Руски петролен танкер се е опитал да скрие местоположението си, използвайки методи за заобикаляне на западните санкции, пише в. "Файненшъл Тайлс". Този епизод е още едно доказателство, че операторите, свързани с Москва, са намерили начини да заобиколят ограниченията за износ на петрол, наложени от ЕС в отговор на руската инвазия в Украйна.

Резултатите, получени от неправителствената организация Global Fishing Watch (GFW) и проверени от независимо разследване на FT, идват, след като транспортни брокери предупредиха, че Русия е събрала "флот в сянка" от над 100 танкера за превоз на петрол. Такива стъпки са предприети, за да се заобиколи забраната на ЕС за внос на петрол по море и инициатива на Г-7 за налагане на таван на цената на руския петрол, доставян в други страни. Наказателните мерки влязоха в сила в понеделник.

"През последните месеци забелязахме, че руските танкери правят нещо като тренировъчни пътувания [заради санкциите]", казва Самир Мадани, съосновател и изпълнителен директор на TankerTrackers.com, служба, която докладва за доставките на суров петрол.

GFW, която поддържа постоянно наблюдение на нелегалните морски доставки като част от основните си дейности за опазване на рибните ресурси, разкрива, че 138-метровият танкер за пречистено гориво "Капитан Шчемилкин" е извършил две плавания, използвайки методи, въведени за първи път от Венецуела и Иран. И двете страни са обект на забранителни санкции върху износа на петрол.

Според получените данни корабът е посетил за първи път (между май и юли) корабът посетил пристанищен кей близо до Малта, а месец по-късно корабна стоянка край електроцентралата Teknecik в Северен Кипър. И в двата случая танкерът е предал фалшиви координати чрез транспондера на своята система за автоматична идентификация (AIS) - устройство, което постоянно предава координатите на кораба, показвайки, че той се движи в кръг в гръцки води.

ЕС наложи забрана за внос на руски суров петрол, транспортиран по море (от декември). През февруари тази мярка ще бъде последвана от забрана за внос на петролни продукти.

САЩ също така оглавиха групата на страните от Г-7, ЕС и Австралия - в стремежа си да наложат ценови таван от 60 долара за барел върху доставките на руски петрол. Всеки танкер, превозващ руски петрол на цена, по-висока от тази, ще загуби достъп до западните застрахователи и други морски услуги, които са в основата на всички морски транспортни операции и корабоплаване, припомня изданието.

Използването на системата за подправяне на сигнала (т.нар. "спуфинг") от танкера "Капитан Шчемилкин" е било доста скромно в сравнение с възможните действия на други плавателни съдове, които са в състояние да изпращат сигнали, че се движат по много ясна геометрична траектория. Бьорн Бергман, анализатор, работещ за GFW и SkyTruth, друга неправителствена организация, занимаваща се с опазване на околната среда, заяви: "Наблюдаваме редица фалшиви следи - и като цяло те стават все по-правдоподобни."

Работата на GFW по [разпознаване на] спуфинга е финансирана от Отдела за иновации в отбраната на Министерството на отбраната на САЩ като част от програма за проучване на слабостите в системите за сателитна навигация и наблюдение.

GFW използва снимки, получени от спътник на Европейската космическа агенция, за да покаже, че танкерът "Капитан Шчемилкин" не е там, където се твърди, че се намира. На снимки, направени от Planet Labs, кораб с подобни размери е забелязан край малтийски кей, а след това в Северна Кипър, но плавателният съд не съобщава координатите си.

GFW също така установява, че когато танкерът твърди, че напуска гръцки води, сигналите му периодично се улавят от телекомуникационни спътници, но в съвсем друга част на Средиземно море. Освен това на различни етапи от маршрута си "Капитан Шчемилкин" уведомява други кораби чрез AIS, че се насочва към Малта и Северен Кипър.

Корабособственикът на танкера "Капитан Шчемилкин" - "Речмортранс" от Ростов на Дон, не е отговорил на молбата на "Файненшъл Таймс" за коментар по този въпрос. Директорът на "Речмортранс" е същият като на компанията, на която САЩ наложиха санкции през 2021 г., след като един от корабите ѝ извърши две плавания до Венецуела.

Бергман казва: "AIS е отворена система, така че е уязвима. Въпреки това успяхме да разработим надеждни решения за откриване на манипулиране на местоположението. Така че корабните оператори, които решат да тръгнат по този път, просто ще се издадат".

За методологията

Как "Файненшъл Таймс" е успял да проведе независимо разследване и да потвърди констатациите на GFW.

Изданието е успяло да провери констатациите на GFW, като възпроизведе повечето от техните заключения. FT е получил независим достъп до сателитни снимки от Planet Labs, сателитни изображения от Sentinel-1 на Европейската космическа агенция и данни от AIS от Spire, компания за анализ на сателитни данни. От своя страна GFW е споделил подробности за своя метод за сателитен анализ. От GFW също така са споделили примери от своята работа, които демонстрират техния минал опит и резултатите от прилагането на данни от анализ на сигнали.