Как се приземява самолет принудително? Капитан Тодор Пенев пред Dir.bg
Инструкциите от изтребител се изпълняват безпрекословно, казва бившият пилот
Капитан Тодор Пенев има над десет години стаж като военен пилот, след което продължава още 20 години да лети в гражданската авиация. Бил е командир и инструктор на самолет "Боинг 737" в периода 2002-2005-а, председател е на Съюза на летците от гражданската авиация и т.н. Летял е на десет типа самолети, последно на "Боинг 737", преди през 2010 г. да спре по медицински причини.
Повод да говорим с него е случаят в Беларус, когато пътнически самолет бе прехванат във въздуха и бе принуден да кацне на летището в Минск. Причината бе, че на борда се намира журналистът Роман Протасевич, който бе арестуван. 26-годишният мъж работи за новинарски, който отразява в социалните мрежи антиправителствените протести и критикува президента Александър Лукашенко. Протасевич бе задържан заедно с приятелката си и му бяха повдигнати обвинения.
Ето на какви заповеди трябва да се подчинява всеки пилот на пътнически самолет, когато попадне в такава ситуация.
- Г-н Пенев, какви команди се дават на пилота на самолет, който е прехванат и трябва да кацне принудително? Визираме това, което си случи в Беларус с арестуването на опозиционния журналист?
- На мен лично не ми се случвало да бъда прехванат за принудително кацане, но всичко много подробно е описано в Анекс 2 на Международната организация за гражданска авиация (ICAO). Организацията е създадена през 1948 година в Канада, а България е член от 1968-а. Целият протокол, който се спазва, е описан подробно. Когато въздухоплавателно средство - самолет или хеликоптер, е прехванат от военен изтребител, пилотът получава ясни команди. Първото нещо е разклащане на крилата от страна на изтребителя и задаване ясно на посоката, която трябва да се следва прехванатият самолет. Обикновено изтребителите се появяват отдолу и застават вляво на пилота, когато говорим за самолет, а при хеликоптерите изтребителят застава от дясната страна. Просто така е прието. Когато прехващача разклати криле, това означава, че "има ситуация". Действията на пилота на прехванатия самолет трябва да са такива, че да го следва. Казано просто разклащането на крилата значи "последвай ме". Пилотът на прехванатия самолет, ако го използваме да онагледим ситуацията, е обучени стриктно да следват командите на изтребителя.
Няма право на отказ, няма право на коментар.
Командите на изтребителя се изпълняват безпрекословно. В противен случай пилотът излага на опасност живота на пътниците. За да се появи изтребител във въздуха, това означава, че нещо става във въздушното пространство. Пилотът поддържа връзка с различните наземни оператори на различни честоти, но във всеки самолета и винаги е включена чистота 121,5 - тя е аварийна. Във всички наземни оператори тази честото винаги е включена. Във всеки самолет, който лети, тази честота е включена. Ако се получи отказ на някоя честота, веднага се минава на аварийната.
Изтребителите също могат да дава команди на пилота на самолета на аварийната честота, ако на друга не са осъществили контакт.
След като изтребителят се обозначи с разклащане на криле, той привлича вниманието на пилота и указва посоката, по която трябва да го следваме.
- По друг начин изтребителят може ли да даде насоки за движение?
- Той показва всичко. Обозначава се, показва посоката и ни води. Когато вече се наближи летище и се види полоса, изтребителят пуска колесника. Това за пилота на пътническия самолет е заповед, че трябва предприеме кацане. Ако летището не е обозначено на навигационната карта на самолета, пилотът трябва да се ориентира визуално в ситуацията.
- Значи имаме, грубо казано, няколко конкретни стъпки, за да се приземи самолет, който е прехванат?
- Да. Просто изтребителят определя какво трябва да се прави. След като пусне колесника, вече ни казва, че "след като съм те водил толкова време, време е да кацнеш тук".
- Пилотът на самолета съгласува ли ситуацията с компанията си?
- Да. Той може да ги уведоми. Ако все още е в обхвата на оперативната честота на компанията, дава информация. Иначе може да използва съответното ръководство на въздушното движение на страната, над която се намира, че има такава ситуация. Ако не му работи радиото, използва аварийната честота. Може да се ползва и сателитен телефон. В момента има много канали за комуникация. Но само уведомява и следва инструкциите на изтребителя. Това е.
- Подобна ситуация може да се направи само ако самолетът се намира на територията на дадена страна?
- Да.
- А ако самолетът се движи по, да кажем, граничен маршрут, който не му позволява да извърши маневри само в рамките на територията на страната, в която се намира. Как се действа?
- Ако, примерно, самолет е прехванат на границата ни с Румъния и пилотът не може да остане в нашето въздушно пространство, за да изпълни маневрата, и навлезе в Румъния, той просто уведомява румънските власти. Обозначава се като пилот, казва, че следва инструкциите на изтребител еди какъв си, военните също се обозначават, и продължава да го следва. Респективно прави завой и се връща в наша територия. В такава ситуация нищо не се коментира. Просто се следва изтребителя. Пилотът не се интересува в този момент каква територия пресича.
- Като дългогодишен пилот имал ли сте подобна кризисна ситуация?
- Ще ви отговоря, но преди това искам да поясня нещо. Самолет може да бъде прехванат и не само в случай, за да бъде принуден да кацне, а да му са окаже помощ. Респективно, моят случай бе точно такъв. Изпълнявах полет София - Лондон. Това бе през 2008 година. По време на полета на територията на Франция загубих радиовръзка за около 20 минути по технически причини. Изведнъж изпод самолета ми се появиха два изтребителя. Разклатиха криле и застанаха пред мен. Оказва се, че 23 минути не съм имал връзка. Буквално в момента, в който се появиха изтребителите, се възстанови и комуникацията. Френският директор на движението на полетите много обезпокоен ми каза, че 23 минути не е имало връзка и това е причина двата самолета да да бъдат вдигнати по тревога. Изтребителите веднага разбраха, че връзката е възстановена, разклатиха криле и единият на ляво, другият на дясно ми пожелаха лек полет. След това, разбира се, писах доклади на дежурния по транспорта на летище "Гетуик". При мен случаят бе заради технически проблем. Но в този случай изтребителите ми оказаха помощ.