Има хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи. Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов на брифинг на резултатите от проверката във Военновъздушните сили, която беше назначена след фаталния инцидент край база "Граф Игнатиево".

"Беше извършена една много обективна и задълбочена оценка - както във военните бази, така и във ВВС като цяло", подчерта Запрянов, като уточни, че голяма част от информацията в доклада от проверката е класифицирана, затова ще бъдат съобщени само някои акценти от нея.

Запрянов беше категоричен, че последните два доклада за ВВС и за инцидента със загиналите пилоти са абсолютно независими и нямат отношение с разследването на Военната прокуратура.

"Моята съвет не ми позволява да скрия истината за състоянието на ВВС", каза министърът на отбраната и продължи:

"За три години станаха три катастрофи в три различни авиобази и това е изключително тревожно. Мое право е да разбера защо се случва това и има ли причина за тези системни грешки. А другото важно от проверката е в какво състояние се намира и авиационната ни техника".

Запрянов обяви, че на база на доклада може да дефинира няколко групи проблеми, които, по думите му, оказват влияние върху безопасността на полетите. На първо място е хроничният недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи изтребителите МиГ-29, щурмовите Су-25, учебно-бойните L-39, дори и за транспортните ни самолети "Спартан", също така за вертолетите "Кугър" и Ми-17.

Снимка: БТА

"Наличният брой самолети и вертолети за оперативно използване не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнение по бойната подготовка. След началото на войната в Украйна МиГ-29 и Су-25 останаха без поддръжка. Не можем да ги ремонтираме нито в Русия, нито в Беларус", коментира Запрянов и добави, че от три вертолета Ми-17 е останал само един.

"По отношение на западната техника - самолетите "Спартан" и вертолетите "Кугър", тази поддръжка пък е зависима от вечно ограничения ни финансов ресурс. С огромно съжаление го казвам това", подчерта военният министър.

Снимка: БТА

"Стратегически сгрешената политика през годините да се залага на съветски платформи и забавеното превъоръжаване на ВСС ни доведоха до настоящата криза със състоянието на летателната техника. Проектът за придобиване на изтребител беше забавен с повече от 10 години", каза още Запрянов. 

И обясни, че летателните часове зависят от оперативната готовност на летателните платформи.

"Ще имаме догодина още пет оперативни самолета "Кугър". Сега взехме решение да извършим ремонт на още три. Тоест, ако ние успеем да приведем в летателна готовност 10 вертолета "Кугър", нальотът на пилотите в 24-та Авиационна база може да бъде по стандартите на НАТО, защото ще имаме ресурс за това. Второто направление е, че пилотите ни нямат по тези причини достатъчен нальот - особено младите ни пилоти, което води до изкривяване на пирамидата. С две думи не летят достатъчно", отбеляза още Запрянов.

По думите му част от кадрите изтичат към други структури поради различията в заплатите. Част от пилотите на ветролети отиват в МВР, други в Министерството на транспорта, където заплатите са много по-високи. 

"Апелирам 51-вото НС да реализира решението си да увеличи заплатите на военнослужещите, ако въобще искаме да имаме армия, сухопътни войски, и ВВС", подчерта Запрянов и добави:

"Ако ние стагнираме заплатите на това ниво, ситуацията няма да бъде променена".

На стотици километри от нашата граница има война, в Близкия изток има война. В тази ситуация изключвам някой да реши, че армията не е приоритет. Твърдо вярвам, че българският парламент ще спази обещанието си, добави министърът.

По думите му се наблюдава засилен интерес за служба във Въоръжените сили, след като решението беше прието. Оптимисти сме, че некомплектът много бързо ще започне да се топи, ако то бъде спазено, каза още Атанас Запрянов.

Третият проблем, който Запрянов открои, е, че са остарели част от нормативните документи, касаещи планирането и отчитането на летателната дейност, нерегламентиращи отговорностите на лицата, участващи в управлението на полетите.

"Четвъртата слабост, която отчетохме след проверката - недостатъчна организаторска работа в някои от структурите - и в базите, и в самия щаб", каза още Запрянов и добави, че на пето място докладът констатира, че подготовката на курсантите във ВВВУ "Георги Бенковски" не е обвързана с персоналния контрол.

"Апелът ми е - не всичко е пари. Изисква се командирска намеса", посочи още министърът.

От своя страна началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов заяви, че "десетилетията недофинансирене в системата на МО води до рискове от допускане на инциденти, до авиокатастрофи".

Снимка: БТА

"Предстои командването на ВВС да предостави концепция за военна авиация, която в бъдеще да минимизира риска за младите пилоти. Трябва да се реши този въпрос и намери ресурса за това", добави Ефтимов.