Доклад извади три причини за срутището на пътя Смолян-Мадан
Другата седмица обходният път на срутището на пътя Смолян - Мадан ще бъде асфалтиран и отворен за леки коли, каза председателят на УС на АПИ Дончо Атанасов.
Направихме оглед с институциите, които са над пътя - това са електроразпределителното дружество ЕВН, държавния електроенергиен системен оператор - ЕСО, местното ВиК дружество и Горското стопанство, каза Дончо Атанасов.
Има резервно захранване на ЕВН, с което не се създаде проблем за електрозахранването на хората. 110-киловолтовият електропровод и водопроводът, които минават над срутището, работят нормално, каза Атанасов.
Срутището тръгна на 6 март, а още на 9-ти започна подготовка за прокарване на нов път. Утре е последното взривяване по трасето. След като се асфалтира и му се сложат мантинели, пътят ще бъде отворен другата седмица за автомобили и микробуси.
Днес областният управители и кметът на Смолян ще имат срещи с кметовете на всички села, засегнати от проблема. Срутището продължава да се проучва. От днес върви геодезично заснемане на засегнатия участък. Имаме разбиране от всички институции и всичко необходимо се прави, посочи Дончо Атанасов.
Експертите, проучващи срутището на пътя Смолян - Мадан, са представили в Агенция "Пътна инфраструктура" доклад за извършените огледи на свлачището. Работната група бе сформирана със заповед на председателя на УС на АПИ инж. Дончо Атанасов и задачата й е да се извърши подробен оглед и картировка на свлачището, да изготви становище за механизма и динамиката на свлачищно-срутищния процес и да даде препоръки за изпълнението на неотложни аварийни мероприятия за стабилизиране на участъка.
Срутището е тръгнало внезапно, но след обрушване на скалната маса започва постепенно стабилизиране на терена, каза Стефчо Стонев, ръководител на експертната работна група, проучила терена. Динамиката на времето и валежите ще окажат влияние на процеса, но след три измервания, включително и днес, на места има слаби деформации между 5 и 10 сантиметра.
Причината за срутището е структурата на масива, това са нашистени и напукани гнайси, каза Стефчо Стойнев. Навсякъде геоложката структура е подобна в Родопите, но тук освен първото обрушване на скали има условия за тръгване надолу на втори пакет от скална маса.
Друга причина е ниското съпротивление на хлъзгане между блоковете, защото пукнатини на скалите са запълнени с глина.
Третата причина е водонасищането на масива след бързото топене на снега, което се е оказало и спусъкът, дал началото на срутището, каза Стефчо Стойнев.
На този етап не е допустимо разчистване на пътя и пускане на движението, смята Стойнев. Срутените скални маси засега задържат обрушените скали и пакета от скали, който е по-нагоре в района. Ако махнем скалите, ще тръгне ново, по-голямо срутище, което може да стигне до река Черна и да я заприщи, подчерта той.
Борисов: Поправете пътищата, да има полицаи в малките селища >>