За ЦИК е по-удобно изборите да са в "две в едно", но ако парламентът реши друго, то е наложително разликата между двата вота да бъде не една, а две седмици. Това каза в интервю за Dir.bg социологът и говорител на ЦИК Цветозар Томов. По отношение на спора с фирмата, доставчик на машините, Томов беше категоричен, че устройствата са купени от комисията и няма как от компанията да искат наем на нещо, което вече е заплатено от данъкоплатеца. Две машини в една секция няма как да бъдат осигурени, а смесването на машинен с хартиен вот ще доведе до тежки проблеми, каза Томов. Анализаторът прогнозира по-висока избирателна активност при вот "две в едно", но при втория избор, независимо какъв е той, тя ще бъде по-ниска.

- В ръцете на БСП е третият мандат, вървим към развръзката и вече почти сигурно това означава нови избори, предвид заявките на останалите играчи в парламента. Оттук насетне трябва да се реши дали ще бъдат "две в едно", но сякаш това беше ключовата фраза, която обедини политическите сили в парламента. Плюсовете и минусите на вот "две в едно" от гледна точка на ЦИК?

- Дали изборите ще бъдат "две в едно", или няма да бъдат "две в едно", ако приемем, че ще има предсрочни избори, създава различни видове проблеми пред Централната избирателна комисия. При избори "две в едно" проблем е броят на машините, с които да се проведат изборите, тъй като гласуването на хората ще се забави и досегашните устройства съществува риск да не бъдат достатъчни или най-малкото - да се образуват опашки и напрежение в по-големите секции. Това е може би най-същественият проблем, поради който ЦИК разглежда възможностите да набави още между 1200 и 2400 устройства за гласуване. И при положение, че се вземе решение президентските и евентуалните предсрочни парламентарни избори да бъдат в един и същи ден, най-вероятно ще търсим възможности да закупим тези устройства, за да гарантираме повече сигурност в изборния ден. Избори "две в едно", от друга страна, ще бъдат по-евтини за страната, отколкото, ако ги провеждаме отделно. Ще се опрости процедурата на изготвяне на избирателните списъци. Има и положителни, и отрицателни страни от гледна точка на организацията на изборите.

Ако не са "две в едно", много е важно пак от гледна точка на техническата организация, да има две седмици времево разстояние между парламентарни и президентски избори. Да са две седмици, а не една, защото ако е една седмица, ще стане много трудна за реализация техническа задача модификацията на софтуера от единия за другия вид избори. Така че, може би това е вариантът, който ЦИК определено не препоръчва - да се изберат дати на изборите, при които между президентски и парламентарни избори да има само една седмица дистанция. Ако няма да ги правят "две в едно", да осигурят две седмици поне.

- Дотук се завъртя датата 7 ноември или 14 ноември, но крайният срок е 21 ноември за президентските избори. Кажете какви са оптималните срокове, за да са наясно хората, че не се избират произволно едни дати, а се следват законови положения?

- Трябва да се знае, че принципните решения, които са много важни за организацията на изборите, трябва да започнат да се вземат от ЦИК най-късно 57 дни преди изборния ден, приблизително два месеца без три дни. Това означава, че ако има по-ранна дата от 7 ноември, примерно 31 октомври, ние трябва да сме наясно до края на този месец за датите на изборите, за да можем нормално да ги организираме. Иначе ще се повтори до голяма степен ситуацията от май, когато новосформираната комисия имаше страшно малко време за реакция. Това създаде голямо напрежение.

 - Тоест, до вторник трябва да знаем датата?

- Да, при дата 31 октомври. Ако датата е 7 ноември, има малко повече време. Добре би било обаче парламентът най-късно другата седмица да определи датата на президентските избори, защото засега ние с Вас знаем, че президентски избори ще има, но това дали ще има предсрочни парламентарни избори, още е само хипотеза, колкото и да е вероятна. Докато няма такова решение не можем да създаваме организация за тяхното провеждане. Но е хубаво датата на президентските избори да бъде определена другата седмица най-късно, защото парламентът трябва да я определи, а след това, в зависимост дали ще се стигне до разпускане на този парламент, президентът ще е задължен не по-късно от два месеца след разпускането да обяви датата и за парламентарните избори.

- Председателят на ЦИК Камелия Нейкова коментира, че смесен вариант машини и бюлетини, както предложи ГЕРБ, не е особено удачен. Вашето мнение какво е?

