Какво се е случило в последните секунди на фаталния полет?
В авиосимулатор д-р Недислав Веселинов поема управлението на самолета L-39, с който пресъздава последните маневри от злополучния полет
Самолетът L-39, управляван от майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин е учебно-тренировъчен и в редки случаи влиза в бойни действия. Той се използва в над 30 страни, включително и за авиошоу. Това обясни авиоинженерът д-р Недислав Веселинов - преподавател в Техническия университет в София пред БНТ.
Анализът на експерта показва, че самолетът влиза в последната си маневра със скорост от 500 км/ч и на височина около 200 метра. Достига лимита на изкачването си с най-ниска скорост, след което следва 7-секундно спускане и сериозно увеличаване на скоростта.
Тепърва ще се изяснява каква е причината за трагичния край на полета и защо двамата пилоти не са успели да завършат сложната маневра.
В авиосимулатор д-р Недислав Веселинов поема управлението на самолетът L-39, с който пресъздаде последните маневри от злополучния полет.
"Това, което се вижда от видеото е, че самолетът лети на височина около 200 м и на скорост, около 500 км/ч според спецификациите на тези фигури като вход в тази маневра. Той след това започва да вдига, да набира височина, влиза в режим на наборна височина. Това е моментът, в който губи скорост и набира височина. След това, набирайки височина стига до максимално най-високата точка, където е с най-ниска скорост, но най-голяма височина и от тук започва едно спускане, което преброих го, като гледах видето, което продължава 7 секунди. Това спускане във видеото се вижда, че оборотът се върти по надлъжната си ос, което се управлява от двете кормила, които са накрая на крилата. В крайна сметка самолетът излиза от маневрата, тръгва да излиза от маневрата. През цялото време се спуска през тези 7 сек. Много остро и започва да излиза от маневрата вече много близо до земята, където вече е набрал много висока скорост и той вече по инерцията се разбива", обясни д-р Недислав Веселинов.
Първата маневра от видеото не буди съмнения, обяснява д-р Веселинов, но в горната точка самолетът става най-нестабилен.
"Той, като е в най-висока точка, е най-ниска скоростта му. Когато е най-ниска скоростта, може да се стигне до критична скорост, при която да се получи падане на самолета. Обаче моментът, в който той е в най-ниска скорост има разфокусиране на видеото от камерата и не може да се определи какво се случва. Като цяло изглежда контролиран самолетът, защото той продължава по същата траектория, която е по замисъл. След това тръгва надолу и 3 секунди лети надолу. До този момент не изглежда нещо да е необичайно. Тук прави завъртане, което е от летището нататък. Извежда самолета като направление на полета в другата противополжна на летището. Там следват още три секудни, които той по стръмна траектория слиза надолу. Чак в края на видеото се вижда едно по-интензивно изправяне към хоризонта. Но за съжаление скоростта през тези 7 секунди е твърде висока и той не може да го изведе пилота", каза още д-р Веселинов.
"Визуално мога да направя такава преценка, може би ако е бил със 150-200 м по-високо е щял да излезе от тази маневра. Не знаем какво се случва", подчерта той.
Данните от черната кутия на самолета ще дадат отговори какво се е случило. Според думите на д-р Веселинов обаче това ще отнеме време, тъй като разчитането ще се случи в Чехия, където са произведени L-39.
"Вероятна причина е да се е заклинило управлението - да има проблем с управлението на кормилата - те се намират отзад при L-39, които го движат по вертикала, а друго може да е някаква аеродинамична сянка, върху това кормило, което е по-малко вероятния сценарий", каза д-р Недислав Веселинов.
Статистиката показва, че само 5% от авиационните катастрофи са свързани с техниката, а 95% се дължат на човешки фактор.