КС отказа да отмени прекратяването на концесията за пристанище "Росенец"
Отхвърли искането на президента Румен Радев за установяване на противоконституционност
Конституционния съд (КС) единодушно отхвърли искането на президента Румен Радев да отмени прекратяването на 35-годишния концесионен договор на държавата с "Лукойл" за ползване на концесия на нефтеното пристанище "Росенец", съобщи Lex.bg.
Президентът Радев
- Радев сезира Конституционния съд за прекратяването на концесията на "Росенец"
- Делян Добрев за "Росенец": Защо скачате срещу Румен Радев? Асен Василев изнуди ЕК за дерогацията
- ПП-ДБ: Твърденията на Радев за "Росенец" уронват доверието в държавните институции
- КС допусна за разглеждане част от искането на Радев за прекратената концесия на "Росенец"
Прекратяването на концесията стана с промени в Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна (ЗКПОМОДРДПУ). Те бяха приети от депутатите за три дни, като двете четения в пленарната зала бяха в един ден.
Първият аргумент на президента да сезира КС е, че промените в закона са неясни. В тях е предвидено прекратяване на възложените концесии в едноседмичен срок, но не е посочено от кой начален момент тече той.
"По този начин, без да е отправено искане от Министерския съвет за отмяна на дерогацията, Народното събрание е приело прекратяване на концесия в обхвата на чл. 5к от Регламент (ЕС) № 833/2014 г., без да е фиксиран начален момент за едноседмичният срок, в който това трябва да стане", посочи Радев. И изтъкна, че за неяснотата допринася и това, че е предвидено измененията в ЗКПОМОДРДПУ да влязат в сила от 5 февруари 2023 г.
"Несъвместимо с правовата държава е и предвиждането с § 1 от изменителния закон на "двуседмичен срок от отнемането на концесията", в който Министерството на транспорта и съобщенията да поеме оперативното управление на съоръженията, с каквото съдържание се допълва § 2 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗКПОМОДРДПУ", заяви държавният глава.
Другият аргумент на президента да сезира КС беше начинът, по който бяха приети промените в закона.
В решението си КС изтъква, че макар и използваната словесна конструкция в закона да не е достатъчно прецизна, разпоредбата, с която се прекратява концесията, е ясна. И подчертава, "че не всяко правно несъвършенство може да обуслови противоконституционност на основата на противоречие с принципа на правовата държава".
"Що се отнася до възможността на държавата да преурежда действащи договорни правоотношения, Конституционният съд подчертава, че макар и държавата да следва по изключение да прави това, парламентът, натоварен с осъществяването на законодателната власт в същността си на демократично легитимирано народно представителство, разполага с дискреционна власт, включително и да уреди със закон по нов начин действието на сключени концесионни договори. Конституционно допустимо е законодателят да може да прави обществено потребни и оправдани от публичния интерес промени в тази материя, за да осигури обективно налагаща се негова приоритетна защита пред други конституционно закрепени ценности, като приведе правната уредба в съответствие с динамиката на икономически и социални условия, включително и в съответствие с породените от тази динамика изисквания на правото на ЕС по отношение на националния правен ред", пише в решението.
С него се определя като необоснована тезата на Румен Радев, че с приемането на закона на две четения в един ден е нарушен политическият плурализъм, защото така народните представители се лишават от възможността да правят предложения.
"Народни представители са заявили желание да направят предложение по определен текст на законопроекта при второ гласуване и такава възможност им е предоставена - предложенията са направени и са подложени (всяко от тях) на гласуване", посочва КС.
Пълния текст на решението e ТУК >>