Управляващите отиват към пълен мандат, защото се страхуват от служебен кабинет на президента, който да не се саморазправи с тях, е прогнозата на анализатора, бивш член на ЦИК и бивш шеф на "Информационно обслужване" Михаил Константинов в интервю за Dir.bg. Затова и той смята, че формулата на властта ще се запази, въпреки че наблюдаваме, по думите му, изнервяне в отношенията между ГЕРБ и ПП-ДБ с наближаването на местния вот.

Константинов казва още, че нищо добро не ни чака, ако върнем изцяло машините за кметските избори, след като на някои места се правят и по пет избора. И припомня, че още с въвеждането на машинното гласуване в изборното законодателство, всички политически сили са изключвали варианта това да се прилага и на местния вот.

Константинов поставя и въпроса за това, че на поредни избори държавата не поема отговорност за софтуера на устройствата за гласуване. "Защо ЦИК аутсорсва цялата изборна технология на чужди фирми? Тоест, нещо, което е въпрос на националната сигурност, вие го подарявате на чужда фирма. Ако бях малко по-краен, бих казал, че това е национално предателство", коментира още експертът по избори по повод очакването за надграждане на софтуера на машините за местните избори от компанията "Смартматик". Той предупреди и за още един проблем пред вота и изборната технология - гаранцията на машините изтича, а никой не говори за това. 

- Г-н Константинов, кой е най-големият проблем или капан от технологично естество на тези местни избори?

- Поначало в изборната технология проблемът е това хибридно гласуване с хартия и машини, във връзка с което искам да припомня, че в Европа машинно гласуване няма. А пък за местни избори пък изобщо няма. Има за парламентарни избори само в град Брюксел, не в Белгия. С машини в Европа гласуват по-малко от 1 процент от населението. Ние през последните 10 години, ако забелязвате, през цялото време се борим с тези машини като свиня с тиква. Измисляме си проблеми, фалове, стават скандали, цялото общество се занимава с така нареченото машинно гласуване. Искам да припомня, че големите европейски държави, като Германия, Нидерландия, Ирландия, са минали по тоя път. И са изхвърлили машините. Те не гласуват с машини именно защото са видели какви проблеми има. Ние обаче искаме да гласуваме с машини - няма лошо, и това ще бъде един от проблемите очевидно.

Има и друг проблем, но не се говори за него. Както знаете, машините за гласуване са компютри, вярно, доста несъвършени компютри, но все пак компютри. Компютрите си имат гаранционен срок. Обикновено той е три години, а напоследък гаранционните срокове са по две години. Даже има някои електронни устройства с едногодишен срок. Нашите машини вече го надхвърлят този срок и с пълно основание фирмата може да каже, че те са извън гаранция, което ще бъде самата истина. Основното количество беше купено през 2021 г., така че те вече минават в третата си година и скоро ще престанат да работят. Нали знаете, когато колата ви има гаранция от пет години, тя се разваля точно на петата година. Така се правят устройствата в съвременния свят.

Всеки гражданин има възможността да гласува и с хартия, а в някои секции ще се гласува за до пет неща, не четири, а пет, което, ако става с машина, ще бъде вече усложнено. Но ще видим какво ще стане. Ако този процес на вота с машини бъде прекратен по някакви причини, хората винаги могат да продължат да гласуват на хартия. 

- Говорителят на ЦИК Росица Матева отрече, че ще има пет вида избори на местния вот, а Вие все пак казвате пет?

- Аз предлагам да броим до пет - в някои секции ще гласуваме за пет неща, на английски файв, за да е по-ясно за какво става въпрос. Кои са тези неща? Да започнем с кметовете - кмет на община, натискате един виртуален клавиш. Второ - кмет на район, в големите градове София, Пловдив и Варна - натискате виртуален клавиш. Трето - кмет на населено място, натискате трети виртуален клавиш. Следва общински съвет - натискате клавиша на съответната партия, която има листа с общински съветници. Когато избирате конкретен кандидат - натискате пети клавиш. Не навсякъде ще бъдат пет, някъде ще бъдат по-малко. Когато това става с машина, ще има проблем, това е ясно.  Освен това, когато беше решено да има машини у нас, местните избори бяха категорично изключени от обхвата на машинното гласуване. Има секции, в които гласуването е само на хартия - до 300 избиратели, а в останалите е хибридно. Така беше на последните парламентарни избори. Сега ние за сетен път ще се убедим защо в Европа машинно гласуване няма - по тези причини, които Ви обясних. Хората са минали по тоя път, бунтували са се, ние сега, по един не много интелигентен начин, повтаряме чуждите грешки.

