Държавният глава Румен Радев изказа съболезнования на семейството, близките и колегите на майор Валентин Терзиев, който загина в района на зенитния полигон "Шабла" при изпълнение на тренировъчен полет, съобщиха от прессекретариата на президентството.

Президентът подчертава, че майор Терзиев е изпълнявал отговорно и професионално задачите по защита на неприкосновеността на въздушното пространство на България по време на службата си във Военновъздушните сили и до последния си тренировъчен полет.

"Ще запомним майор Терзиев като прекрасен човек и професионалист, който винаги е олицетворявал добродетелите на българските военни летци", посочва още държавният глава Румен Радев.

По-рано днес от Министерство на отбраната съобщиха, при издирвателната операция се установени, че пилотът на изтребител МиГ-29 майор Валентин Терзиев е загинал на 9 юни при изпълнението на тренировъчния полет за стрелба по въздушна цел (светеща парашутна мишена) в нощни условия.

Майор Валентин Димитров Терзиев (47 г.) е на военна служба от август 1998 г. Завършил е Висшето военновъздушно училище "Г. Бенковски" със специализация летец-пилот във ВВС. Целият му служебен стаж е преминал в 3-а авиационна база Граф Игнатиево, където последната му заемана длъжност е началник на щаб на ескадрила. Притежава класна специалност "военен пилот - първи клас". Пилотирал е самолети МиГ-21 и МиГ-29. През годините е награждаван многократно от министъра на отбраната, началника на отбраната, командира на ВВС и командира на авиобазата.

Загиналят пилот майор Валентин Терзиеев

Снимка: Скрийншот/БНТ

По време на службата си във ВВС и до последния си тренировъчен полет майор Терзиев изпълнява отговорно и професионално задачите по защита на неприкосновеността на въздушното пространство на България, пише в съобщението на Министерството на отбраната, в което изказват и съболезнования на роднините и близките на пилота.

Какво се е случило с падналия изтребител МиГ-29

Черната кутия на падналия изтребител МиГ-29 в Черно море все още не е открита, но има различни хипотези за случилото се. Летене на опасно ниска височина, твърдо бързо спускаща се мишена или несработил катапулт са някои от възможните причини за трагедията.

Сигнал от маяка на катапулта не е засечен, обяви в сутрешния блок на БНТ военният министър Георги Панайотов.

"Никъде радарите не засичат такова нещо, което води до най-вероятното заключение, че катапултиране не е имало. Катапултирането става ръчно, но после, когато катапултът излезе от самолета, всичко минава на автоматичен режим, включително предаването на радиосигнала, маяка от катапулта, към радарите", заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов.

Според експерти, самолетът е летял твърде ниско и пилотът не е имал време за реакция.

"Няма данни, след като нито един радиомаяк не е задействан, за да подаде сигнал, къде е станало приводняването, ако е имало катапултиране, има и светлинен сигнал със сигнални ракети, които могат да бъдат изстреляни от летеца, за да покаже къде е било, нито някакъв парашут е открит на повърхността на морето", допълни ген. Съби Събев, председател на Съюз "Атлантик".

Процесът на катапултиране е за милисекунди.

"Пилотът пуска ръчката за управление на двигателя, лоста за управление на самолета, хваща сдвоената ръчка за катапултиране, стиска здраво и изтегля нагоре. Процесът на катапултиране е автоматичен", добави ген. Димитър Цветков, бивш командир на авиобаза "Граф Игнатиево".

Според експерти, при нощни стрелби има строги мерки за безопасност.

"Мишената се пуска от 9000 м. и под 5000 м. се прекратяват действията по нея, особено нощем, когато всякаква видимост е почти нула, нямаме никакви ориентири, полетът над море нощем в сложни условия е изключително труден", коментира ген. Съби Събев, председател на Съюз "Атлантик".

При хоризонтална скорост от 800 километра в час ангажирането на мишената под 5 км. е изключително рисковано.

"Командният пункт, който ръководи стрелбите, би следвало да забележи тази работа и той има информация за самолета, понеже го наблюдава на локатор и да каже - ако той е слязъл под една височина, да му забрани изтегляне във височина и евентуално завръщане на летището. Това е нормалната практика по мерките за безопасност", подчерта ген. Съби Събев.

В случая не е ясно това направено ли е.

"В случая, за да се забие в морето самолетът, той е бил под тази минимално допустима височина и с желанието непременно да изпълни задачата летецът очевидно е отклонил вниманието си от висотомера, който му показва на каква височина е самолетът. И докладвайки, че е унищожил мишената, вече е нямал време за реакция и се е забил в морето", отбеляза ген. Съби Събев.

За разбиване на самолета в морето, според експертите, сочи и намерената спасителна жилетка.

"Пилотът пуска ракетата, докладва, доколкото зная, пускът е нормален, двигателите са си добре, действат, няма някакъв проблем при този пуск. И в следващия момент може би тук е настъпило съприкосновението с водната повърхност, той не е знаел, че е опасно, че отива към нулевата височина", каза още Спас Спасов, председател на УС на фондация "Български ВВС".

Защо мишената е падала с по-висока скорост, също остава неясно. Самолетът поразява целта, което е заснето. И изчезва от радарите.