"Ние сме от младите политици в Северна Македония и предпочитаме да се фокусираме върху взимането на решения, върху действията, да влагаме енергията си, за да създаваме по-добри условия на живот, да си сътрудничим с останалите страни и конкретно с България. Има много възможности занапред, ако не съсредоточаваме вниманието върху историята, а върху практическите въпроси, свързани с това, как да разширяваме сътрудничеството си и да създаваме по-добри възможности за следващите поколения, младите хора и гражданите на двете страни.

Това каза министърът на земеделието, горите и водното стопанство на Северна Македония Люпчо Николовски, който участва в последния трети ден на най-мащабния регионален форум за Зелената трансформация, иновациите и индустриите на утрешния ден - Green Week 2023, организиран от Dir.bg и 3E-news. Той се включи в дискусията "Цени, храни и продоволствена сигурност", в която участва и българският му колега - земеделският министър Кирил Вътев. 

Николовски разказа повече за инициативата "Отворени Балкани", чийто фокус през следващите 2-3 години ще бъде премахването на всички препятствия между България и Северна Македония. По думите на земеделския министър за последните две години на инициативата са отбелязани няколко постижения, като увеличение на търговското сътрудничество между Република Северна Македония и Сърбия с повече от 25 на сто за 2022 г. Същевременно вносът от Сърбия към Република Северна Македония се е повишил с 14 на сто. "Същото важи и по отношение на търговския ни обмен с Албания", посочи Николовски.

Той допълни, че страната му би искала да продължи по този път, като се организират големи събития в Белград и Скопие: през есента - панаир на храните, друг, посветен на продоволствената сигурност, а в Белград ще се проведе изложение на вина. "Като правителство ще продължим да подкрепяме процесите по инициативата, за да улесняваме сътрудничеството помежду си. Това ще облекчи и процеса на преговорите за присъединяване към Европейския съюз", сподели земеделският министър на съседите ни.

Николовски разказа, че в края на 2022 г. в Скопие са приели национален план за производството на храни със съответните мерки и действия за стабилизиране на националното производство и увеличаване на производството на важни хранителни стоки.

Друга цел, която имат в Северна Македония, е да разширят наличните земеделски програми. "Създадохме фонд за интервенции през 2022 г. с цел подпомагане на всички земеделски производители. Подпомагаме ги, като субсидираме цената на торовете, защото знаете, че те значително се повишиха", обясни аграрният министър.

По тази мярка властите на Република Северна Македония са заделили около 10 млн. евро, така че да поемат около 40 на сто от цената на торовете.

"Що се касае до достъпа до храни, ситуацията е по-сложна. Имаме висока инфлация при храните, почти 20 процента. Успяхме да намалим стреса от това чрез въвеждането на определени политики и да стабилизираме цените", коментира Николовски. Той допълни, че в момента се работи върху система за мониторинг на цените на храните, за да може да бъдат предотвратени евентуални проблеми за в бъдеще.

По думите му благодарение на отговорното поведение на земеделските производители и партньорството с други държави от региона, е увеличено производството на пшеница, слънчогледово олио, ориз, както и износът на тютюн, който е много важна култура за Р Северна Македония. "Очакваме и тази година да получим добри приходи от износ на тютюн, повече от 150 млн. евро", каза аграрният министър.

Република Северна Македония е увеличила и износа на вино, като през 2022 г. той е бил на стойност повече от 70 млн. евро.

Николовски подчерта, че продоволствената сигурност остава много важен въпрос и в Скопие работят както в средносрочен, така и в дългосрочен план, за да я гарантират. "Говорим за засилен мониторинг върху цените на суровините, прозрачност на пазарите и отговор чрез политики за осигуряване на продоволствена сигурност", допълни той.

По думите му властите на страната искат да създадат система за предоставяне на излишните храни и ще започнат програма за предоставяне на пресни плодове и зеленчуци на училищата. През 2022 г. е започнал такъв проект, в който са се включили 350 училища от цялата страна. Аграрният министър заяви, че тази година ще се продължи с двойно по-голям бюджет, закупувайки плодове и зеленчуци от местни производители, като по този начин те също ще бъдат подпомогнати.

"Провеждаме и структурна реформа, особено що се отнася до управлението на поземления фонд. Ние сме лидери в региона по отношение на консолидацията на земеделските земи", посочи Николовски.

Люпчо Николовски и Кирил Вътев участваха в дискусията "Цени, храни и продоволствена сигурност", част от Green Week 2023

Снимка: Иван Коловос

По думите му друг фокус за Република Северна Македония е модернизацията на селското стопанство със съответните мерки за подпомагане на младите земеделски производители, на жените от селските райони. Подкрепата за малките земеделски производители също търпи промени, като има програми за директни плащания от бюджета на обща стойност повече от 150 млн. евро годишно, както и различни мерки за насърчаване на инвестициите в Програмата за развитие на селските райони. "Фокусът на вниманието ни през последните години е подпомагането на малките семейни бизнеси. Имаме 200 нови винарни, 800 нови земеделски производители. Създаваме специални програми, чрез които предоставяме безвъзмездна помощ за инвестиции, така че да могат да започнат производство от благоприятна позиция", каза аграрният министър.

Той изрази задоволство, че днес с българския земеделски министър Кирил Вътев ще проведат среща, на която ще обсъдят възможностите за съвместни проекти.


Събитието е организирано от Dir.bg и 3Е-news в партньорство с Електрохолд, Евроинс, Еврохолд, ПроКредит Банк, Visa, Главболгарстрой Холдинг, Enery, Геотехмин, GCR, ОББ, Артекс Инженеринг АД, Телелинк Бизнес Сървисис, ТоталЕнерджис EП България, Compass Cargo Airlines, Девня Цимент АД с проект ANRAV, УниКредит Булбанк, МЕТ Енерджи Трейдинг България, Дънди Прешъс Металс, Фонд ФЛАГ, European Investment Bank, Platform Brown to Green, ТЕЦ "Бобов дол", Енергео, Българска банка за развитие, Електроенергиен системен оператор, Булгартрансгаз, Керхер, ENplus®, Булатом - Сдружение, Солвей Соди АД, Институт "Големи данни в полза на интелигентното общество" (GATE), DEVIN, Българска федерация на индустриалните енергийни консуматори" (БФИЕК), Kaufland, БМФ Порт Бургас АД, Smart Energy Trade, ПИМК ООД, Чериът Моторс АД, Tumba Solutions.

Green Week 2023 се осъществява с медийната подкрепа на БНТ, БТА, БНР, bTV Media Group, Дарик Радио, Еconomic.bg, ESGnews.bg, Euronews.