Догодина ще е готово и метрото до "Овча купел", но подземни води усложняват строежа
При третата линия машинистът има изключително малко функции, но е обучен да може да поеме управлението в екстрена ситуация, каза шефът на "Метрополитен"
Предстои нова инспекция на метрото другата седмица, съобщи директорът на "Метрополитен" инженер Стоян Братоев тази сутрин пред БНТ. Според него в това няма нищо лошо, тъй като финансирането на строителството му е по оперативна програма "Транспортна инфраструктура" и това е един от най-проверяваните обекти.
"Нашето метро е над средноевропейското - и като организация на експлоатацията, и като външен вид, много прилично метро, без да се увличаме в луксове, с едни прилични архитектурни решения", каза още той.
По думите му не се е забавило пускането на третия лъч и всичко е в срокове.
"В момента изграждаме два участъка, всеки участък е обособен на определени позиции, строителната част завършва сега, но остават изпитанията, тестовете. Първите две метростанции - на "Красно село" и булевард "България" завършиха през октомври, другите станции завършват сега. Става дума за първия етап, тъй като ние изграждаме два етапа. Централният участък от "Красно село" до булевард "Владимир Вазов", 8 км - 8 станции, е първият етап, строителството на който трябва да завърши тази година. А следващата година трябва да завърши етапът в "Овча купел" - 4 км - 4 станции. На първия етап трябва да се направи изпитание, така че през следващите месеци ще приключат и тези процедури", обясни Братоев.
Той разказа, че третата линия като геоложки условия е била много трудна - много подземни води, слаби почви.
"90% от метрото в София в момента е под нивото на подземните води. На третата линия е още по-тежко, тъй като тя е по-дълбока, там водният стълб е по-голям. Най-тежко беше на станцията на НДК", уточни инженерът.
"Влаковете се движат максимум с 80 км в час, и при тези скорости на пътуване средната скорост на придвижване на пътниците е 38-40 км/ч. С лека кола в София средната скорост е 20-24 км/ч. Софиянци дневно икономисват над 110 000 човекочаса от това, че ползват метрото", подчерта той.
На въпроса ще има ли влакове без машинисти той отговори, че има 4 нива на автоматика на метрото. В момента сегашните линии са 2-ро ниво - където автоматиката управлява да няма засичане на влакове, но машинистът управлява влака.
"При третата линия машинистът има изключително малко функции, но е обучен да може да поеме в екстрена ситуация управлението на влака, така че в момента върви обучението на машинисти. С добавка софтуер и хардуер влаковете може да се движат без машинисти", каза още директорът на "Метрополитен".