Приключва раздаването на изравнителните сметки за отоплителния сезон. С него обаче последваха и изненади. Абонати на "Топлофикация“- София алармират за високи фактури при очаквани ниски заради понижената цена на синьото гориво. Драмите за сметки за парно и топла вода продължават и през лятото.

През последните дни касите за плащане и центровете за информация на „Толофикация“ бяха препълнени с желаещи да питат откъде идва разминаването в очакваните и получените реално изравнителни сметки. Абонатите очакваха да им възстановяват надвзети суми. Някои дори не разбират написаното в изравнителните фактури от „Топлофикация“ и Топлинния счетоводител, предаде bTV.

Константин Богданов е един от хилядите абонати, който се сблъсква с тази ситуация. Първо получава изравнителна сметка, в която пише, че има да взима пари, а със следващата фактура става ясно, че дължи близо 300 лева.

„Аз лично не разбрах, според мен и един счетоводител не би разбрал абсолютно нищо от тези сметки. Имам да взимам 16, 60 най-вероятно или, предполагам е малката не голямата. По-възмутителното беше, когато 2 месеца по-късно получавам, че имам неплатена сметка за 278 лева“, каза Богданов.

Константин оспорва сметките. Категоричен е, че няма дължими стари сметки и не може да си обясни защо дължи толкова.

Според „Топлофикация“ разминаването идва от това, че абонатите са очаквали върнатите пари от по-ниската цена на газа да покрие дължимото от изравняването.

„Тук обаче има нещо, което може би клиентите ни все още осмислят, че една част от сметките, които трябва да бъдат върнати, изравнителните сметки за топлинните счетоводители на практика вътре е включената и тази сума от ретроактивното намаление, но тази сума не може да бъде върната на ръка, нито могат да бъдат покрити стари и просрочени задължения“, заяви Елизабет Павлова, говорител на „Топлофикация“.

„Вижте голямата грешка на политиците, това е политичекси гаф, които не мога да опиша, изрично подчертахме, че ретроактивното връщане на средства ще внесе смут. Хората сега като разберат, че няма да получат обратно средства, ами ще имат да доплащат, не знам кой какво ще обяснява на потребителите“, каза Иван Хиновски.

Експертите предполагат, че хаосът със сметките ще продължи и през септември, когато ще се получават фактурите за август.

„Навлизаме в една пълна неопределеност на нашите сметки, защото се сместват три различни потока информация - първият поток различните цени на газа, помесечни, вторият - различната енергия потребена, която се определя въз основа на дялотово разпределение на ниво етажна собственост и третият е вашето лично потребление“, допълни Хиновски.

Всеки, който иска да обжалва сметката си, може да го направи до края на месеца. А тези, които не са осигурили достъп за отчет, също могат да го направят до края на месеца, това обаче ще доведе до префактуриране на всички негови съседи.