Изчезналият пилот имал над 709 ч. нальот на МиГ-29, стандартът на НАТО - 180 ч. годишно
Майор Валентин Терзиев е в неизвестност повече от 30 часа и шансовете да е оцелял са малки
Изчезналият при инцидента в Черно море майор Валентин Терзиев е един от асовете във Военновъздушните сили. Той е пилот първи клас, но в авиацията първи клас това не е просто някакво признание, това е първи клас пилот. Майорът е имал т.нар. нальот и през нощта и през деня повече от 709 часа на МиГ-29. Това заяви пред БНТ служебният министър на отбраната Георги Панайотов.
По думите му, стандартите на НАТО за нальот е в рамките на 180 часа годишно, но 40 са на тренажор. В българските ВВС нальотът е значително по-малък поради липса на ресурси.
"Ние разполагаме с ограничен брой самолети. Основният проблем е свързан с поддръжката на летателните апарати. Купува се нова техника и клаузите за поддръжката са може би били неглижирани. За F-16 не е така, там нещата са железни. Подобен е проблема с едни самолети, които се казват L-39. Тяхната поддръжка е на практика спряна и не летят", каза още той.
Повече от 30 часа продължава операцията по издирването на падналия в морето край Шабла МиГ-29. Днес ще бъде пуснат хидролокатор, който допълнително ще обследва дъното. Теренът, което е обследван, е с размер на 20 квадратни мили.
"Пилотите са хора, които обичат България и пазят небето на България", каза Панайотов през сълзи. "Много малко са българските мъже, които са способни на такава откровеност и искрена любов към родината", добави той.
По думите на министър Панайотов, предвид дългото време след загуба на връзка с майор Терзиев, вероятността да бъде открит жив и здрав е много малка и трябва да сме готови да приемем и най-лошото. Той допълни, че каквото и да се е случило, се е случило внезапно.
"Майор Терзиев не е очаквал това, което се е случило. Той не е докладвал за каквито и да било проблеми, не е опитал да осъществи връзка с командването, не е съобщил за катапултиране. Не се намира никъде сигнал от маяка на катапулта. Никъде радарите не засичат такова нещо, което води до най-вероятното заключение, че катапултиране не е имало. Пилот с опита и способностите на майор Терзиев е обучен отлично и при катапултиране той знае, че е длъжен да докладва. Но не е направил това нещо, което ни кара да приемем, че катапултиране не е имало", уточни военният министър.
Самолетът, който е пуснал мишената, е видял как майор Терзиев я е поразил. Това е потвърдено визуално. Оттам нататък нямам данни някой да е виждал, каквото и да е.
"Проверяваме какво може да се е объркало. Хипотези, колкото искате. Спекулации могат да се правят, колкото искате. Може да се прибегне към политическо говорени. Искам да се установят фактите и да ви кажа каква всъщност е била причината", отбеляза министър Панайотов.
Той бе категоричен, че не бива да се правят спекулации, защото всички опции се проверяват.
Във Военноморската база във Варна днес ще бъде проведена среща със специализирани фирми, за да се види как ще продължи издирването.
"Конкретният изтребител МиГ-29, който е бил пилотиран от майор Терзиев, е бил в рамките на т.нар. жизнен цикъл, който изтича през 2029-2030 г. Изтребителят е бил поддържан и е бил технически изправен към момента на започване на изпълнение на задачата", заяви Георги Панайотов.