това той смята, че осемте самолета, които ще придобием от началото на 2025 г. не са достатъчни, за да се осъществява охраната на въздушното ни пространство.
"Беше доказано, че минимум 16 самолета трябват. Сега е моментът, предложена е оферта от САЩ и ако ние се забавим ще отидем към 2035 г.".
Служебният министър на отбраната Димитър Стоянов обяви на 20 октомври, че Министерският съвет е взел решение за създаване на набирателна сметка по проекта F-16, а в началото на ноември самолети Eurofighter от Военновъздушните сили на Кралство Испания ще пристигат у нас за съвместна мисия с българските ВВС по охраната на въздушното ни пространство. Заедно с това стана известно, че служебния кабинет е внесъл в НС две предложения - за покупка на нови 8 самолета F-16 Block 70 и за 10 самолета "Грипен".
"Към момента охраната на въздушното пространство, в това число и носенето на бойно дежурство са гарантирани и се извършва без прекъсване от Военновъздушните сили на България." Това се казва в писмен отговор от 25 октомври от Военновъздушните сили (ВВС) на въпрос на БТА какъв е рискът България да остане без собствени бойни самолети, с които да охранява въздушното си пространство.
В действителност ВВС изпитват определени затруднения, свързани с бъдещата поддръжка на военните въздухоплавателни средства, произведени в Русия, посочва в отговора командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров. Като основна причина за затрудненията той отбелязва предизвикателството, свързано с осигуряването на всички необходими за поддръжката на самолетите резервни части и консумативи.
ВВС обаче премълчава колко бойни самолета са в изправно състояние да изпълняват бойно дежурство. В отговора си ВВС посочват, че този въпрос попада в списък с категории и информация, подлежаща на класификация като държавна тайна.
Темата за охраната на въздушното пространство беше повдигната и от президента Румен Радев на 14 октомври, когато прие почетния караул и отдаде почит пред Паметника на летеца по повод Празника на авиацията и на Българските военновъздушни сили, припомня БТА. Той заяви, че на предстоящите консултации за формиране на правителство ще търси отговор на въпроса - какви решения предлагат партиите за гарантиране на въздушния суверенитет на страната.
Помага ли достатъчно България на Украйна
Ген. Събев се съгласи с оценката, че България не стои добре в рамките на НАТО. "Една страна е адекватен и силен член на НАТО със солидарността, която проявява в рамките на НАТО и спрямо партньорите на НАТО, какъвто е Украйна. За съжаление ние тази солидарност не я проявяваме в необходимата адекватна степен на ситуацията, която имаме сега", каза той.
Военният експерт е категоричен, че България има с какво да подкрепи Украйна. "Украйна изпрати ясен списък и ние може да проверим какво имаме на разположение в мобилизационния резерв. Това, което ще ни е необходимо за военно време - действително там може да се предостави определена техника и след това, когато закупим нова, старите може да ги изтеглим в този резерв", каза ген. Събев.