- Изборите наближават, а от ЦИК се притесниха, че фирмата "Смартматик" още не е отговорила за надграждането на софтуера. Някак, времето ни притиска.

- Още един път да го повторя с прости думи - нали сега всички българи разбраха защо в Европа машинно гласуване няма. Ей по тези причини. Ние си създадохме проблем, който не съществуваше поначало в нашата изборна система. Ние си го измислихме. Под лъжливия предлог, че имало много недействителни гласове. Искам да разоблича още една лъжа - това не е вярно. Има единствен вид от осемте вида избори в България - този за общински съветници, на последните два избора 2015 и 2019 г. имаше много недействителни гласове. Те бяха много заради преференциите. Тогава недействителните гласове стигнаха 15 на сто, това е много здраво число. Просто българинът не може да гласува с преференции.

Тук обаче искам да припомня една много голяма катастрофа, която всички са забравили - местните избори през 1999 г. Тогава недействителните гласове стигнаха 33%. Данните ги няма в интернет, защото са на хартия само, тогава нямаше задължение да се публикуват в интернет. Ще Ви кажа обобщено числата - имаше 3 милиона гласували, а за общински съветници гласовете бяха 2 милиона. Защо? Защото гласовете бяха недействителни. Как се изхитрихме да го направим, аз бях тогава член на ЦИК - ние самите не вярвахме на очите си, като видяхме това. Подадоха се 3 милиона гласа и от тях само 2 милиона произведоха съветници. Един милион бяха недействителни. Тогава нямаше номера на партиите в бюлетината. Това беше гениален ход на демократичните сили, за да може неграмотните избиратели да не гласуват, друга причина не виждам. Така че, докато има хартия в секциите, а сега във всяка секция ще има хартия, няма страшно, дори да откаже машината. Ако обаче махнат и хартията в момента и оставят само машини, нищо хубаво не мога да предскажа аз лично.

- Тук идва и въпросът с доверието, защото всички чуха и прочетоха за записа на едната управляваща партия ...

- Да, ала-бала и така нататък.

- Това ще обезсърчи ли хората от вота?

- Когато МВР се намеси активно в изборите, циганите не гласуват. Моля това изречение или да го оставите в този вид, или да го махнете изобщо. Аз думата "ром" не употребявам. На последните избори циганите не гласуваха, защото бяха много успешно страхувани. И затова хората не отидоха да гласуват. Вярно, нямаше търговия с цигански гласове, но то изобщо нямаше такива. Така че, това е ролята на МВР- МВР не може да промени изборния резултат, но може да прекрати купуването на цигански гласове.

- Въпросът с доверието обаче пак остава, защото ако се усложни много машинният вот и настъпи хаос, в съчетание с хартиения, това ще обезвери ли избирателите, че нещо от тях зависи?

- Казвам го за пети път - машинно гласуване в Европа няма.

- Редно ли е частна фирма да продължава да отговаря за софтуера на машините, което засяга сигурността на вота и резултата? ЦИК и държавата толкова ли нямат капацитета те да го направят?

- Това са едни прекрасни въпроси, които можете да ги зададете на съответните хора. Аз съм бил точно 20 години член на ЦИК и заместник-председател на комисията - от 1991 г. до 2011 г. Така че, можете да питате колегите от ЦИК защо аутсорсваха, тази модерна дума, цялата изборна технология на чужди фирми. Тоест, нещо, което е въпрос на националната сигурност, вие го подарявате на чужда фирма. Ако бях малко по-краен, бих казал, че това е национално предателство. Ако искате, можем да използваме и по-меки думи - това са необясними действия, които поставят под заплаха националната сигурност. Изборите са най-важната демократична процедура. Ние сме демократична държава и всичко, което руши демокрацията, е в глава "престъпления срещу републиката" от Наказателния кодекс. Това е нещо като, не казвам, че е, защото няма влязла в сила присъда, нещо като престъпление срещу републиката. Особено когато процесите не протичат нормално, има съмнения и така нататък.

- Последното социологическо проучване на "Маркет линкс" показа, че 20% от хората имат доверие в правителството. Отношението към управлението на държавата ще мотивира ли хората да гласуват по-активно, или пък обратното - ще има по-голям отлив?

