Преди седмица се е стигнало до рокади в бизнеса на Летище София. Авиокомпания Уиз еър е обявила конкурс за наземно обслужване - превоз на пътници от и до самолети, превоз на багаж, обслужване на билети и т.н. Доскоро обслужването на компанията се е поемало от Летище София, но от ноември няма да е така.

Конкурсът е спечелен от гръцката фирма Голдеър хандлинг България. Общо на Летище София има трима наземни оператори. Защо са три, това е отделен въпрос, но е факт. Масова практика е собственикът на летището да извършва наземното обслужване, защото това е много печеливша дейност.

В момента на столичния аеропорт операторите са Летище София, Голдеър хандлинг България и Суиспорт (компания, която оперира на много летища в Европа, където са ги допуснали).

Към 2017 година Летище София е имало най-голям дял в наземното обслужване - около 44%.

От тези 44% делът на Уиз еър е бил около 40% (сумарно погледнато, за да е по-ясно), защото компанията е от най-активните на летището. Респективно Суиспорт имат около 41%, а гръцката фирма Голдеър хандлинг България около 15%.

След като от ноември гърците ще поемат Уиз, то те стават най-големият наземен оператор на аеропорта с около 55% дял от бизнеса. Просто хората са си спечелили конкурса.

Лошото е, че в наземно обслужване на Летище София работят около 400 човека, за които работата от ноември месец ще намалее драстично. Никой не може да прогнозира какво ще стане с тях. Също така от ноември и Аустриан ейрлайнс няма да се обслужва от Летище София като наземен оператор.

Има вероятност гърците да привлекат доста служители, защото ще имат нужда от персонал, за да покрият работата и задължението по договор с новия си клиент. Но дали ще стане...

Свиването на бизнеса на Летище София доста ограничава възможностите за развитие и печалба. Реално летището печели от три направления - търговско (това са магазините и рекламата), наземно обслужване и търговия с горива (зареждането на самолетите). Горивата отдавна са в ръцете на външна за летището фирма, делът в наземно обслужване се свива от ноември и така остават само магазините. В най-добрите си години трите направления са вадили по 5-6 млн. лева (всяко за себе си) печалба на аеропорта. Сумарно казано между 15 и 18 млн. лева са влизали в бюджета. Сега картината е различна, а от ноември съвсем. Иначе все повече се говори за концесия на Летище София...