Доц. Иво Инджов пред Dir.bg: Третият мандат става все по-вероятен
"Всички действия в парламента трябва да бъдат подчинени на реализма, а не да се гонят невъзможни неща", категоричен е експертът по политически комуникации
ГЕРБ ще върнат мандата, а "Има такъв народ" е в много трудна ситуация - 50% на 50% за съставяне на правителство. Това заяви в интервю за Dir.bg доц. Иво Инджов, експерт по политически комуникации след проведените консултации при президента Румен Радев.
Според Инджов, ако се стигне до трети мандат, той ще бъде връчен на БСП, въпреки че не е припозната като работеща алтернатива. Експертът по политически комуникации е на мнение, че няма нищо страшно да се отиде и на предсрочни избори.
- Г-н Инджов, ще предложат ли от ГЕРБ на парламента да гласува проекта им за правителство или ще върнат веднага мандата на президента? Какво печелят или губят в двата случая?
- На този етап са възможни и двата варианта, като според мен, по-вероятно е да върнат мандата и само да оповестят състава на кабинета, който биха издигнали, ако имат възможност. Но те нямат такава възможност. Може би няма да внесат проекто-кабинета за гласуване в Народното събрание, за да си спестят унижението в рамките на парламентарен дебат и последващо гласуване.
Според мен няма и огромно значение дали ще го подложат на гласуване или не, защото това е кауза пердута. ГЕРБ няма да получи подкрепа за четвърти мандат, освен от депутатите от своята парламентарна група. И ако политиците от ГЕРБ съзнават своята отговорност, те ще дадат шанс да се извърти цялата конституционна процедура, т.е. политическите сили, които имат по-голям потенциал да съставят правителство на фона на цялата неизвестност, да се опитат да го направят.
- След консултациите при президента стана ясно, че ако "Има такъв народ" решат да правят кабинет, той със сигурност няма да бъде с представителите на статуквото. Ще формира ли правителство партията на Слави Трифонов?
- То стана много сложно, само гадаене с тези хипотетични мандати. Ако си припомним какво точно каза Тошко Йорданов: "Ние в коалиции с партиите от статуквото няма да влезем. Ако изобщо може да се стигне до кабинет, това ще е партиите на протестите" (коалициите "Демократична България" и "Изправи се!Мутри вън"). Всяка партия трябва да е наясно с отговорностите, които носи, обаче същевременно даде да се разбере, че ще изпълнят това, което са обещали преди изборите и няма да влизат в коалиции с партиите на статуквото, но ще си кажат, когато получат мандата. Т.е. и там има като че ли колебание, по-висока степен на неизвестност и не е ясно изобщо какво са готови да правят "Има такъв народ". Те са в ситуация, в която всички политически и обществени очаквания са фокусирани върху тях от една страна. От друга те може би се изкушават от желанието да натрият носовете на управляващите и да поемат нещата в свои ръце. От трета страна си дават ясно сметка, че едно правителство, независимо какви ще са министрите в него, което е само от партиите на протеста, няма как да оцелее, ще му трябва подкрепата и на БСП минимум. Само че нали не искат да се коалират с партиите на статуквото, от една страна. От друга дори и това правителство да получи в парламентарната зала на прощапулника си подкрепа не само от БСП, но и от ДПС, какво ще стане на 10-ия ден, на 20-ия ден, когато започнат да се очертават противоречията и разломните линии? Видяхме, че мнозинството анти ГЕРБ, което беше сформирано първия ден, когато започнаха да се внасят първите законопроекти, когато се избра председателят на парламента, е доста крехко и се разпада още на втория ден при отделни предложения и намерения за политики. Затова "Има такъв народ" е в много трудна ситуация и според мен да приемат и да върнат мандата е 50 на 50.
- За какви искания продължава да настоява Корнелия Нинова при положение, че след консултациите с президента Тошко Йорданов подчерта, че "Има такъв народ" няма да се съобразява с партиите на статуквото, в това число и БСП?
