Представителите на България не искат да дойдат в Скопие за трета среща, във връзка с жп Коридор 8, защото "ще се сблъскат със собственото си поражение и ще трябва да започнат да работят", заяви в интервю по ТВ Канал 5 вицепремиерът и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски.

"Когато станах министър, видях, че третата фаза от жп линията към България (от Крива паланка до границата с България) е проблематична от много аспекти. Вместо да започнат диалог с нас, за да решим проблемите, от България започнаха да ме нападат, че съм бил оста Белград-Атина, че съм бил против България, че съм бил за Сърбия. Това са глупости, няма друга дума", каза Николоски, цитиран от БТА.

"Започнаха да пишат писма до европейските чиновници и политици, да изграждат наратив за сръбското, за гръцкото влияние в (Северна) Македония. И докато губеха време за това, ние работехме, презентирахме нашите аргументи и сега, с нашите аргументи спечелихме с 3 : 0 срещу българите. През октомври имаше диалог в Брюксел и представихме нашите аргументи. В края на октомври имаше втора среща в София, където и трите ни аргумента бяха приети: че трасето е прекалено скъпо и трябва да се ревизира, че тунелът трябва да се изгради съвместно и че България трябва да изгради своята част от жп линията", каза министърът на транспорта в Скопие.

Според него е трябвало да има трета среща в Скопие, на която да се сложи печат на договореното и да се влезе в изпълнение на проекта.

"Договорено беше срещата да се случи в третата или четвъртата седмица на ноември. И до днес българите избягват да дойдат на среща. Защото са наясно, че тезата им рухна като кула от карти. Последният камък в това рухване беше писмото от общините от Кюстендилска област до служебното правителство, в което казват, че от македонска страна се работи и ще има изградена магистрала, работи се по жп линията, а при нас (в България) нищо не се работи. Лесно е да продавате мъгла и да правите пропаганда, но когато се сблъскате с реалността е трудно и затова не идват на срещата. Нямаме проблем срещата да е и в Брюксел, и в София, но те не искат да дойдат, защото ще се сблъскат със собственото си поражение и трябва да започнат да работят. След като постигнем този договор трябва да започнат да работят, а на тях очевидно не им се работи", заяви Николоски.

В отговор на депутатски въпрос в парламента на Северна Македония в края на ноември, Николоски също посочи, че представителите на българското министерство на транспорта са отказали да участват в третата техническа среща, свързана с жп Коридор 8. В своя позиция тогава от министерството на транспорта в София отговориха, че България не е отклонила участие в срещата, "но ще даде отговор, след като заедно с ЕК и европейските финансови институции получи коментарите на Скопие по документа от техническата среща в София, проведена на 31 октомври 2024 г.".

В позицията на българското министерство на транспорта се казваше още, че "изграждането на Лот 3 (от Крива паланка до границата с България) е ангажимент единствено и само на Северна Македония", а "България ясно е посочила сроковете и ангажиментите си за изграждането на трасето на своя територия".

По думите на Александър Николоски, Северна Македония трябва да се свърже железопътно със София "и надолу до Черно море", и никога не е имал дилема за това дали приоритет на Северна Македония е изграждането на Коридор 8 или на Коридор 10, но Албания също "не прави нищо по отношение на железницата".

"Ние сме единствените, които работят и харчат пари по отношение на железницата. Лесно е да подписвате меморандуми, да се снимате в Брюксел, във Вашингтон, насам-натам да разказвате за Коридора, но някой трябва да работи. В момента единствената, държава, която работи по Коридор 8 е (Северна) Македония ", посочи Николоски, който добави, че първата фаза от железопътния Коридор 8, Куманово-Беляковце ще бъде открита за Нова година.

За Нова година ще бъде пуснат новият автопът от Куманово до ГКПП Деве баир (границата с България), но "е срамно от Гюешево как изглежда пътят към София", заяви Николоски.