Световноизвестният оркестър бе критикуван остро заради своето нежелание да разкрие подробности за нацисткото си минало. В резултат Виенската филхармония се принуди да даде достъп до своите архиви на трима историци, които проведоха разследване за "кафявите страници" от нейната история.

Екипът, оглавяван от професора от Виенския университет Оливер Ратколб, имаше за задача да проучи политизирането на симфоничния оркестър при нацисткия режим, биографиите на музикантите, изключени от филхармонията и евентуално убити по расистки или политически причини, както и наличните архиви за нацификацията и денацификацията на този символ на австрийската столица.

Историците установили, например, че бивш тромпетист от Виенската филхармония на име Хелмут Вобиш е бил член на Нацистката партия от 1933 г., есесовец от 1938 г. и сътрудник на Гестапо. Вобиш бил изключен от оркестъра през 1945 г., но върнат в неговите редици през 1951 г. През 1954 г. той бил избран от самите музиканти за директор на Виенската филхармония и останал на поста 14 години.
През 1966 г. Вобиш връчил копие от най-високото отличие на симфоничния оркестър, Почетния пръстен, на диригента нацист Балдур фон Ширах, лидер на младежката организация на Нацистката партия, Хитлерюгенд, осъден на 20 години затвор от Нюрнбергския трибунал и помилван през въпросната година.
Фон Ширах, който бил гаулайтер (управител) на Виена между 1941 и 1945 г., вече бил получил пръстена през 1942 г., но той му бил конфискуван след неговия арест от американската армия през 1945 г.

Повече от половината от музикантите от Виенската филхармония през изследвания период (1938-1945 г.) членували в Нацистката партия. Делът на нацистите сред тях, над 50 процента, бил много по-висок от средния за населението, около 10 процента. Шестима музиканти евреи от Виенската филхармония били убити и десетима - депортирани в "лагерите на смъртта". Никой от онези, които успели да избягат, не се завърнал.

По случай 75-ата годишнина от Аншлуса (анексирането на Австрия от нацистка Германия), която се навършва на 12 март, заключенията от историческото изследване ще може да бъдат прочетени на сайта на Виенската филхармония. Симфоничният оркестър е известен по цял свят с новогодишните си концерти. Според някои историци традицията се е зародила през 1939 година като инструмент на нацистката пропаганда.