"Образование от А до #. Иновативното училище": Проследихте форума на живо в Dir.bg
Инициатива събра заедно Мария Габриел, Красимир Вълчев, Йорданка Фандъкова, Милена Дамянова, директори, ректори, представители на институции и хора от бизнеса
Новата реалност в образованието с всички плюсове, минуси и как системата да заработи като добре смазана машина. С тези теми във форум "Джон Атанасов" на София Тех Парк се проведе конференцията под мотото "Образование от А до #. Иновативното училище".
Инициатива на Dir.bg, Economic.bg, NOVA, Kmeta.bg събра заедно българския еврокомисар с ресор "Иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж" Мария Габриел, министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, кмета на Столична община Йорданка Фандъкова, председателя на Комисията по образованието и науката при Народното събрание Милена Дамянова, старши специалиста "Управление на специални проекти, M2M решения и иновации" във VIVACOM Ивелина Петрова, директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции.
Кризата с COVID-19 стана повод да се срещнем с първите видими резултати от огромните инвестиции за ускоряване на технологичната помощ в образованието през последните 20 години. Конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище" бе провокирана от точно от тази ситуация, в която нуждата от адекватно онлайн образование в условията на изолация се оказа приоритет.
Три въпроса има пред нас: предизвикателствата (вследствие на пандемията) в ЕС, как да ги преодолеем и инвестициите в образованието. Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел във видеовръзка от Брюксел
"COVID-19 ни показа, че имаме да работим по свързаността и инфраструктурата в селските региони, наличието на цифрови ресурси за всеки, осигуряването на по-голям достъп на учителите в онлайн преподаването. За част от тях има предизвикателства", изтъкна тя. Габриел подчерта и темата за материалното оборудване: "...има деца, които не разполагат с цифрови устройва. Нужни са средства за държавите в ЕС".
По думите ѝ уроците от коронавируса трябва да са ясно застъпени в следващите инициативи.
"Да подпомогнем на училищата да преодолеят пропуските, като разчитаме на държавите от ЕС. Ще продължим да помагаме на учителите чрез платформите за знания, които показаха колко са полезни в тази ситуация. Доволна съм от мобилизацията на преподавателите, които показаха, че могат да работят на тези платформи", посочи Габриел.
Според нея възможността да бъдат въведени иновации в преподаването, ученето и образованието осигурява повече шанс за реализация и участие в дигитално общество.
"Учителите и учениците трябва да са в центъра", категорична бе тя.
Мария Габриел подчерта, че технологиите не бива да заместват фундаменталната роля на учителя. В ръцете на подготвения преподавател те дават положителен тласък. Технологиите могат да преобразят учебния процес в неговите ръце.
Относно инвестициите в образованието е необходимо да има повече ресурси за в култура, младежта, цифровите умения. Важно е да се инвестира стратегически в образованието. "Инвестицията в образоването не е инвестиция в бъдещето, а в нашето настояще", заключи българският еврокомисар.
Под егидата на Габриел в момента е задействан Планът за действие в областта на цифровото образование на ЕС, който Комисията ще представи през септември. Дотогава текат обществени консултации.
Учебната година ще започне присъствено, но заради обстановката, свързана с разпространението на COVID-19, ще се даде възможност на системата да превключва, когато се налага да минава на онлайн обучение. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев по време на конференцията "Образование от А до # Иновативното училище".
Според него дигиталното обучение дава възможност да не се губи учебно време по време на грипни ваканции или по други причини. В такива ситуации децата ще се включват чрез виртуална класна стая в реалната, каза Вълчев. Той благодари на парламента за приетите промени в Закона за училищното и предучилщно образование, които направиха дигиталното образование нормативно възможно.
Вълчев подчерта, че присъственото обучение не може да бъде заместено от онлайн преподаване. Дигиталното образование е компенсаторно, подчерта Вълчев. Той даде отлична оценка на учителите, които се справиха в тази тежка ситуация. Нека тя да бъде 5,50, каза Вълчев. Той подчерта, че в кризата, в която страната изпадна заради пандемията, се видя, че образователната система е читава и подредена, а хората, които работят в нея, имат отговорно отношение към учебния процес.
През следващите няколко години учебното съдържание трябва да е визуализирано на 90% и да се заплати на учителите да го направят, каза Вълчев. Той добави, че МОН ще продължи с изграждането на STEAM центрове и ще се въведе компютърно моделиране и информационни технологии в четвърти клас.
Вълчев каза, че МОН е осигурило точки на достъп до интернет за необхванати деца от онлайн обучението. За други, които нямат компютри и лаптопи, ще бъдат закупени технически устройства, които ще ползват временно и после ще връщат на училищата. Вълчев допълни, че проблемът на част от тези ученици е не толкова в липсата на компютри и лаптопи, а в липсата на отношение от страна родителите към процеса на образование.
Министърът на образованието подчерта, че трябва да има баланс в обучението - присъствено и дигитално, защото психолозите отбелязват и странични ефекти, които дава дългото стоене пред компютъра - намаляване на двигателните способности и загуба на умения за социални контакти. Затова Вълчев призова онлайн обучението да е дозирано при децата в началния етап на обучение и да бъде ефективно при прогимназиалния и гимназиален клас.
