Оттам уточняват, че екипи на дружеството все още не са допуснати до помещението на трафопоста от следствените органи. Огледът отвън обаче показвал механичната цялост на трансформатора, таблата, предпазителите високо напрежение и кабелите. Нямало и следи от изтичане на масло.

Въпреки това, два апартамента са напълно унищожени и собствениците им останаха без покрив. През деня те опитваха да съберат част от покъщината си. Изпочупени са стъклата на съседни сгради.

"Помещението на трафопоста, което всъщност е няколко малки камери, разбира се, е взривено, но поне първата догадка дали трансформаторът се е взривил очевидно показва, че не е така. Той е непокътнат и отвън няма видими следи на теч на масло", обясни пресаташето на EVN България Петър Костадинов, цитиран от Дарик радио.
"Трафопостът е от категория, в която се инспектира два пъти в годината, а този е инспектиран три пъти. Което още повече ни навежда на мисълта, че трябва да има нещо наистина много необичайно, за да се стигне до този взрив, защото и трите инспекции са показали, че трафопостът е бил в изправно състояние", добави той.

Специалисти на EVN от Австрия пристигат у нас, за да се включат във вътрешното разследване.

По-рано кметът на Бургас Димитър Николов заяви, че по първоначални данни възможната причина за взрива е искра от възпламенен предпазител.
От МВР пък лаконично съобщиха, че причината е техническа неизправност в трафомашината на жилищната кооперация.

Подобен инцидент се случва за пръв път в историята на дружеството, се казва още в съобщението на EVN. Аварийни екипи успяха да възстановят захранването на по-голяма част от клиентите в района на инцидента с трафопоста.
Междувременно екипи на EVN са извършили проверки на всички близо 40 подобни трафопоста в Бургас и те са били изправни.

EVN трябва да понесе цялата отговорност за инцидента в Бургас и да поеме всички щети от взрива в трафопоста, заяви по-рано регионалният министър Лиляна Павлова. Кметът на Бургас пък постани няколко условия на дружеството. От EVN обаче обявиха, че ще платят щетите само при доказана вина.

Павлова заяви още, че Законът за устройство на територията позволява само в изключителни случаи изграждане на трафопост в сграда - ако няма друго техническо решение за осигуряване на ток, да има 100% съгласие на всички живущи, както и нотариална заверка на това съгласие.

Още тази седмица ще бъде внесено предложение за промени в закона, с което електроразпределителните дружества ще бъдат задължени да изнесат трафопостовете, вградени в жилищни сгради, каза по-късно пред „Фокус” депутатът от ГЕРБ Димитър Бойчев.
По думите му освен това е необходимо да се направи и анализ на отстоянието на външните трафопостове от жилищните сгради. Според Бойчев естествено е в закона да се заложат санкции за електроразпределителните дружества, ако не изпълнят задължението за изнасяне на трафопостовете.

Вижте снимки от инцидента