"Никога не съм чувал името Бабаков, в Москва съм бил на частни визити като част от екипа на частна компания, няколко пъти между 2000 и 2013 г., а "Турски поток" е строен между 2019 и 2021 г." - така министърът на регионалното развитие Андрей Цеков отговори на казаното преди два дни от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов.  

Той спомена Александър Бабаков в петък относно казуса с газопровода "Турски поток", чието строителство прокуратурата проверява. Борисов попита дали Цеков е бил в Москва и се е срещал в хотел с руския политик, санкциониран няколко пъти от 2014 г. насам заради руската агресия в Украйна.

"Обяснявам си това като персонална атака спрямо мен, поради това, че в последните месеци се опитахме да върнем конкуренцията в обществените поръчки - критерият най-ниска цена, което изцяло изключва човешкия фактор", каза Цеков в предаването "На фокус" по Нова телевизия. 

Цеков обясни, че финансовата инспекция е възложена по времето на кабинета "Петков". Проверени са договори за 700 милиона за текущ ремонт, сключвани между 2019 и 2020 г. Докладът установил, че по 90 от заданията са извършвани основни, а не текущи ремонти, което не може да се прави с такъв договор, обясни министърът.

"Тези обекти са незаконни строежи, това е установено по времето на служебния кабинет. Тоест по едни договори, сключвани между 2019-2020 г., са похарчени 710 милиона за незаконни строежи", заяви министър Цеков.

"Всеки път, когато "Продължаваме промяната" участва в изпълнителната власт, въпросът за обществените поръчки за пътно строителство и пътни ремонти се превръща във взривоопасна тема. От много години пътното строителство се е превърнало в политически бизнес, а не в обществено полезна дейност", коментира още министърът. 

Според него десетилетия пътното строителство се е възлагало в условията на минимална или почти отсъстваща конкуренция.

"Нито едно управление не е легитимно само защото около него има политическа подкрепа. За да бъде легитимно, трябва да е полезно за българските граждани. Ако управлението не е полезно за тях, от него няма смисъл", коментира още министърът в отговор на въпрос може ли работата му да "взриви" управлението. 

Цеков е категоричен, че ще се работи за връщането на конкуренцията и прозрачните процедури и че държавата няма да остане без зимно поддържане. 

Той отговори и на обвиненията на бившия министър Николай Нанков

"Към настоящия момент и в последната по-вече от година и половина България няма сключени договори за пътно поддържане. По време на служебния кабинет са сключени договори за зимна поддръжка, т.е. за снегопочистване и за аварийни ремонти на различна стойност. За Варна, например, 11 милиона лева, за София - около 30 милиона лева".

"По тези договори е осъществено зимно поддържане за миналия сезон. Стойността общо за цялата страна е около 140 милиона лева. През останалото време Агенция "Пътна инфраструктура" в разрез с предмета на договорите е осъществяла и текущи ремонти, т.е. кърпене на дупки, каквито по тези договори не може да се възлагат. И това, което разпоредихме ние, е да не се извършват такива дейности в разрез с нарушението на закона, а да се изчака сключването на новите договори за текущ ремонт", заяви министър Цеков.

Той каза и, че зимното почистване е обезпечено отчасти за по-голямата част от страната. "Има обявени обществени поръчки, но те се обжалвали. Смятам, че има политически мотив. Не искам да се ангажирам от коя партия идва това", каза още Цеков.