- Смесването на машинно и хартиено гласуване в една секция създава тежки проблеми за секционните избирателни комисии, свързани с провеждането на вота в изборния ден и преди всичко с обработката на изборните резултати и създаването на протоколите. Определено не е за препоръчване, според мен. Казвам лично мнение. Ако депутатите решат, че е необходимо да се разширят хартиеното гласуване в някои видове секции, по-добре все пак да останем на режим специализирани секции за хартиено или машинно гласуване.

- А с две карти ли ще гласуваме, или с една при избори "две в едно"?

- Възможни са и двата варианта, зависи от софтуерните решения. Възможно е избирателите да ползват отделни смарт-карти, възможно е и да не ползват две, а да отключват машината с една смарт-карта и да гласуват и за двата вида избори, след като я включат. Това зависи от софтуерните решения, които ще се вземат. Зависи в крайна сметка от това какво ще реши ЦИК, защото няма законови текстове, които да ни налагат ограничения, за да вземем решение. Отново всяко едно от двете решения има предимства, има и недостатъци. Ако се гласува с една карта, вероятно гласуването ще бъде по-бързо. От друга страна, избирателят ще трябва да разлиства повече страници на машината, за да попадне и на двете електронни бюлетини, с които ще гласува.

- Това ще забави ли процеса?

- Това по-скоро ще ускори гласуването, защото ако се гласува с две карти, той ще трябва да мине гласуването с едната карта, след това отново да включи машината за другата карта, тъй като няма да бъдат много секциите с две машини. Гласуването ще бъде по-бавно, а това е съществен риск при избори "две в едно", защото машините не са толкова много. Ние имаме малко над 11 000 устройства и вероятно около 9400-9500 секции, в които трябва да има машини в страната, отделно и в чужбина. Така че, това е въпрос, който предстои да обсъждаме. Но пак Ви казвам - ние не можем да вземем решение преди да знаем, че ще има избори "две в едно" и институциите, от които това зависи, да са взели съответните решения.

- И вие в ЦИК можете само да си говорите, да разигравате определени сценарии, докато не ви кажат дати?

- Точно така, да бъдем готови и когато стане ясно за какво става дума, да вземем бързо решение.

- Възникна спор между вас ЦИК и "Сиела" чии са машините. Къде се корени разминаването?

- Аз не съм юрист и не бих искал да казвам някакви истини от последна инстанция по въпроса. Все пак ще кажа, че от гледна точка на здравия разум ЦИК е закупила машините, защото ние сме ги платили. Цената на машините е платена на "Сиела", платени са 34 милиона лева от един договор за 43 милиона, а другите 9 млн. опират до спорни казуси относно предаването на софтуера и организацията на логистиката, където има спор между "Сиела" и ЦИК.

- Тогава "Сиела" не може да ви иска наем?

- Не е логично "Сиела" да иска наем, забележете, 1500 лева за устройство, след като са получили цената на устройствата по досега изпълнената част от договора.Това, на което се обосновава искането на "Сиела", е, че в самия договор от 6 февруари не е предвидено частично плащане. Тоест, те имат тук формален юридически аргумент. Но пак ще се обърна към здравия разум на всеки, който иска да прецени кой е прав и кой е крив в този спор. Цената на машините е платена на "Сиела". Те искат такъв наем, какъвто искаха без никаква цена на машините, примерно, на изборите през 2015 г. ЦИК не би харчила по този начин парите на данъкоплатците.

Ще стигнем до някакво споразумение. Днес /б.р. - вчера/има среща между софтуерните специалисти на "Сиела" и наетите в ЦИК, за да се стигне до решение да се доизпълни договорът от 6 февруари, да се заплати съответната сума, да се споразумеят двете страни и да преговаряме за сътрудничество на следващите избори.

- Директорът на фирмата-доставчик дори укори ЦИК, че има амбицията да се превърне в IT фирма.

- Директорът на фирмата-доставчик обича да укорява ЦИК, обикаляйки медиите. На ЦИК основната работа не е да отвръща на тези укори, а да организира избори.

- Не може ли ЦИК да си поеме и техническото обезпечаване на избори без посредници и конкурси? ЦИК да си купува машините, ЦИК да си отговаря за тяхната поддръжка. Има ли законова възможност за това?

- Законова възможност има, само че за да може това да се случи, е необходима някаква изборна пауза. Някакво време, през което ЦИК може да разреши всички технологични проблеми, които са свързани с това да се създаде организация, позволяваща на комисията да организира тези дейности сама или със създаването на екип, който да отговаря за тях.

