БСП дава процедурата за концесия на Летище София на прокурор
Левицата смята, че при концесия ще има съмнения за заплаха за националната сигурност
БСП внесе сигнал до прокуратурата с искане за проверка и отмяна на решението на Министерски съвет за започване на процедура за отдаване на летище София на концесия. Това заяви пред медиите депутатът от левицата Елена Йончева, след като входира сигнала в деловодството на прокуратурата, заедно с група депутати.
Йончева обясни, че летището е обявено за обект със значение за националната сигурност, с постановление на МС от 2009 г., а според Закона за концесиите не се допуска отдаване на концесия, ако е застрашена сигурността на държавата.
Елена Йончева припомни, че миналата година служебното правителство е спряло отдаването на концесия именно заради съмнения за заплаха за националната сигурност.
По думите на депутата от "БСП за България" Филип Попов е възможно Министерски съвет да отмени постановлението си и да извади летището от обектите със значение за сигурността, но то ще има сила за напред, според него правителството вече е стартирало процедурата незаконосъобразно.
Това е втора процедура по отдаване на концесия на летището. Първата процедура бе провалена, след като служебният транспортен министър Христо Алексиев поиска спирането и.
При сделка задължение на концесионера е да инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на летището за 35-годишния период на концесията, както и да гарантира плащания към държавата от 550 млн. лева при поемане на управлението на летището.
Офертите за концесия на Летище София се очаква да бъдат получени до 22 октомври 2018 г. Към момента има 4 кандидата за концесията. Прогнозната ѝ стойност е 3,898 млрд. eвpo бeз ДДC, или нaд 7,6 млрд. лева. В концесионните книжа е включено изискването за строителство на Терминал 3. Гoдишното възнaгpaждeние е в paзмep на минимум 15 млн. лeвa бeз ДДC или 10% oт oбщия paзмep нa oбщитe пpиxoди oт вcичĸи дeйнocти.
Правителството постави високи изисквания към бъдещия концесионер. Той трябва дa oпepиpa пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c над 10 млн. пътници гoдишнo, дa имa aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и да притежава oпит във финaнcиpaнeто нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo.