Това каза Ирина Жекова, председател на Управителния съвет на Националната асоциация на българските оптометристи и оптици, на пресконференция по повод започнала кампания за безопасно шофиране с очила, цитирана от БТА.

Жекова изтъкна, че реакцията на шофьора се подобрява с 1/3 секунда, когато той носи очила с поляризиращи стъкла.
"Това означава, че шофьор на автомобил, който се движи с 80 км/час, ще може да спре 7 метра по-рано", допълни тя.

През миналата година при катастрофи в границите на ЕС са загинали 35 000 души, а в България - 776 души, посочи главен инспектор Стойчо Константинов, началник сектор в отдел "Пътна полиция" при ГД "Охранителна полиция". По негови думи до голяма степен тези пътно-транспортни произшествия се дължат на притъпеното зрение на водачите.

Съгласно стандарта за шофьори стъклата на очилата не бива да бъдат в червен, син и зелен цвят, защото изопачават цветовете на светлинните анализатори, обясни Жекова и препоръча кафявото, както и т.нар. физиологични оцветявания. По думите й очилата с дебели дръжки също не са подходящи за шофьори, тъй като пречат на периферното зрение.

Кампанията за безопасно шофиране с очила, която ще продължи 3 месеца, е с информационен характер и има за цел да накара шофьорите да отидат на преглед при очен лекар. Тя е организирана от българска марка за очила и Охранителна полиция.

По данни, разпространени днес от Европейската комисия, от 2001 г. до 2010 г. България е намалила с 23 процента смъртните случаи на пътя, но тази статистика поставя страната ни сред постигналите най-нисък напредък в областта на пътната безопасност в ЕС.

През 2001 г. в нашата страна са били регистрирани 124 катастрофи, завършили със смърт, докато през миналата година те са били 102. За периода 2009-2010 г. намалението на броя на смъртните случаи е 14 процента, се посочва още в данните.