През стотици Фейсбук групи се разпространяват постове с политическо съдържание - явление, което особено се засилва в период на избори. През тези групите е разработен още един механизъм за заобикаляне на правилата - създават се мрежи за влияние, които по нерегламентиран начин прокарват политическо съдържание. Целта - създаване на определено настроение в обществото по дадена тема.

Това пише журналистката Мая Димитрова от БНТ в статията си "Черният пазар на политическата реклама: Как партиите ни манипулират в социалните мрежи?".

Материалът спечели голямата награда в категория "Технологии и иновации" на тазгодишното издание на Web Report 2024 - конкурсът за чиста журналистика на най-големия български интернет портал Dir.bg.

Мая Димитрова е един от 13-те журналисти, отличени сред близо 200 участници, кандидатствали с над 700 материала в конкурса. Приза ѝ връчи Илияна Захариева - директор "Корпоративни комуникации" в А1.

"За мен е важно да говорим за това, че дезинформацията у нас се случва преди всичко, като политическа пропаганда. Ако мога да цитирам професор Димитър Вацов, то "пропагандата е дискурсивната форма на терора". Подменената реалност и поляризацията на обществото се случват с изключителна лекота у нас. Радостното е, че вече има общност от експерти и професионалисти, които работят по намирането на противодействие", заяви Мая Димитрова при получаването на наградата.

В статията си тя разкрива как партиите създават "на тъмно" мрежи за влияние и манипулация. Този сив сектор е изместил официалната политическа реклама в социалните мрежи. Когато тя не е маркирана като политическа, Фейсбук не дава информация кой е платил за нея. 

Политическите сили често прибягват до употребата на страници или групи с десетки хиляди участници.

"Не може да се разбере кой какви послания се опитва да излъчва и съответно, че зад тях стои определена политическа сила. Сумите, които тези групи наливат изглеждат подозрително високи... и не се знае дали те идват от истински дарители или от черната каса на партията. Всъщност това е работа на разследващите органи. За съжаление, подобни разследвания не са правени никога в България", заявява пред Мая Димитрова експертът от Центъра за изследване на демокрацията Тодор Галев.

През Фейсбук групите е разработен още един механизъм за заобикаляне на правилата - създаване на настроение в обществото по дадена тема, пише Димитрова.

Генезисът на тези групи обикновено е общност, обединена около някаква кауза или интерес. Постепенно администраторите започват да променят името и съдържанието. Групите започват да се търгуват. Макар те да сменят имената си, в повечето случаи мнозинството от абонатите остават в тях.

Публиката е подведена. Тя първо клика и реагира на мъдри цитати, патриотично съдържание или красиви снимки, но получава политическо съдържание, без да знае откъде идва то.

Пропагандните постове са в графа сатира или псевдо новинарско съдържание. В повечето случаи те са насочени срещу точно определени теми, политически партии или кандидати.

"Това което наблюдаваме - във времето, когато няма политически теми, те се занимават с "клик стръв" или нискокачествено съдържание, което да привлича внимание и да продава реклами, когато има някаква политическа тема или избори същите тези мрежи започват да сервират политическо съдържание, което най-често е по-негативно и очерня противниковия кандидат, отколкото да хвали даден политически спонсор", казва пред журналистката от БНТ Никола Тулечки от организацията "Данни за добро".

Оказва се, че проблемът не е само български и понякога демонстрира двуличието на политическата класа.


Конкурсът Web Report се организира с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.

Партньори на проекта: Dundee Precious Metals, A1, Инвестбанк АД, Delta.bg, Chivas Regal, Katarzyna Estate, Балдаран.

Медийни партньори са БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, NOVA Broadcasting Group, Радио "Фокус", Darik.bg и Дарик Радио, OFFNews.bg, Dnes.bg, списание "Мениджър", 3eNews, телевизия ММ и агенция "БулФото".