Български евродепутати не гласуваха и вкараха пакета "Мобилност" в ЕП, министърът бесен
"Това пакетче няма да стане, forget about it!", отсече Росен Желязков
Европейският парламент реши да остави без промяна дневния си ред и да обсъди и гласува в сряда предложените промени в правилата за международните пътни превози, известни като пакета "Мобилност". Срещу това решение се изказа дори председателят на парламентарната комисия по транспорт Карима Дели.
Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков определи днешното решение като "една от най-големите грешки" и коментира, че гласуването в сряда ще бъде "хвърляне на зарове".
В същото време стана ясно, че трима български евродепутати са пропуснали гласуването на седмичната програма.
Това са Светослав Малинов (Реформаторски блок/ЕНП), Нежми Али (ДПС/АЛДЕ) и Николай Бареков ("Презареди България"/ЕКР).
Ако те бяха в залата, щяха да обърнат вота, който бе загубен със 156 на 154 гласа.
Във Фейсбук страницата си Николай Бареков написа, че не е участвал в гласуването "ЗА бизнеса на транспортните олигарси" и така подкрепя по-добрите условия на труд за българските работници.
"Изпълних волята на моите избиратели, пратили ме в Брюксел, да работя за подобряването на техните доходи, социално положение и условия на труд. Нека лобистите на транспортните олигарси, които финансират укриващия се в САЩ издирван от медиите политик, сега се поставят на мястото на един обикновен български шофьор на ТИР", заяви още той.
"Бесен съм от този резултат! Това "пакетче" няма да стане. Ще кажа "forget about it" (забравете за това). В сряда ще има ново гласуване. Очаквам поредното разделяне, пълна мобилизация. Днес литовците не успяха да пристигнат, поради проблеми с трафика над Европа. Имаме още гласувания, след това триалози", коментира обаче министърът на транспорта Росен Желязков.
"В момента няма да говоря за тези два гласа, които не ни достигнаха, ще говоря с благодарност към тези, които отидоха, направиха нечовешки усилия, за да го направят. Днес в 12.00 часа ми писа Курумбашев, каза, че самолетът не може да излети заради трафик във Франкфурт. С РВД направихме невъзможното, за да направим възможно най-късата писта, за да могат нашите 7 члена в самолета да стигнат навреме в Страсбург и всъщност с два гласа не ни достигнаха да решим дефинитивно този въпрос", коментира Желязков.
По думите му със 17 члена страната ни е могла да реши проблем на половин Европа.
"Виждате, че гласовете бяха 154 на 156. Какво означава това? Означава, че Европа е разделена дори в Европейския парламент. Ние не сме разделени, ние сме единни. Не коментирам причините, може да са сериозни, може да има проблем, ще ги разберем допълнително. Това, че можеше да го решим, е причина да ни е яд. В момента загубихме нашия мач в последната секунда на продължението. Имаме полезен ход. Това, че сме разделени с два гласа в 700-членният Европейски парламент показва, че Европа е разделена и то не само на групата на единомислещите и Алианса, а с много други държави, които не са доволни от този пакет", допълни министърът.
Източници от ЕП уточниха за БТА, че решението дневният ред да не се променя е било взето с два гласа повече срещу гласувалите за промяна или с "въздържал се". Председателят на ЕП Антонио Таяни съобщи, че най-рано утре следобед евродепутатите ще разполагат с превод на всички близо 2000 предложения за промени в изготвените от транспортната комисия текстове. Засега тези текстове не са публикувани дори на английски език.
При гласуването на промените пленарната зала трябва да се произнесе текст по текст. Евродепутати отбелязаха, че се преследват единствено политически цели, щом досега в транспортната комисия не е било постигнато съгласие. Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков определи днешното решение като една от най-големите грешки и коментира, че гласуването в сряда ще бъде "хвърляне на зарове".
По-рано днес представители на повечето групи в Европейския парламент заявиха, че няма да подкрепят предложението евродепутатите тази седмица да обсъдят и гласуват промени в правилата за дейността на превозвачите. Мненията бяха изразени на пресконференция на всички парламентарни групи. Дневният ред на сесията на ЕП предвижда промените да бъдат разисквани в сряда, но днес е възможно точката да отпадне.
Представители на ръководството на ЕП съобщиха, че предложението за отпадане вече е внесено и ще бъде обсъдено този следобед. Те уточниха, че има над 1800 предложения за промени в текстовете, внесени от парламентарната комисия по транспорт и обхванати в три отделни доклада.
Групата на Европейската народна партия съобщи, че е разделена и ще гласува с "въздържал се" по предложението за отпадането на точката от дневния ред. Ако се стигне до гласуване на предлаганите законови промени, евродепутатите от тази група ще гласуват по съвест.
Социалистите и демократите също признаха за големи разделения в своите редици, но още не са определили окончателното си решение.
Европейските консерватори и реформатори отбелязаха, че няма съгласие по предложените промени и определиха това като необичайно. Явно предложенията са много противоречиви, не може да се постигнат отстъпки, въпросът трябва да се остави за следващия ЕП, коментираха те.
Групата АЛДЕ се противопостави на отлагането на предложените промени. Либералите също признаха, че са разделени.
Зелените изразиха желание законодателните предложения да не бъдат приемани, защото не постигат целта за по-добри правила за международните пътни превози.
Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" заяви, че споделя виждането на Европейската федерация на превозвачите за необходимост от отлагане на решенията. Групата "Европа на народите и свободата" също е против гласуването на променените правила.
Българските превозвачи се вдигат на протест в Страсбург и в София заради пакета"Мобилност". В сряда над 200 представители на бранша с жива верига ще блокират Европейския парламент в Страсбург, ако в понеделник в дневният ред бъде включено гласуването на пакета"Макрон".
Превозвачите заплашиха да палят автомобили пред Европарламента и с камиони да блокират пътища в Страсбуг, ако новите мерки влязат в сила. Към тях ще се присъединят и колегите им от Румъния, Полша, Унгария и Литва.