Илиян Василев пред Dir.bg: Истинските разговори с Медведев няма да станат обществено достояние
Бившият посланик в Русия смята, че никоя банка няма да финансира "Турски поток"
Илиян Василев е бивш посланик на България в Москва от 2000 до 2006 г. От 2015 г. той е в забранителния списък за влизане в Русия, издаден от властите в Кремъл. Член е на УС на Центъра за балкански и черномоски изседвания, управляващ партньор на "Иновейтив Енерджи Солюшънс" ЕООД, почетен председател на Българския икономически форум, координатор на Софийско бизнес училище. Политически анализатор и блогър.
- Г-н Василев, какви са очакванията и прогнозите Ви за визитата на руския премиер Дмитрий Медведев у нас на 4 и 5 март, по време на която ще се срещне с премиера Бойко Борисов, а делегацията му ще участва в българо-руски бизнес форум?
- Първо - знаменателно е, че е на следващия ден, а не на 3 март, както нерядко се е случвало. Това издава известна чувствителност, тъй като съвместяването на националния празник с такава визита обикновено измества акцентите и поставя този празник в контекста на края на войната, когато ние трябва да празнуваме възстановяването на държавността си.
А от гледна точка на съдържанието на тази визита - тя ще бъде изключително доминирана от енергийната тема и проекта "Турски поток", или "Борисов поток", както аз го наричам, защото той навлиза в последната си фаза. "Булгартрансгаз" обяви рестарта на търга, който ще завърши на 6 март, а на 7-и ще се отварят офертите. И тъй като всички знаят, че този търг е формален - в руските медии излязоха сведения, че вече е определена компанията, тя даже беше посочена - ТМК, сега по време на тази визита трябва да се уточнят детайлите, да няма някакви разминавания. И най-вече начинът, по който руската страна индиректно трябва да осигури финансирането на строителството, защото България не може сама да намери тези 1,4 млрд. евро, които трябва да вложи.
Иначе - много са въпросите, които трябва да бъдат обсъдени. Ще бъде отделено време и на ремонта на наша бойна техника от руски компании, изобщо това са части от тъй нареченото балансиране на Борисов - за всеки да има по нещо, на едните - самолети, на другите - ремонти. Ако питате мен - ремонтите са сигурно дадени пари, докато за другите самолети предстои да стане.
Ще има и много протокол, демарши в полза на това как българо-руските отношения са на небивало високо равнище, а ако погледнете освен енергийните проекти, които или не стават в първоначалния вид, или изобщо не стават, няма кой знае колко съдържателна страна, никой не поставя въпросите от българска страна, които имаме в Русия, включително за достъпа на български компании на руския пазар, който отдавна или е затворен, или просто е невъзможен за проникване. Така че ще има много символика, много демонстрация на лични отношения, но рисковете остават и то на много високо равнище.
- Какви са рисковете?
- Ами примерно трябва да се наблюдава дали ще се окаже вярна информацията, която изтече от Министерството на икономиката, че се е съгласило да разглежда въпроса за военните лицензи на СССР, които сега се представят от Русия. Има доста неща... обаче аз съм много скептичен, че истинското съдържание на тези разговори ще бъде направено достояние на обществеността. Виждате, че няма изобилие на информация и по отношение на хода на проектите и на ангажиментите, които поема българската страна. Самият факт, че руско издание ни информира, че е избрана компанията, която ще доставя тръбите преди търгът изобщо да е приключил, при това, забележете, че това е компания, която е в санкционния списък на САЩ, тоест ние съзнателно отиваме на конфронтация. Не знам, тези момчета най-накрая нищо няма да направят, но поне ще се изложим във всички посоки.
- Според Вас какво все пак трябва да направи премиерът Борисов и като цяло България, за да защити максимално нашия интерес в проекта "Турски поток"?