- Тук трябва да внимаваме в терминологията на пестеливото говорене на "Има такъв народ", което много не помага. Те казват коалиции няма да правим с партиите на статуквото. Коалиция предполага да се сключи коалиционно споразумение, да има някакъв вид договорка. Коалиция не означава някой да подкрепя ад хок в парламента отделни гласувания. Тук не е ясно те биха ли приели ад хок подкрепа от БСП, а защо не и от ДПС. Това не значи коалиция. Това е едната голяма въпросителна. Оттам насетне БСП постави някакви общи условия, които не е голям проблем да бъдат изпълнени. Но въпросът е доколко БСП е искрена в намеренията си да допринесе за разграждане на сегашната система при положение, че тя не беше припозната като работеща алтернатива на тези избори. И основна вина за това е и на лидера на тази партия Корнелия Нинова и подчиненото й ръководство.
- Според вас, кой на какво основание ще получи третия мандат, ако първите два се провалят?
- Според мен нещата за третия мандат са ясни. Конституционната и политическа логика предполага, ако въобще се стигне до проучвателен трети мандат, което между другото става все по-вероятно, той да е на БСП. Първо БСП е третата политическа сила. Второ президентът Радев е избран с решаващата роля на БСП и той не би направил стратегическа грешка да връчи мандата на друга политическа сила при положение, че преизбирането му зависи от електората на БСП. И освен това стана ясно, че Демократична България, поне аз оставам с такова впечатление от изказването на Христо Иванов в началото на консултациите, не желае третия мандат, защото не вижда логика да се връчва на петата политическа сила. Демократична България очерта две опции за развитие на ситуацията - или да се инвестира, образно казано, в правителство на "Има такъв народ", за да започне решаване на спешните проблеми на България, или да се върви към предсрочни избори, като същевременно парламентът работи на високи обороти, за да бъдат приети основните неща, които са необходими на момента за промяна на Изборния кодекс.
А няма как мандатът да отиде в ДПС поради ред причини. Те са четвърта политическа сила. В най-новата политическа история те са и с лоша слава. Освен това партиите на протеста не ги припознават като реална опозиция на статуквото. ДПС търси своя нов облик, след като ГЕРБ бяха победени на тези избори, имайки предвид цялостния резултат. След като Делян Пеевски се дистанцира и от политиката, и от бизнес начинанията си, ДПС търси някакво ново лице и място под слънцето.
- Обновиха партията си, имат много млади хора...
- Те трябва да го докажат и с реални действия, а не само с декларативна подкрепа.
- Според вас кое ще е по-добро за държавата - да се сформира кабинет с кратък мандат или да се отиде към предсрочни избори?
- В момента всички действия на политическите сили в парламента трябва да бъдат подчинени на политическия реализъм, да не се гонят невъзможни неща. Да се направи максималното парламентът да си свърши работата. Парламентът в един кратък период от време може да свърши работа с правителство или без правителство. Така че е напълно възможно политиците, особено партиите на протеста и опозицията, които заявяват, че ще работят за съставяне на правителство, да изпълнят своите намерения. Но няма и нищо страшно, ако не могат да изпълнят това свое обещание и да се отиде към предсрочни парламентарни избори, на които според мен окончателно ще се развърже възелът на статуквото. Ако има такива, те ще са много скоро след редовните. Хората още ще са мобилизирани и ще видят, че от техния глас зависят много неща. И ако го дадат още веднъж, може би ще зависи още повече. Ще има възможност за още по-висока избирателна активност, защото ще бъде променен Изборният кодекс - ще се даде поне възможност българите в чужбина да гласуват по пощата или електронно. Слави Трифонов ще може да направи поне няколко концерта на открито, защото лятото няма да е така затегната епидемиологичната обстановка. И ако партиите на промяната, които искат да правят правителство на промяната, ако вярват в способността си на мобилизация и направят една модерна, отворена към хората, политическа агитация, те ще успеят да мотивират българите да гласуват. В условията на пандемия и пророчества, че ще има ниска избирателна активност, 50% от имащите право на глас отидоха до урните. Това са само 3-4% по-малко от нормалната 2017 г. Защо в средата на юли, да речем, да не гласуват 60% и така да се развърже този възел на политическата неизвестност в България?