Радвам се, че се намираме в това градско пространство за дискусия. Най-важна е темата за младите хора, когато говорим за развитие. Това е истинският дебат за и с новото поколение. Радвам се изключително много на присъствието на хора, които могат и знаят как. Пандемията коренно промени училището. Възможности и цели, които си поставяхме от години по неволя, започнаха да се реализират много бързо.
Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по време на конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище".
"Аз, като представител на местната власт, отново ще подчертая, че системата е силно децентрализирана. Има училища и детски градини, които се справиха прекрасно, перфектно, има и такива, които не се справиха. Родителите бяха доста важна час в процеса. Извънтехнологичният процес има и един процес на общуване, за който си мечтаехме от десетилетия", каза тя.
"Времето е динамично, не бива да забравяме колко важно бе това общуване. Оценихме обаче и колко важни са училищната общност и общуването в нея. Наесен дано да се видим отново. За мен част от общуването е и възможността за общуване в дигитална среда", посочи кметът.
"Ние спешно трябва да решим тези въпроси. Искам да благодаря на еврокомисаря Габриел, че толкова пламенно защитава европейските инструменти. Дигиталните технологии бяха средство да не се загубят целите. Учебната година не само приключи, но и изпитите се проведоха и децата продължават напред. Не им беше лесно", коментира още Фандъкова.
"Видяхме каква трябва да бъде посоката на реформата в средното образование. Вървим напред, иска ми се да сме по-бързи и по-ускорени, но зная, че нашата система е по-консервативна. Не бива да си правим експерименти с децата. Искам да поздравя за това, че 50% от детските градини в София чрез педагогическо взаимодействия успяха да реализират онлайн занимания за децата. Най-голямото богатство на София са образованите хора, хората, които останаха тук, благодарение на технологичните сектори в града ни, и на тези, които се върнаха тук. 20% от мрежата на иновативните училища в страна се намират в София. Това е да се разработят модели, не само кабинети", посочи още столичният кмет.
Изяде ли мишката книжката? Мишката вече е книжка и е на рафта на образованието, сред останалите книги. Нейните читатели могат да достигнат до нея, ако бъде препоръчана. Това каза председателят на Комисията по образование в парламента Милена Дамянова по време на конференцията "Образование от А до # Иновативното училище".
Според Дамянова успехът в дигиталното обучение се дължи на учителите, учениците, родителите и бабите, които станаха съмишленици на образователната система. Ако не се беше случила тази ситуация, още няколко години щяхме да си представяме дигиталното образование като предизвикателство от бъдещето, каза тя.
Дигиталното обучение не е работно място, нито край на социалната комуникаци, не е нещо модерно, то е възможност, предизвикателство да направим моделите на образование по-различни, така че ние да отговорим на нуждите на учащите се, каза още Дамянова. Тя уточни, че в Комисията по образование в парламента ще се вземе решение за предложението 20% от часовете да бъдат в онлайн среда.
Трябва да признаем, че съвременното образование на новите поколения изисква повече креативност по отношение на подхода и обучението и новите платформи, каза Дамянова. Тя допълни, че в новата реалност учениците създават съдържание под ръководството на учителите. Трябва да признаем, че ученикът може да учи по нов начин, учителят да преподава по нов начин чрез създаването на съдържание, завърши Дамянова.
Работим с фокус върху иновациите в образованието повече от 3 години. Стартирахме проект "Умни класни стаи - таблети, лаптопи за преподаватели, облачна платформа и обучение как да работят с тези неща. Стартирахме през 2017 г. и продължаваме до днес. Работили сме по различни проекти с различни решения - видеонаблюдение, внедряване на електронен дневник и т.н.
Това заяви Ивелина Петрова, старши специалист "Корпоративни продажби" - VIVACOM по време на конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище" в София Тех Парк.
"Установихме, че най-ефективни са тези, които са разпознати или инициирани от учители, ученици и родители. Защото те са основните действащи лица в процеса на обучението", категорична бе тя.
"Имаме проект за wi-fi мрежи - по програма за предучилищно образование. Установихме, че има училища, които нямат оптична свързаност. VIVACOM инвестира в разширяване на мрежата, за да могат училища и детски градини да ползват интертнет адекватно", каза още Петрова.
По думите ѝ по време на COVID-19 дигитализацията навлезе във всички сектори - чрез онлайн обучения, конференции, срещи. Предложихме различни тарифни планове, интернет пакети, за да могат всички да се включат в дистанционното обучение.
"Всяко училище има своите специфики, всеки директор има подход на работа. Това е ключово. Мотивацията е именно един от тези фактори, който ще помогне за дигитализацията в бъдещето. Имаме индивидуални програми - според нуждите и изискванията на училищата. Много от проектите се развиват по различен начин. Има ученици, които участват в академии, като стажанти във VIVACOM", завърши Ивелина Петрова.