Между другото, "Сиела" си върши добре и добросъвестно работата, поне това са моите впечатления, в кампаниите в които е участвала, но поне за мен проявяващата се отвреме навреме ярост спрямо искането на ЦИК да бъдат изпълнени ангажиментите по отношение на предаването на софтуера, тази ярост донякъде се дължи, поне според мен, не ангажирам ЦИК, на стремежа да се удържи някаква монополна позиция в тази дейност. При всички положения не е добре някоя частна фирма да има такава монополна позиция. Ние можем да наемем "Сиела" и без тя да е монополист на този пазар, който в крайна сметка зависи от взаимодействието си с ЦИК.

- Ще стигнат ли парите за избори, предвидени в бюджета?

- Не забравяйте едно обстоятелство - може да се наложи при избори "две в едно" да купуваме още машини. Това ще е допълнителен разход, макар и еднократен. Говорим за между 1200 и 2400 машини с цена около 5000 лева на устройство, което е между 6 и 12 милиона. Но не е допълнителен разход за организация на изборния процес в България, защото така или иначе, през 2023 г. пак има местни избори и когато на някои места ще се гласува по три, четири, а в София може и пет пъти, със сигурност сегашните 11000 машини няма да ни стигнат за местни избори и ще се налага да се купуват. Така че тези машини, които евентуално бъдат купени сега, за да се произведат избори "две в едно", ще намалят частично разходите на местните избори след две години.

- През ноември няма да е горещо и няма риск някои от машините да прегреят, както през юли, но при такъв вот, на фона на пандемия, по-висока или по-ниска избирателна активност очаквате?

- Няма да се съглася с твърдението, че е имало прегрели машини на изборите на 11 юли. Тези сигнали бяха проверени, не става дума за прегряване. Машините са тествани да работят в температурния диапазон от 0 до 45 градуса. Това беше по-скоро непочиващ върху факти медиен шум.

Колкото до другото - сериозният проблем в тази връзка е да дадем възможност да гласуват карантинираните хора, защото през юли това ни беше спестено, заболеваемостта беше ниска, бяха сравнително малко и потенциал за организиране на подвижни избирателни секции за всички, които искат да гласуват, имаше.

Ако карантинираните хора се окажат много повече и числото наближи 100 000, това, което е предвидено в Изборния кодекс тези хора да могат да гласуват в подвижни избирателни секции, може да се окаже много трудно решима технически задача и за ЦИК, и за общините. И дано да не се случи. С една такава секция могат да гласуват около 50 души.

Така че, ако имате 100 000 карантинирани и всички пожелаят да гласуват, това означава 2000 секции, което е абсурд. Но още е рано и този въпрос да обсъждаме, само трябва да следим развитието на пандемията, защото, доколкото знам, пикът на заразата се очаква през септември. Дано през октомври и с наближаването на периода, в който се очакват избори, много по-малко хора да са заразени, не само заради изборите, разбира се.

- А каква избирателна активност да очакваме от избори "две в едно", трети поред за годината?

- В момента, струва ми се, е много рискован ход човек да прогнозира каква ще бъде през ноември. И все пак ще кажа като човек с някакъв опит като анализатор, че аз очаквам активността да е по-висока, отколкото през юли. Само че с няколко въпросителни, една от които ще е епидемичната ситуация - колко ще бъдат карантинираните, в каква степен страхът от заразяване ще въздържа хората да участват в избори.

Има и такива неполитически фактори, които могат да се отразянт на активността. Иначе очевидното политическо напрежение в страната може да бъде стимул за нарастване на активността. Накратко, ще си позволя прогнозата, че през ноември ще гласуват над 3 милиона души. Избори "две в едно" също могат да повлияят на активността положително, докато разделянето на изборите да доведе до това на втория избор, все едно кой е той, активността да спадне. Но това са общи съображения, които трябва да бъдат подкрепени с емпирични данни. Не мога да твърдя категорично нито едно от нещата, казвам ги като възможни хипотези.

Колкото до ЦИК, активността е нож с две остриета - от една страна задължение на ЦИК е да стимулира избирателната активност с всички достъпни по закона средства, от друга страна техническата организация на изборите при много висока активност на избори "две в едно" може да се окаже доста сложна поради дефицита на машините.

Две машини в секция не можем да осигурим навсякъде, можем да осигурим само в най-големите секции и да опитаме да увеличим броя им. Ще направим всичко възможно да не се стигне до опашки. Мисля, че всички забелязаха, че през юли се справихме и опашки нямаше никъде. Дано и сега успеем.