Новата реалност в образованието с всички плюсове, минуси и как системата да заработи като добре смазана машина. С тези теми във форум "Джон Атанасов" на София Тех Парк се проведе конференцията под мотото "Образование от А до #. Иновативното училище".

Инициатива на Dir.bg, Economic.bgNOVA и Kmeta.bg събра заедно българския еврокомисар с ресор "Иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж" Мария Габриел, министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, кмета на Столична община Йорданка Фандъкова, председателя на Комисията по образованието и науката при Народното събрание Милена Дамянова, старши специалиста "Управление на специални проекти, M2M решения и иновации" във VIVACOM Ивелина Петрова, директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции.

Форумът започна с видеовръзка, в която на живо от Брюксел се включи българският еврокомисар Мария Габриел. Веднага след нея думата взе министър Красимир Вълчев.

Според него кризисната ситуация е показала, че системата на образованието е добра и може да издържи на подобни неочаквани изпитания. По думите му работата на учителите е била най-важна и те са успели да я управляват по възможно най-добрия начин, за което ги поздрави.

Един от важните акценти, които Красимир Вълчев постави, беше свързан с двете отправни точки за цифровото образование: едната е обучението за дигитални умения, а другата - обучение чрез самите информационни технологии.

Според него формулата, която трябва да бъде извлечена от двете възможности, е да се заложи максимумът на обучение за дигитални умения. А обучението чрез информационни технологии да бъде дозирано по адекватен начин, който да не вреди на учащите.

Снимка: Dir.bg

Според министър Вълчев "не бива да превъзнасяме дигиталното обучение, защото е доказано, че то вреди на развитието на децата, особено в определена възраст". То нарушава възможностите за развиване на тяхното въображение и също така, според него парадоксално, но "вреди и на дигиталната креативност".

Най-важното според Вълчев е не фокусирането върху изцяло дигиталното обучение, а върху ефективното му използване, особено в гимназиален и прогимназиален етап.

Според последните изследвания на PISA - най-важното международно изследване за качество на образованието по света, четенето от електронни устройства, изключително характерно за днешните подрастващи, вреди на техните комуникативни умения. Но от друга страна е ясно, че технологиите повишават мотивацията за учене.

Изводът е, че трябва да се намери ефективен метод, в който едновременно образователната система да не бъде превзета от дигиталните технологии, но да ги ползва така, че те да съдействат за по-качественото развитие на учащите.

Визиите на Красимир Вълчев за следващите 6-7 години са:

  • над 90% от образователното съдържание да бъде визуализирано и дигитализирано безплатно, изготвено от учителите, което означава самите те да имат такива инструменти
  • да се въведат предмети като дигитална креативност и компютърно моделиране в по-начален етап
  • да се увеличи наситеността с електронни устройства в училищата

Вълчев засегна и темата със социално-икономическите неравенства, които ясно се проявиха по време на пандемията, както и опита с дигиталното образование в българската образователна система. По неговите думи наистина е имало много семейства, които не са успели по финансови причини да осигурят нужните устройства на децата си, но съществува и факторът, че не е имало достатъчно загрижено отношение на родители към това.

Снимка: Dir.bg

"Следващата учебна година трябва да стартира присъствено", обяви министър Вълчев, като все пак предупреди, че "по всяко време е възможно да се наложи превключване от реално към онлайн обучение". Той поясни, че за децата под карантина ще остане възможността да се включват в реалната класна стая чрез виртуална връзка и акцентира, че трябва да бъде въведена подходяща организация на посещение на училищата, която е приспособена към новите условия, които ни очакват, а именно да живеем поне още година в присъствието на COVID-19.