- Мисля, че трябва да реализира този проект, без сама предварително да определя печеливши, защото ние сега играем само на вратата на "Газпром", а тотално сме пренебрегнали и като енергия, и посветеност, и като интерес алтернативите за транзит през България на друг газ. Едно е да осигурявате транзит на руски газ, без да компрометирате възможността на друг да транзитира значително количества през България, друго е да направите проект, в който сами инвестирате близо 1,5 млн. евро, за да направите сигурно, че руски газ ще стигне до центъра на Европа.
При това разликата е съществена - когато става въпрос за свободата и суверенитета на една страна да взема решения относно развитие на инфраструктура, през която може да влиза газ за нейно лично потребление - тогава националната регулация е решаваща, но когато ние решаваме от името на много европейски страни кой да мине през нас, като блокираме другите възможности, просто няма как да мине.. На всичкото отгоре, както отбелязаха мои колеги съвсем закономерно, ние сега се ангажираме в проект, в който не можем да изпълним условията - не можем на 1 януари 2020 г. тръбата до Зайчар (сръбски граничен град - б.р.) бъде готова. След това пак ще плащаме, пак ще има неустойки... Когато се съчетаят прекомерната амбиция с отсъствието на професионализъм, резултатите са негативни.
- Смятате ли, че фактът, че Медведев, а не президентът Владимир Путин идва у нас, може да се смята за демонстрация на отношение от негова страна?
- Не бих казал. Имайте предвид, че България се промени през последните 20-ина години, в София по никакъв начин не може да се повтори този стохиляден митинг с плакати и чувства в Белград при посрещането на Путин, това е просто изключено. Дори не съм сигурен, че няма да има прояви против доминацията на Русия в българската икономика и съответно щетите, които се нанасят... А иначе - в Русия винаги правят така нещата, че Путин идва само когато трябва да има доста голяма силова демонстрация, демонстрация на равнище на присъствие.
В дадения случай Медведев е добрият компромис между от една страна необходимостта Русия да изпрати представител с правомощия да решава икономически и енергийни проекти, а той, знаете, че дълги години беше шеф на "Газпром" де факто, а от друга страна - все пак равнището на визита да не е чак толкова високо, като Путин, защото сега основното, което и за Борисов е важно, да няма излишно международно внимание върху ставащото в България, защото те искат да представят проекта като свършен факт, да няма кой знае колко светлина върху него и затова тага го правят. Иначе компанията ТМК, която е много закъсала за поръчки, заради санкциите на Америка, ще получи поръчка, която ще натовари 60% от производствените й капацитети, както се казва - братска помощ, но този път от нас за тях.
Изобщо много скрити неща има в този проект и за силно се съмнявам, че той ще се реализира, но Медведев е най-доброто равнище. Той е поканен от правителството, лично от Борисов, макар че в дадения случай има доста голям синхрон между Борисов и Радев по тази тема, неслучайно от Кошице обяви, че е блокирал резолюция в подкрепа на правото на ЕК да решава проблеми за достъпа на инфраструктура от трети страни. Изобщо - нещата си вървят, докато не стане ясно, че този проект е над възможностите на България, защото засяга критични геополитически баланси, а на всичкото отгоре е икономически неизгоден, защото просто никоя банка няма да се съгласи да го финансира.
- Очаква се да бъдат обсъдени проблемите с пенсиите за български граждани, работили в Русия...
- Ама това се евъргрийн въпроси, можете да извадете хрониката от преди 20, от преди 10 години, ще видите, че те все се обсъждат. А и тези хора, които са били тогава в Коми, а и сега - техният въпрос отдавна е трябвало да бъде решен...
- И накрая - можем ли да направим връзка с посещението на шефа на НАТО Йенс Столтенберг, който пристигна в София само дни преди Медведев?
- Не, не, Столтенберг вероятно е поканен, защото започват маневри в Черно море. Ако някой в България си мисли, че по този начин отново балансира - ето виждате ли: сега идва Медведев, но преди това сме били с шефа на НАТО - това са едни такива опити за "пиарене" чрез външна политика, но от гледна точка на съдържателната част, не виждам как от една страна може да се говори за милиарди, които ние ще хвърляме на някой, от друга страна едно протоколно посещение на Столтенберг.