- По принцип интересът към изборите трайно спада през последните години - от 2021 г. непрекъснато гласуват 2,6-2,7 млн. души. Няма да бъдат изключение тези избори, ще гласуват много малко хора. Доверието е 20%, защото има една коалиция, която никой не я разбира. Едните не разбират тази коалиция и другите не я разбират - говоря за привържениците на ГЕРБ и за привържениците на ПП-ДБ. Обещавате едно, а правите съвършено друго - това не повишава доверието. Навсякъде по света в момента доверието в демокрацията е рухнало, не знам дали има обяснение и дали е успокоение, но, във всеки случай, у нас това е положението - 20 на сто. Хората са разочаровани просто. За какво да гласуват, като гласуваха за едно, получават друго. Това е нещо, което не става само в България. Да дам един пример - в Германия през последните 15-20 години, десните си гласуват за дясна политика, левите за лява. След което те вземат, че се прегърнат - левите и десните в Германия, и започват да управляват заедно. Правят точно това, което правят и нашите - и какво доверие да има в това правителство? Една тотална лъжа на всички нива, а хората не са идиоти. Поне се надявам, че българите не сме. И това се случва не само у нас. Самото понятие "голяма коалиция" вече е тотална лъжа - вие бламирате избирателите, не само едната половина - бламирате и другата половина.

- Очаквате ли преди местните избори да има дистанциране на ГЕРБ, или те ще чакат да минат местните избори, като визирам политическите престрелки от последните дни между Бойко Борисов, Кирил Петков и Николай Денков?

- Чак такива сложни неща не могат да се предскажат, защото никой не знае точно какво ще стане. Очевидно е, че местните избори допълнително изнервят обстановката. Искам тук да напомня, че местните избори са най-важните избори. Първо, защото те дават насока на действие - четири години. Като си изберете кмета и ако не го вкарат в затвора през тези четири години, той ще си управлява. Така че това е една много стабилна власт. Второ, през местната власт минава огромна част от външното финансиране на страната. Знаете колко е важно европейското финансиране, така че тук става въпрос за пари и то за много пари, за един осигурен дълъг срок от време - четири години. Ако трябва да класифицирам изборите по важност - най-важни са местните избори, след това са парламентарните избори, след това са президентските избори и без всякакво значение за обикновените хора са европейските избори. И избирателите това интуитивно го усещат, и на европейски избори винаги гласуват около и под 2 млн. души, най-ниската изборна активност.

- Президентът ще се намеси ли индиректно в местните избори, според Вас, като наблюдавате отношенията му с кабинета? Ето, отказа да подпише указа за освобождаването на главния секретар на МВР.

- Не обичам да коментирам конкретна личност, която не присъства. Но мога да кажа, че президентът е необичайно активен по отношение на установените традиции в българския политически живот. Очевидно може и така. Впрочем, аз винаги съм твърдял, че президентът има огромна власт. За разлика от всички, които твърдяха, че той е фигурант - не. При сегашната законова уредба президентът има огромна власт и го демонстрира. 

- И днес се доказа това, което Вие казвате.

- Аз се учудвам на наивитета на онези, които подценяваха властта на президента. Тя не е от вчера. Още в Конституцията е записано, че редица длъжности се назначават с указ на президента. Тук вече е въпрос на законова уредба, но това, че той назначава на ключови постове в силовите структури и посланиците, е от фундаментално значение. Не може да е малка една президентска власт, когато назначението на военните, на полицаите, говоря за висшите постове, зависи от подписа на президента. Тя е огромна властта на президента. А особено когато политиците са си направили така, че парламент да няма, защото те си унищожиха парламента българските политици, видяхме до какво води това. Така че, това, което се случва, е по-скоро закономерно.

- От местните избори ли ще зависи дали ще има скоро парламентарни?

- Предсрочните парламентарни избори биват отдалечавани от едно единствено обстоятелство - огромния страх да не би Радев да направи ново служебно правителство. Това е огромен страх! Бих казал - политическата класа я тресе животински страх да не би да дойде ново правителство на Радев, което да се саморазправи с тях, защото те доста натрупаха разни работи. Те това няма да го допуснат никога, разбирате ли, те ще лежат, ще се тръшкат, но няма да допуснат предсрочни избори, докато стои заплахата от това Радев да направи служебен кабинет. Нали знаете една поговорка - шубето е голям страх. Е, това го наблюдаваме в момента. Те просто не могат физически да допуснат още един служебен кабинет. И няма и да го допуснат. Така че аз спокойно смятам, че, общо взето, отиваме към пълен мандат.