Депутатите решиха ски писти и лифтове да се строят след търг
Правото на строеж на ски писти, лифтове, стълбове за тях, влекове и съоръжения за спортни, културни, както и за религиозни нужди, включващи и необходимите преместваеми сезонни покрития и други леки второстепенни постройки, ще се учредява след търг.
Текстът беше атакуван от опозицията, която го определи като силно лобистки, от Синята коалиция дори поискаха президентско вето върху него. В крайна сметка той бе приет с гласовете на ГЕРБ и четирима независими депутати.
Решението за обявяване на търг е на Министерския съвет - за горски територии - публична държавна собственост, на министъра на земеделието - за територии - частна държавна собственост, или на кмета на общината, след решение на общинския съвет - за горски територии, общинска собственост. Началната цена не може да бъде по-ниска от тази за учредяване право на строеж.
Мнозинството прие, когато обектите са функционално свързани, търгът да се провежда едновременно за всички като комплекс от съоръжения. Допуска се обектите да могат да се изграждат и чрез публично-частно партньорство при условия и по ред, определени със съответния закон.
Правото на строеж за изграждане на ски писти, станции на лифтове и влекове, стълбове за лифтове и др. се учредява за срок до 30 години. След изтичането му построеният обект безвъзмездно става собственост на държавата, респективно на общината.
При строителството няма да се променя предназначението на терените и земята няма да се отписва от горския фонд. Така на практика се разрешава строеж в горски територии.
Председателят на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Велчев се опита да убеди колегите си, че тези промени са в името на децата.
"Искам отново да видя децата да карат ски на Витоша. Няма столица в Европа, която да има тази даденост - от самия град да се тръгне и да отидеш да караш ски. Искате инвеститори - благодетели, а държавата да няма никаква отговорност", заяви той.
В другите парламентарни групи обаче законопроектът не срещна подкрепа.
Петър Курумбашев от левицата остро възрази с аргумента, че така се дава възможност търгът да бъде заобиколен и то именно чрез закона за публично-частното партньорство.
Правите това, че това, което се случи по българското Черноморие, да се случи и по българските планини, каза той.
"От ГЕРБ предлагат текстове, на които ЕС не гледа с добро. Нека от министерството да кажат дали има писмо от ЕС, който казва, че този закон не е по реда си. Наистина има такова писмо. Този законопроект е срещу обществения интерес и обслужва частни лобистки интереси", заяви синият депутат Михаил Михайлов.
Лидерът на СДС Мартин Димитров пък коментира: "От ГЕРБ се чудите защо идват такива доклади от ЕК. Като приемате такива закони, ще идват такива доклади. И ми е много интересно като дойде поредният скандал, пак ли ще ви е виновен хан Аспарух и последните 20 години".
"С този закон се дава възможност на определени инвеститори да получат права по абсолютно дискриминационен принцип – харесвате го, близък е до ГЕРБ - давате му, не го харесвате, не е близък до ГЕРБ - не му давате. Ами нали точно това беше по времето на Тройната коалиция. Всички сме за развитие на ски туризма, само че ако отрасълът не се развива по правилата, ще има скандал след скандал”, каза още Димитров, според когото ще се започне с Витоша и ще се продължи през Банско.
Председателят на земеделската комисия Десислава Танева увери, че правото на строеж, без промяна на предназначението, за ски-писти, лифтове, влекове, се учредява след търг, като достъп до него има всеки инвеститор, който има интерес. Танева заяви пред журналисти в кулоарите на парламента, че е с чиста съвест по отношение на текста и неговите разпоредби.
Колегата й Румен Стоилов очаква големи постъпления от преки данъци, ако проектът за Витоша заработи.
Депутатите решиха още, че хората могат свободно да карат велосипеди и да яздят в горските територии, ако няма някакви ограничения, предвидени в закона. В момента карането на велосипеди и ездата в гората са разрешени само по специално обозначени горски пътища и трасета.
Спортните мотори и АТВ-та ще могат да се карат по специално обозначени горски пътища и трасета. Емил Радев от ГЕРБ обясни, че предложението урежда карането на мотори и АТВ-та за спортни цели. Той поиска в специалната наредба да се посочат изрично местата, където е забранено карането - например екопаркове и ловни стопанства.
Павел Шопов от "Атака" обаче категорично възрази срещу допускането изобщо мотори и АТВ-та да се карат по горските пътища. Според него така може да се бракониерства, а и е проблем за хората, които се разхождат.
Радев репликира, че твърденията за бракониерство са безпочвени и допълни, че с мотор нито може да се удари дивеч, нито да се изнасят дърва, а още по-малко да се предизвика ерозия.
Природозащитниците също са яростни противници на закона и досега простестираха неведнъж. Последния път те носеха символично 240 картонени брадви, колкото са и депутатите. Тази вечер се очаква нов протест на езерото "Арина".