След катастрофата на магистрала "Тракия", при която турски тир, разкъсал мантинелата, помете няколко коли и уби 5-ма души, включително шофьора, беше повдигнат въпросът можело ли е този инцидент да бъде избегнат. Оказа се, че преграждението между двете ленти е поставено още през 1996 и е изгнило.

В Сутрешния блок на БНТ горещата тема коментираха инж. Иван Петков от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" и автомобилният съзтезател Димитър Илиев.

"Смисълът на ограничителната система не е да спре превозното средство, а да ограничи навлизането му. Всяко спиране при определена тежест ще доведе до травми на хората в превозното средство", заяви инж. Петков.

По думите му ограничителната система се изчислява така, че определен товар да може да бъде задържан на определено разстояние. Той подчерта, че тежкотоварен автомобил от този калибър не може да бъде задържан от ограничителната система.

Димитър Илиев пък беше категоричен, че при тази катастрофа участниците в нея не са имали никакъв шанс, тъй като това е "40-тонно желязо, бариера, което буквално те връхлита от отсрещното платно, без ти да очакваш, движейки се със 140 км в час, което е ограничението на магистралата. Реално тези хора са били обречени".

Що се отнася до мантинелата, той я определи като изгнило желязо, което е било лесно да се скъса. Той обаче подчерта, че и при стабилно съоръжение, подобно развитие на събитията е било неизбежно заради тежестта на тира.

Инж. Петков отбеляза, че несъмнено липсата на ограничение за движение на тирове в почивните дни е направила възможно присъствието на камиона на магистралата по това време, но това не е причината за инцидента. На този етап причината остава неясна. Изключително важно е да има толерантност на пътя.

"На пътя животът е с предимство", каза той.

Илиев допълни, че професията на шофьора на камион е много тежка.

"Шофьорът е ограничаван и контролиран отвсякъде, имаш право да шофираш 4 часа, длъжен си да почиваш половин час, да караш нови 4 часа, след което задължително трябва да спиш 8 часа или да почиваш 8 часа", каза състезателят.

Той обясни, че когато тези хора пътуват сами, нямат колега, с когото да се сменят, изпълнението на тези правила става почти невъзможно.

По тази причина е трудно и да се каже какво е довело до въпросния инцидент. По отношение на пътния участък, където е станала катастрофата, Димитър Илиев потвърди, че там трябва да се вземат незабавни мерки за ремонт на пътя, тъй като там ограничението е 90 км/ч, а дясната лента на практика не може да се използва, защото е в много лошо състояние.

АПИ: Причината не е в мантинелата

Цялостна инспекция на АМ "Тракия" ще има на мястото на тежката катастрофа, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура".

Инж. Иван Досев, който е член на УС на АПИ, обаче беше категоричен, че изгнилата мантинела не може да се нарече причина за инцидента.

"Причината ще бъде изяснена от следствието. В момента текат следствени действия. Днес ще бъде изпълнена една допълнителна инспекция, съвместно с органи на други институции и организации. Но категорично в конкретния случай не е причина за жертвите тази мантинела", повтори Досев.

Според него неправилно се фокусираме върху мантинелата. Причината според АПИ е някъде другаде.

"Ясно е, че ограничителната система за пътища е стара и тя подлежи на подмяна, която ще се изпълни до края на годината. Но да се поставя фокусът върху нея е неправилно, защото се създава едно впечатление у гражданите за опасност на пътищата", допълни инж. Досев.

Той обясни, че 87% от автомагистралите са с подменени ограничителни системи за пътища, които отговарят на последните нормативни изисквания.

"А участъците, които не отговарят на настоящите нормативни изисквания, не означава, че са опасни и не означава, че те не са отговаряли на изискванията по времето на поставянето им", категоричен беше инженерът.

"Нормативната уредба е един процес, който през време се променя и съответно трябва да считаме, че нещо, което сме построили по старата нормативна уредба, е годно за ползване, а не опасно. Мантинелата не е била причината за това ПТП и тази, която се поставя, отговаря на нормативните изисквания, тя е H2W7. Но и новите ограничителни системи за пътища категорично не биха могли да спрат камион. Най-високият клас ограничителни системи за пътища са оразмерени от удар с камион с 38 тона тежест, при ъгъл 15 градуса и при скорост 80 км. А скоростта, позволена на автомагистралите, е над 80 км", коментира още инж. Досев.